فشار سازمان حمایت به قیمت خودروهای وارداتی| ضیغمی پاسخگو واردات خودروهای چینی نیست

فشار سازمان حمایت به قیمت خودروهای وارداتی| ضیغمی پاسخگو واردات خودروهای چینی نیست

امید محمدی؛ بازار: به تازگی اخباری در خصوص دپو خودروهای وارداتی چینی در گمرکات کشور و کاهش سرعت روند واردات سایر برندها به گوش می رسد. مساله ای که اگر صحت داشته باشد، نشان از عدم توان مدیریت سازمان توسعه تجارت و ناکارآمدی سیاست های وضع شده دارد. آغاز واردات خودرو در دولت سیزدهم با چراغ سبز به محصولات چینی انجام شد، محصولاتی که شاید در رده بالا کیفیت خودروهای ساخت این کشور نباشند. با چشم پوشی از مباحث فنی و کیفی در خصوص محصولات وارداتی چینی، باید از متولیان و وزیر صمت دولت چهاردهم سوال کرد که روند واردات تغییرد مثبتی خواهد داشت؟ چرا که بازار خودرو کشور و مشتریان داخلی چشم انتظار ورود خودروهای برند و خوشنام هستند.

دپو خودروهای چینی در انبار گمرکات کشور با دلیل فقدان مشتری، منطقی به نظر نمی رسد، احتمالا این مساله به دلیل محدودیت ارزی در دولت چهاردهم ایجاد شده است

چرایی دپو خودروهای چینی در گمرکات

مهدی دادفر کارشناس بازار خودرو در خصوص دپو خودروهای چینی در گمرکات و کاهش سرعت واردات خودرو به «بازار» گفت: دپو خودروهای چینی در انبار گمرکات کشور با دلیل فقدان مشتری، منطقی به نظر نمی رسد. انبار این محصولات دو دلیل عمده دارد؛ نخست اینکه دولت چهاردهم ارز کافی برای تخصیص به واردات خودرو ندارد، دوم اینکه سازمان حمایت در حال اعمال فشار به شرکت های واردکننده خودرو جهت فروش محصولات با قیمت سال گذشته است.

این فعال واردات خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگار «بازار» مبنی بر دخالت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تعیین قیمت خودروهای وارداتی، بیان کرد: براساس دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت ابلاغ تعیین قیمت خودروهای وارداتی باید توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شود، سازمان مذکور نیز در سال جاری تاکنون قیمت های جدید را ابلاغ نکرده است.

دادفر در خصوص روند واردات خودرو به کشور باتوجه به نیاز داخلی و دخالت دولت در قیمت گذاری اظهار داشت: دولت ها برای قدرت نمایی معمولا اقدام به کنترل قیمت ها یا مهندسی بازار می کنند، امیدواریم دولت چهاردهم چنین سیاستی پیش نگیرد. تمام فعالان صنعت و بازار خودرو نسبت به کمبود منابع ارزی و تورم روبه افزایش مطلع هستند، اما نباید این مسائل را بهانه ای جهت مقابله با تجار قرار داد.

این فعال بازار خودرو در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «بازار» مبنی براینکه واردات خودروهای چینی تداوم خواهد داشت، توضیح داد: واردات خودروهای چینی براساس تقاضا در بازار تداوم خواهد داشت، متولیان باید بدانند که هر کالایی در بازار متقاضی خود را دارد. دولت ها نباید با مهندسی بازار سهم یک برند یا محصولی را کاهش و زمینه تقویت محصول یا برند دیگری را فراهم کنند، این سیاست کاملا اشتباه است. واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو مشروط بر عدم دخالت دولت می دانند بازار خودرو را چگونه مدیریت کنند، شاید زمان آن رسیده که برخی از کارشناسان ادارات دولتی در دولت چهاردهم از کارشکنی فاصله بگیرند.

خبرنگار این رسانه جهت تکمیل این گزارش و بررسی وضعیت واردات خودروهای چینی (فارغ از کیفیت و مشخصات فنی) بارها با «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت تماس گرفت، اما این مقام مسئول حاضر به پاسخگویی نشد

فرار ضیغمی از پاسخگویی

صبح امروز مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت مدعی وجود ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی و عدم اختلال در روند ثبت سفارش ها شد. این مقام مسئول در خصوص ثبت سفارش ها اظهار داشته است؛ «اینگونه هم نیست که هر شخصی بتواند به‌راحتی درخواست دهد و ثبت سفارش وی انجام شود؛ چراکه تعداد درخواست‌ها بسیار زیاد و بیش از سهیمه‌ ارزی این بخش است.»

آمار ارائه شده توسط ضیغمی در خصوص واردات خودرو بدون اشاره به برندها بوده است، شنیده ها نیز حاکی از آن است که برندهای چینی بیشترین سهم را در میان واردات خودرو و دپو آن ها در گمرکات کشور دارند.

فشار سازمان حمایت به قیمت خودروهای وارداتی| ضیغمی پاسخگو واردات خودروهای چینی نیست

باتوجه به حمایت دولت های سیزدهم و چهاردهم از واردات خودرو، از رئیس سازمان توسعه تجارت باید سوال کرد که با علم به کمبود منابع ارزی، چرا هر روز یک شرکت جدید به صف واردکنندگان می پیوندد؟

مخاطبان محترم رسانه «بازار»، خبرنگار این رسانه جهت تکمیل این گزارش و بررسی وضعیت واردات خودروهای چینی (فارغ از کیفیت و مشخصات فنی) بارها با «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت تماس گرفت، اما این مقام مسئول حاضر به پاسخگویی در خصوص وضعیت واردات خودروهای چینی نشد.

شاید زمان آن رسیده که «سید محمد اتابک» وزیر صمت دولت چهاردهم به بررسی کارنامه عملکرد «مهدی ضیغمی» بپردازد و سیاست جدیدی را برای این سازمان جهت تسهیل واردات خودرو و رفاه حال مشتریان این محصولات در نظر بگیرد.

منبع: تحلیل بازار

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما