اخبار روز

چرا فایده اعمال مرحله سوم عدالت واریز نشد؟


به گفته مسئولان تنها دو صنعت پتروشیمی در خلیج فارس و مپنا سود سرمایه پرداخت نکرده اند.

به گزارش مانیبان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، واریز سود سهام از نتایج مالی یک هزار و 401 شرکت که دو مرحله آن در سال گذشته اجرا شد و مرحله سوم و قرار بود انحلال آن در ماه های قبل انجام شود. سودی که واریز نشده و حالا باید سهامداران آن را واریز کنند. و برخورد با متخلفان این تاخیر چند دقیقه ای است.

شادی یکی یکی از سهامداران گفت: سازمان بورس به عنوان نماینده سهامداران موظف است با شرکت های متخلف که سود سهام پرداخت نمی کنند برخورد کند.

در ادامه سایر صاحبان سهام اظهار داشت: اگر قرار بود سود سهام عدالت واریز نشود چرا به سهامداران قول زمان داده شد؟ لازم است نهادهای نظارتی وارد بحث عدم واریز سود سهام شوند که مطالبه 50 میلیون نفر است.

در ادامه خانم بختیاری بیان کرد: شرکت ها چگونه می توانند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند اما نمی توانند سود سهام را که حق مردم است پرداخت کنند؟ سازمان بورس تاکنون برای دریافت سود سهام شرکت ها چه اقداماتی انجام داده است؟

واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت که پیش از این 28 فروردین ماه مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس در این خصوص در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند پرداخت کنند. سود سهام آنها از نقدینگی امیدواریم سرمایه پرداخت شود خرداد برای وصول این سودها و پرداخت مابقی سهام، البته باید لحظه دقیق آن توسط شورای عالی بورس مشخص شود.

2 شرکت هنوز سود سهام را پرداخت نکرده اند!

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دفعه قبل اعلام شد که چهار شرکت هنوز سود سهام عدالت را پرداخت نکرده اند، اکنون پالایشگاه بندرعباس نسبت به قبل مستقر شده است و فجر انرژی شرکت خلیج فارس نیز اعلام کرده است که به دلیل افزایش سرمایه سود سهام پرداخت نمی کند و اکنون تنها 2 هلدینگ باقی مانده اند که صنایع پتروشیمی خلیج فارس 2.5 میلیارد تومبا بدهکار است و مپنا نیز 500 میلیارد تومان بدهکار است که باید سود سرمایه را پرداخت کند.

در ادامه این مسئول بیان کرد: در مجموع تاکنون 22 میلیارد تومان برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سرمایه واریز شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس همچنین بیان کرد: شرکت هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد که شرکت های فجر و مبین به دلیل مشکلاتی به هلدینگ سود سهام پرداخت نکردند و طبیعتا هلدینگ خلیج فارس نتوانست سود سهام عدالت را به طور کامل تسویه کند. همچنین اعلام کرد کدام یک بدهکار به وزارت نیرو است، بنابراین سود سهام عدالت را به طور کامل پرداخت نکرده است.

وی افزود: رقم اصلی و مهم باقی مانده مربوط به سپرده سود سهام هلدینگ خلیج فارس است که حساب آن راکد نیست و سودهای اندکی واریز می کند و معتقدم اگر هلدینگ خلیج فارس سود سهام را نقد کند، می توانیم مجوز بگیریم. برای واریز سود سهام.” از مسیر شورای عالی بورس خارج شویم. هفته گذشته با مدیران هلدینگ خلیج فارس صحبت کردیم و در این مدت سپرده گذاری کردند و همچنان منتظر توافق کامل هستیم.

برای کسب سرمایه لازم نیست روی هیچ لینکی کلیک کنید.

اما عدم انحلال سود سهام، زمینه مناسبی را برای سودجویان فراهم می کند تا از این توقع سهامداران به نفع جیب خود استفاده کنند. در این خصوص مهدی حاجیوند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: سهامداران توجه داشته باشند سود سهام عدالت فقط به تعداد ثبت نام شده در سامانه سجام واریز می شود. ضمناً برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به کلیک نیست. در هیچ پیوندی وجود نخواهد داشت و با هیچ یک از سهامداران تماسی برقرار نخواهد شد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: سهامداران هوشیاری کافی داشته باشند و اخبار مربوط به پرداخت سود سهام را فقط از خبرگزاری های رسمی و رسانه ملی دنبال کنند تا خدای ناکرده در دام دلالان نیفتند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مرحله سوم واریز سود و نقدینگی سهام انجام می شود یا همچنان باید شاهد بد عهدی شرکت های متخلف باشیم.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا