اخبار روز

از گستاخی جنایتکاران تا عذرخواهی پلیس

عصر ایران; جعفر محمدی – امروز روز خوبی برای امنیت تهران و البرز بود: باندی که اعضای آن با ارعاب و تهدید با سلاح گرم وارد خانه ها شده و پول و طلای مردم را سرقت می کردند متلاشی و اعضای آن دستگیر شدند.

نحوه کار این باند بسیار وحشیانه بود. خانمی می گفت که شب در حال چیدن میز ناهار خوری بود که ناگهان چند مرد مسلح وارد خانه شدند و او به خود آمد. یکی شان با کلاشینکف بالای سر همسرش ایستاد و دیگری به سمت او رفت و جلوی دهانش را گرفت تا جیغ نزند. مردی گفت که تنها پنج دقیقه پس از حمله مسلحانه و سرقت به خانه آنها، آنها برای انجام سرقت مشابه به خانه دیگری در همان حوالی نفوذ کردند و … فیلم های ضبط شده توسط برخی دوربین های مداربسته از خانه دریافتی آن تبدیل شد، این موضوع را ثابت می کند. ادعا می کند.

در این زمینه باید به چند نکته اشاره کرد:

1 – بر اساس اصل بهبود زیرساخت های اقتصادی، مهمترین رکن امنیت این است که مجرمان آنقدر احساس ترس و خطر کنند که حتی به ارتکاب جرایم سنگین فکر هم نکنند. متاسفانه این احساس ناامنی در بین مجرمان حرفه ای وجود ندارد.

به عنوان یک مثال عینی، چرا استفاده از تلفن همراه در معابر عمومی باید به مشکلی برای عموم مردم و فرصتی برای سارقان تبدیل شود؟ و دزدهای سیار و جیب دزدها آنقدر راحت می شوند که گیر نمی آورند که هر روز و هر شب این کار را می کنند و پشت سرشان شبکه ای از دزدان است که با آرامش اموال مردم را خرید و فروش می کنند؟ !

چرا نباید افسران مسلح پلیس با لباس متحدالشکل در نقاط مختلف شهر گشت زنی کنند و در صورت وقوع حوادثی مانند سرقت تلفن همراه وارد عمل شوند و سارقان را غافلگیر کنند؟ اگر چندین بار این اتفاق بیفتد، سارقان حتی در غیاب مأموران پلیس یونیفرم پوش جرات سرقت را ندارند، زیرا فکر می کنند رهگذری که از جلو می آید یا منتظر تاکسی یا خرید در مغازه است، پلیس است و او را دستگیر می کنند.

یا اینکه چرا به جایی رسیده ایم که جاعلان مدرک دانشگاهی که هر مدرکی از کاردانی تا دکترا را می فروشند – حتی پزشکی – سایت و کانال و شماره تماس دارند، بدون ترس تبلیغ می کنند و سالهاست که انجام می دهند؟ حداقل از ترس گرفتار شدن نباید مخفیانه کار کنند؟! این تبلیغات آشکار و بی باک از جنایتی که آنها مرتکب می شوند ناراحت کننده تر است.

یکی دیگر از دلایل جسارت مجرمان حرفه ای مصوبه چند سال پیش شورای اسلامی شهر است که کارشناسان آن را اشتباه می دانستند که مجازات بسیاری از جرایم را به نصف کاهش داد و برچیده شدن بازدارنده های قانونی را ترویج کرد.

امروزه بسیاری از مجرمان از جمله سارقان پس از دستگیری توسط پلیس و محاکمه شدن، هیچ مجازاتی دریافت نمی کنند که این امر منجر به فرار آنها و دلسردی پلیس می شود.

برخورد سخت و بی رحمانه با مجرمان حرفه ای، چه از طریق حبس طولانی مدت بدون عفو ​​یا معافیت و چه از طریق تحت کنترل درآوردن آنها در زمان آزادی، پیش نیاز ضروری حداقل امنیت جامعه است. مجلس فعلی جای دارد که وارد این مقوله شود و به جای طرح و طرح‌ها و لوایح عجیب و تنش‌آفرین مانند صیانت، حجاب و عفاف، به ایجاد امنیت برای پلیس و دستگاه قضایی کمک کند.

علاوه بر این، پلیس باید از وظایف جنجالی، پرهزینه و طاقت فرسا مانند گشت زنی رها شود تا بتواند تمام وقت و توان خود را صرف کار اصلی ایجاد امنیت در جامعه کند. به نظر می رسد پلیس نیز با انجام وظایف اصلی خود ترجیح می دهد در میان مردم بدرخشد.

2 – با توجه به دستگیری اعضای باند مذکور باید از نیروهای انتظامی که ماه ها در این پرونده دست داشته اند تقدیر کرد و از صمیم قلب دعای قوت کرد. ممکن است هر کدام از ما امشب با حمله مسلحانه این سارقین به خانه های خود مواجه شویم اما با برنامه ریزی و تلاش پلیس حداقل از شر خطرناک ترین باند سارقان مسلح در امان هستیم. این همان نیروی پلیس مهربان و قوی است که همه ما انتظار داریم و به آن افتخار می کنیم.

4 نکته درباره دستگیری اعضای باندی که با کلاشینکف وارد خانه های مردم شده بودند: از وقاحت مجرمان تا بهانه گیری پلیس
3 سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران، پس از اطلاع از دستگیری اعضای این باند، با عذرخواهی از تاخیر در دستگیری، علت آن را پیچیدگی اقدامات این باند و حضور اعضای آن در چندین محل اعلام کرد. استان ها این عذرخواهی و توضیح بسیار دلگرم کننده و ارزشمند است و باید از ادب و ادب ایشان قدردانی کرد.

4 – انتظار می رود قوه قضائیه اعضای این باند مخوف را بدون مشورت و در ملاء عام محاکمه کند و اشد مجازات را طبق قانون اعمال کند. این سرعت و شدت فقط برای تنبیه نیست. بلکه پیامی روشن برای سایر جنایتکاران است که یاد بگیرند و بترسند. این باند وحشتناک باید یک درس تمام عیار باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا