رفلاکس معده را با کمک این 5 روش مدیریت کنید

بعدی- تقریباً هر فردی در مقطعی از زندگی خود رفلاکس اسید را تجربه خواهد کرد. رفلاکس معده بیشتر در هنگام خواب اتفاق می افتد و خواب را دشوار می کند.

به گزارش فرارو به نقل از لیو استرانگ، سنت در کالیفرنیا بیمارستان دکتر جوزف، متخصص گوارش. هاردیپ سینگ هشدار می دهد که رفلاکس شدید اسید می تواند باعث استنشاق اسید معده شود و در نهایت منجر به سرفه، آسم و حتی ذات الریه شود. با این حال، بعید است که در خواب در اثر رفلاکس اسید خفه شوید و بمیرید، به خصوص اگر سالم باشید.

رفلاکس اسید چیست؟

با توجه به کالج آمریکایی گوارش، بیش از 60 میلیون آمریکایی حداقل یک بار در ماه رفلاکس اسید را تجربه می کنند و بیش از 15 میلیون نفر هر روز آن را تجربه می کنند. رفلاکس معده در زنان باردار و افراد مسن شایع تر است. سینگ توضیح داد که در برخی از افراد مبتلا به ریفلاکس مزمن اسید، دریچه بین مری و معده ضعیف شده و کارایی خود را از دست می دهد. هنگامی که پوشش مری برای مدت طولانی با این مایعات تماس پیدا می کند، می تواند تحریک شده و باعث احساس سوزش مانند سوزش سر دل شود. دکتر سینگ می گوید: «معده همیشه حاوی اسید است، حتی در زمان ناشتا، و این اسید می تواند مری را تحریک کند و باعث سوزش سر دل، درد قفسه سینه و حالت تهوع شود.

علل رفلاکس اسید

دکتر سینگ می گوید که رفلاکس اسید اغلب به دلیل دیر غذا خوردن و مهلت ندادن معده برای هضم غذا قبل از خواب ایجاد می شود. در این حالت، جاذبه بر علیه شما عمل می کند: دراز کشیدن باعث می شود محتویات معده به سمت مری حرکت کند. اندازه و محتوای وعده غذایی نیز می تواند یکی دیگر از دلایل رفلکس اسید باشد. عاداتی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا قهوه یا مصرف برخی داروها نیز می تواند این وضعیت را تشدید کند. چاقی، فتق هیاتال، بارداری، تاخیر در تخلیه معده یا ابتلا به بیماری های بافت همبند مانند اسکلرودرمی نیز از جمله علل رفلکس اسید هستند.

درمان رفلاکس اسید در شب

از آنجایی که رفلاکس اسید معده می تواند کیفیت خواب را مختل کند، کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده برخی تغییرات در سبک زندگی را برای کمک به خواب بهتر و جلوگیری از رفلاکس اسید شبانه توصیه می کند.

1. برنامه ریزی دقیق برای شام و زمان خواب

بلافاصله بعد از غذا به رختخواب نروید. فعالیت های روزانه خود را حداقل سه تا چهار ساعت پس از آخرین وعده غذایی یا میان وعده از سر بگیرید. خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز به جای یک وعده غذایی بزرگ در شام نیز ممکن است کمک کننده باشد.

2. بهبود شرایط خواب

بهترین حالت خوابیدن برای جلوگیری از رفلاکس اسید زمانی است که سر شما 10 تا 15 سانتی متر بالاتر از بقیه بدن باشد. اگر اضافه کردن بالش جواب نمی دهد، بهتر است از تکیه گاه های خواب در رختخواب خود استفاده کنید.

3. بررسی رژیم غذایی

قبل از خواب وعده های غذایی کوچکتر بخورید و از غذاهایی که باعث تجمع اسید در معده می شوند اجتناب کنید. نوشیدنی های حاوی کافئین، میوه ها و سبزیجات با محتوای اسید بالا مانند آناناس و گوجه فرنگی نباید قبل از رفتن به رختخواب مصرف شوند.

4. در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ممکن است به تسکین رفلاکس کمک کند. اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید و هنگام انتخاب لباس خواب، مدل هایی را انتخاب کنید که خیلی تنگ نباشند و به شکم فشار نیاورند.

5. دارو

اگر به مسکن بدون نسخه نیاز دارید، استامینوفن را انتخاب کنید و از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری کنید. برای تسکین سریع رفلاکس اسید، از آنتی اسیدهایی استفاده کنید که اسید معده را خنثی می کنند. برای انتخاب بهترین دارو باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر رفلاکس اسید باعث بی خوابی می شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی برای سلامتی وجود ندارد. دکتر سینگ معتقد است که بیدار شدن با رفلاکس اسید ممکن است نشانه یک مشکل جدی تری برای سلامتی باشد. او می گوید: «رفلاکس اسید، اگر درمان نشود، می تواند منجر به زخم در بافت مری و در نهایت سرطان مری شود. پزشک متخصص با کنترل چنین خطراتی و تجویز داروی مناسب می تواند از مشکلات خطرناک تری برای سلامتی پیشگیری کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما