اخبار روز

مبلغ باورنکردنی بلوکه شده در قرعه کشی ایران خودرو


به گزارش مانیبان، این طرح که خارج از سامانه یکپارچه خودرو اجرا می شود، به متقاضیان خودرو اجازه می دهد با مسدود کردن 230 میلیون تومان در حساب های نیابتی خود، حتی بدون داشتن گواهینامه رانندگی، در قرعه کشی فروش محصولات ایرانکار شرکت کنند. و اگر برنده شوند به قیمت خرید کارخانه یک خوردو می گیرند.

بر اساس اطلاعات سایت شرکت فناوری بورس تهران، ارزش بازار ایران خودرو در حال حاضر حدود 69 میلیارد تومان است. بنابراین سرمایه قفل شده در بانک برای این قرعه کشی جدید ایران خودرو بیش از ده برابر ارزش آن است.

تاکنون نزدیک به سه میلیون نفر در این قرعه کشی شرکت کرده اند. یکی یکی از دلایل افزایش تعداد ثبت نام ها، حذف الزام متقاضیان به داشتن گواهینامه است.

تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد باعث شده تا تقاضای سوداگرانه و غیرمصرفی وارد قرعه کشی خودروسازان در ایران شود. روش فروش خودروهای تجاری در ایران باعث شده ناظران آن را به نوعی «لاتاری» تشبیه کنند.

سود برندگان قرعه کشی به نوع خودرو انتخابی و شرایط بازار بستگی دارد، اما سود خرید خودرو به قیمت کارخانه در ایران به طور متوسط ​​بین 30 تا 50 درصد برآورد می شود.

روزنامه «دنیای اختاز» اجاره بهای فروش این خودروها در بازار آزاد را 30 میلیارد تومان برآورد کرد. بر اساس این محاسبه میانگین بازده قیمت فروش قرعه کشی جاری حدود 250 میلیون تومان و ظرفیت فروش خودروهای نو حدود 120 هزار دستگاه است.

اقدامات بانک ها نیز در تشدید تقاضا از سوی توزیع کنندگان قرعه کشی ایران خودرو موثر بوده است.

در شرایطی که بانک ها شرایط سختی را برای اعطای وام در نظر می گرفتند، اخیرا تا سقف 200 میلیون تومان به متقاضیان وام اعطا کرده اند. از سوی دیگر بانک ها برای تامین حساب های نیابتی مورد نیاز برای ثبت نام خودرو با یکدیگر رقابت کرده اند. برای جذب مشتریان بیشتر، برخی از بانک ها امکان ثبت نام آنلاین برای یک حساب پروکسی را ارائه کرده اند.

میانگین تفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت کارخانه پژو 207 دستی 190 میلیون تومان، تارا وی 4 تقریبا 260 میلیون تومان، هایما اس وای تقریبا 430 میلیون تومان، رانا پلاس 145 میلیون تومان، سورن پلاس 130 است. میلیون تومان و تفاوت قیمت هایما 5 S کارخانه ای با بازار حدود 310 میلیون تومان خواهد بود.

در عین حال افزایش آگهی های فروش محموله های خودروهای «ریرا» از سوی متقاضیان «سهمیه مادران» نیز بخشی از گمانه زنی های خودرویی در روزهای اخیر بوده است.

ایران خودرو در ادامه طرح «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت ایران» این خودروی جدید را به مادرانی که فرزند دوم یا بیشتر خود را بعد از 24 به دنیا می آورند می فروشد. آبان 1400 نفر متولد شده اند. ثبت نام کنندگان در حال حاضر قیمتی بین 200 تا 520 میلیون توکن برای فروش محموله های خود تعیین کرده اند.

روش قرعه کشی فروش خودرو در ایران از چهار سال پیش آغاز شد. این روش در کنار محدود کردن فروش به سیستم یکپارچه و دخالت دولت در عرضه محصولات در بورس کالا، بازار خودرو در ایران را به بازار دستکاری شده و رانتی تبدیل کرده است. دولت مدعی است با این اقدامات به دنبال «عدالت توزیعی» و «حمایت از مصرف کننده» است، اما در عمل مصرف کننده واقعی شانس کمی برای دسترسی به خودرو با قیمت کارخانه دارد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا