خواص دارویی عدس + روش پخت

خواص دارویی دال عدس + طرز پخت

شاخه ها یا عدس های قرمز متراکم تر و حاوی پروتئین بیشتری نسبت به گوشت گاو هستند و میزان بالای آهن آنها در درمان کم خونی به ویژه در دوران بارداری مفید است.

عدس شاخه ای چیست؟

به گزارش بیتوته، دانه عدس کوچکتر از عدس معمولی، رنگ قرمز و طعمی شبیه به گوجه فرنگی دارد.

مهمترین خواص عدس تقویت دستگاه گوارش، اطمینان از عملکرد بهتر روده و معده، افزایش اشتها، بهبود جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون در عروق است.

ویژگی های بشقاب عدس

عدس حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، اسیدهای آمینه، فسفر و آهن، ویتامین های A و B و مقدار کمی چربی غیراشباع است.

درمان درد مفاصل: افراد مسن مبتلا به درد مفاصل و آرتروز می توانند از شاخه ها به عنوان یک غذای دارویی برای درمان درد مفاصل استفاده کنند.

بهبود زخم های دهان و گلو: برای درمان زخم های دهان و گلو می توانید مقداری دال را بپزید و چند بار در روز با آب غرغره کنید.

تقویت قلب: منیزیم و فیبر موجود در عدس به پیشگیری از بیماری های قلبی و تقویت قلب کمک می کند. به بیماران قلبی توصیه می شود برای حفظ سلامت بدن خود دو بار در هفته عدس مصرف کنند.

پیشگیری از کم خونی: میزان آهن موجود در عدس زیاد است و از کم خونی و لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند.

تقویت دستگاه گوارش: از آنجایی که عدس حاوی فیبر فراوانی است که دستگاه گوارش را تقویت می کند و از ایجاد بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری می کند، برای درمان یبوست و التهاب روده مفید است.

درمان مشکلات بینایی: وجود ویتامین A در عدس در پیشگیری از بیماری های چشمی، افزایش نور چشم و کاهش علائم شب کوری موثر است. همچنین برای پیشگیری از تنبلی چشم و سایر بیماری های چشم مفید است.

قند خون پایین: مصرف روزانه شاخه ها قند خون را تنظیم می کند و در پیشگیری از دیابت موثر است. فیبر بالای موجود در عدس مصرف آن را در وعده های غذایی برای جلوگیری از افزایش قند خون ممکن می سازد. بر اساس تحقیقات، بیماران دیابتی که عدس مصرف می کنند به تزریق انسولین کمتری نیاز دارند. مصرف روزانه 60 گرم عدس می تواند قند خون را کاهش دهد.

تقویت کبد: مصرف شاخه های عدس در درمان بیماری های ناشی از صفرا و جلوگیری از مشکلات کبدی مفید است و به پاکسازی کبد کمک می کند.

خواص عدس برای کودکان

از آنجایی که عدس دارای مواد مغذی زیادی است، یکی این یکی از بهترین غذاها برای کودکان است، زیرا می تواند ویتامین ها، مواد معدنی و انرژی لازم برای رشد کودک را تامین کند.

برای بهره مندی از خواص عدس برای کودک خود می توانید پس از 6 ماهگی برای کودک خود پوره عدس را با مواد غذایی دیگر تهیه کنید و از این ماده غذایی برای رشد و سلامت کودک خود استفاده کنید.

خواص عدس برای زنان باردار

یکی عدس یکی از مغذی ترین حبوباتی است که برای زنان باردار توصیه می شود. کم خونی فقر آهن در زنان باردار بسیار شایع است. میزان بالای آهن موجود در عدس باعث تشکیل این ماده غذایی می شود. یکی یکی از مفیدترین غذاها از نظر تامین مواد لازم برای زنان باردار است. خواص عدس برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید است و مصرف یک تا دو وعده عدس باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود.

مقدار بالای فیبر موجود در عدس از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

زمانی که مادر عدس مصرف می کند، خواص عدس از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود.

خواص عدس برای کاهش وزن

خاصیت کاهش وزن عدس به دلیل فیبر و پروتئین بالای آن است. فیبر موجود در عدس در رژیم های لاغری بسیار مفید است، باعث سیری زودرس می شود.

از طرفی پروتئین بالای عدس هضم غذا را کند می کند و از پرخوری جلوگیری می کند.

مصرف شاخه های عدس می تواند به کنترل اشتها و میل به قند و کربوهیدرات های تصفیه شده کمک کند و قند خون را متعادل کند.

خواص عدس برای ورزشکاران

عدس را می توان یک وعده غذایی کامل دانست. دو لیوان عدس حاوی 70 کیلو کالری انرژی است و بنابراین یکی یکی از بهترین صبحانه ها برای تامین انرژی برای فعالیت های روزانه است.

میزان بالای کالری، فیبر و ویتامین های موجود در عدس باعث تشکیل این غذا می شود. یکی به یک میان وعده مناسب برای ورزشکاران، بدنسازان، کوهنوردان و افرادی که برای فعالیت به انرژی بالایی نیاز دارند تبدیل شده است.

پروتئین موجود در عدس با پروتئین گوشت گاو برابری می کند، بنابراین می تواند جایگزین خوبی برای گوشت و ترمیم بافت های بدن بعد از بدنسازی باشد.

از آنجایی که عدس سرشار از پروتئین و کالری است و زمان هضم طولانی دارد، ورزشکارانی که نیاز به صرفه جویی در انرژی دارند می توانند قبل از شروع ورزش از عدس استفاده کنند.

طرز پخت ورقه های عدس

عدس دال خیلی سریع پخته می شود و در اکثر موارد در عرض 10 دقیقه آماده می شود. می توانید عدس ها را با مقداری آب و نمک روی حرارت متوسط ​​به مدت 10 تا 30 دقیقه بجوشانید تا پخته شود.

عدس را می توانید در انواع سوپ، پوره، سوپ، سالاد رژیمی و یا با برنج و پاستا مصرف کنید.

خواص عدس در طب سنتی

عدس که در طب سنتی به عدس معجزه آسا معروف است به دلیل خواصی که دارد برای سلامت تمام سیستم های بدن مفید است.

عدس طعمی گرم و خشک دارد.

عدس یک غذای مفید برای افراد مسن به ویژه کسانی است که مشکلات آرتریت دارند.

مصرف شاخه های عدس به کاهش تشنگی و دمای کبد کمک می کند.

ویژگی های ورقه عدس برای پوست صورت

ویتامین A موجود در عدس می تواند به تقویت و شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. عدس حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند از آسیب سلولی جلوگیری کند. همچنین می توانید از خواص عدس برای پوست به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

ماسک ضد لک عدس: 1 قاشق غذاخوری پودر عدس را با 1 رب گوجه فرنگی مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه روی صورتتان بماند سپس سرتان را با آب بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید.

ماسک روشن کننده عدس: می توانید از پودر عدس به عنوان لایه بردار صورت استفاده کنید. 1 قاشق غذاخوری پودر عدس را با مقدار مساوی ماست مخلوط کنید، پوست خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما