به گزارش مانیبان، احمد میدری پس از اخذ رای اعتماد از شورای اسلامی و انتصاب به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترجیح داد اولین دیدار خود را با چند نفر از معلولان داشته باشد.

حضور داشت در یکی از مراکز نگهداری معلولین از نزدیک در جریان مشکلات و مطالبات آنها قرار گرفت.

احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این نشست گفت: باید در هزینه ها صرفه جویی کنیم و از فساد و هزینه ها جلوگیری کنیم تا بتوانیم با امکانات محدودی که کشور دارد به معلولان حق بدهیم.

او گفت: یکی یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که آمار دقیقی از معلولان نداریم و قانون حمایت از معلولان تصویب شده اما منابع لازم برای این عزیزان در نظر گرفته نشده است.

میدری گفت: معلول بودن در کنار خانواده بهتر از امکانات مراقبتی است و اگر بتوانیم منابع لازم را در اختیار خانواده قرار دهیم نیازی به این کار با هزینه های بسیار بالاتر و کارکردهای بی نظیر نخواهیم داشت.

وی گفت: معلولی که در کنار خانواده است می تواند کارکردهای توانبخشی و عاطفی بسیار بیشتری داشته باشد.

بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) از توقف مستمری 13 هزار معلول و مشمول کمک اجتماعی خبر داد و گفت: در اقدامی غیرمنتظره و نگران کننده، مستمری حدود 13 هزار نفر از مشمولان مددکاری اجتماعی قطع شد که 60 درصد آنها از کار افتاده اند. . .

کاناپه محاسبات دیرهنگام اردیبهشت ماه ماه قول داده بود که این افراد از خرداد ماه به چرخه حمایتی بازگردند، اما اخیرا متوجه شدیم که سازمان هدف قصد ندارد این تعداد را به چرخه اضافه کند.

وی گفت: این بحران که پس از واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری به سازمان هدفمندسازی یارانه ها بر اساس بند 2 تبصره 8 قانون بودجه سال 1403 ایجاد شد، زندگی هزاران خانوار را با چالش جدی مواجه کرده است.

مروتی ادامه داد: با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان یارانه ها و کمک های اجتماعی برای رفع این مشکل، همچنان 13 هزار نفر از مشمولان بدون اطلاع از پایان کار با بحران معیشتی مواجه هستند. حقوق بازنشستگی آنها این موضوع نه تنها معیشت این خانوارها را به خطر انداخته است، بلکه باعث تشویش و نگرانی عمیق همه بیماران و خانواده هایشان شده است.

این فعال حقوق معلولان درباره عواقب این کار گفت: بدون برنامه ریزی دقیق تصمیمی عجولانه گرفتند که عواقب آن بسیار جدی و گسترده است. از جمله این پیامدها می توان به بحران جدی معیشتی اشاره کرد. کاهش مستمری می تواند عواقب ناگواری برای خانواده هایی داشته باشد که برای تامین نیازهای اولیه خود به این مبلغ ناچیز وابسته هستند.

وی افزایش آسیب های اجتماعی را از دیگر پیامدهای چنین تصمیماتی دانست و گفت: با تشدید مشکلات اقتصادی این خانوارها، احتمال افزایش آسیب های اجتماعی مانند افزایش تعداد کودکان کار، افزایش آمار طلاق و جرم و جنایت افزایش می یابد

مروتی بیان کرد: این وضعیت دسترسی این افراد به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگی آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

این فعال معلول تصریح کرد: قطع مستمری چند هزار نفر باعث کاهش اعتماد عمومی به نهادهای مسئول و نارضایتی می شود.

مروتی تاکید کرد: در شرایط سخت کنونی در حالی که انتظار می رود مسئولان با پرداخت مطالبات معوق معلولان و مددجویان برای رفع مشکلات معیشتی محرومان و مستضعفان و جلوگیری از تشدید بحران معیشتی فکر بیشتری کنند. اهداف سازمان با چراغ سبز برنامه و بودجه. نان شب با قطع مستمری 13 هزار نفر و خانواده های تحت سرپرستی ناگهان نان بین 20 تا 30 هزار نفر را بدون هیچ دلیل و توضیحی قطع می کند و به هیچکس پاسخگو نیست!

سرپرست وزارت اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به یارانه 30 میلیون تومانی خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات استخدامی متقاضیان دارای شرایط استخدامی رفاهی شامل خوداشتغالی و کارفرمایان است.

محسن ایروانی افزود: خدمات خوداشتغالی شامل وام، حق بیمه سهم کارگران خوداشتغال و سرمایه در گردش رایگان برای زنان سرپرست خانوار است که میزان آن در سال جاری بالغ بر 30 میلیون تومان برای خرید ابزار و یارانه حرفه آموزی است. .

وی درباره خدمات کارفرمایی نیز گفت: از کارفرمایانی که مددجویان تحت پوشش بهزیستی را استخدام می کنند حمایت می کنیم و این حمایت ها شامل پرداخت وام و سهم کارفرما از حق بیمه رفاهی است.

سرپرست وزارت اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور افزود: 30 تا 50 درصد حقوق ماهیانه ای که کارفرما به مددجو می دهد توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

سرپرست وزارت اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آغاز به کار بانک اطلاعات کار رفاهی خاطرنشان کرد: تا کنون چنین بانک اطلاعات کار مشروحی از متقاضیان مددکاری اجتماعی وجود نداشته است. هنگام تکمیل پرونده استخدامی مددجویان، اگر فردی بتواند خود را توانمند کند، خدمات استخدامی ارائه می شود، اما اگر مثلاً معلول ذهنی یا کم توان باشد، این خدمات به عضو مؤثر و سرپرست وی ارائه می شود.

ایروانی ادامه داد: تاکنون بانک اطلاعاتی استخدامی بهزیستی که با سامانه های دیگر پیوند داشته باشد وجود نداشته است و اکنون فرض بر این است که سامانه اشتغال بهزیستی از صفر ایجاد شود. شهریور خدمات ارائه شده به مراجعین را ثبت می کند و از طرف دیگر با سامانه نظارت بر اشتغال ارتباط برقرار می کند تا اطلاعات ما به طور کامل و دقیق در اختیار نهادهای نظارتی قرار گیرد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما