اخبار ارز دیجیتال

سرمایه گذار فرشته کیست؟ لیست Angel Investor های ارز دیجیتال

سرمایه گذار فرشته یا انجل اینوستر (Angel Investor) فردی است که سرمایه مورد نیاز برای پروژه‌ها یا شرکت‌هایی که در مراحل آغازین فعالیت خود هستند را در ازای دریافت بخشی از سهام آن‌ها تامین می‌کند. در فضای ارزهای دیجیتال نیز شرکت‌های زیادی تا کنون توانسته‌اند سرمایه مورد نیاز خود را از طریق سرمایه گذاران فرشته تامین کنند.

به گزارش ارز دیجیتال، در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که سرمایه گذار فرشته کیست، چگونه سرمایه لازم را تامین می‌کند، چه تفاوتی با سرمایه‌گذار خطرپذیر دارد و چگونه می‌توانیم به یک انجل اینوستر تبدیل شویم. در ادامه همچنین لیست کامل سرمایه گذاران فرشته در حوزه ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم تا درصورتی که قصد تامین سرمایه پروژه خود را داشتید، بتوانید گزینه مناسب را پیدا کنید.

سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه گذار فرشته یا انجل اینوستر عموما فرد درآمد و ثروتمندی است که علاقه زیادی به پرورش ایده اولیه انواع پروژه‌ها دارد. این افراد در ازای سرمایه‌ای که در اختیار پروژه مورد نظر خود قرار می‌دهند، بخشی از سهام آن را دریافت می‌کنند. میزان سهام دریافتی می‌تواند بر اساس عوامل مختلف نظیر مقدار کل سرمایه، ارزش شرکت و شرایط توافق‌شده، بین ۵ تا ۳۰ درصد متغیر باشد.

گاهی اوقات انجل اینوسترها در کنار تامین سرمایه، خدمات مشاوره یا منتورشیب را نیز برای رشد کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. برخلاف سرمایه‌گذارهای خطرپذیر یا همان ونچر کپیتال‌ها (Venture Capital) که عموما یک شرکت هستند و در مراحل باثبات‌تر کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری می‌کنند، انجل اینوستورها غالبا یک فرد بوده و هدفشان پرورش یک ایده است.

سرمایه گذاران فرشته ارز دیجیتال چه کسانی هستند؟

انجل اینوسترهای فضای ارز دیجیتال که به آن‌ها کریپتوکارنسی انجل (Cryptocurrency Angel) می‌گویند، مشابه فرشتگان فضای سنتی هستند و سرمایه لازم برای استارتاپ‌های حوزه کریپتو را تامین می‌کنند. این افراد در ازای دریافت بخشی از سهام یا توکن پروژه مورد نظر، پول لازم را در اختیار آن قرار می‌دهند.

این فرشتگان غالبا تجربه خوبی در فضای بلاک چین دارند و قادر به ارائه توصیه‌های ارزشمند، هدایت و شبکه‌سازی برای استارتاپ‌ها هستند. این حمایت به پروژه‌های جدید در توسعه، افزایش مقیاس و گذر از پیچیدگی‌ها کمک می‌کند.

ریشه عبارت Angel Investor به کجا برمی‌گردد؟

عبارت “Angel Investor” اولین بار در دنیای تئاترهای برادوِی (Broadway) استفاده شد. تئاترهای برادوی، تماشاخانه‌های دارای بیش از ۵۰۰ صندلی هستند که در قسمت‌های خاصی از شهر منهتن نیویورک قرار گرفته‌اند. در این نوع از تماشاخانه‌ها، سرمایه اولیه نمایش‌ها عموما از سوی افراد ثروتمند تامین می‌شود و بازپرداخت سرمایه نیز تنها درصورت موفقیت نمایش و فروش بلیت‌ها صورت می‌گیرد.

در دنیای اقتصاد و بازارهای مالی، کلمه انجل اینوستر اولین بار توسط ویلیام وتزل (William Wetzel)، استاد دانشگاه نیوهمشایر و موسس واحد تحقیقاتی چندرشته‌ای سنتر فور ونچر ریسرچ (Center for Venture Research) استفاده شد. وی در آن زمان در حال تحقیق روی روش‌های تامین مالی از سوی کارآفرینان بود.

سرمایه گذاران فرشته روی چه ایده‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

امروزه، سیلیکون ولی (Silicon Valley) مرکز سرمایه گذاران فرشته در جهان محسوب می‌شود و ایده‌های حمایت‌شده از سوی آن‌ها عموما در حوزه‌های اینترنت، نرم‌افزار و هوش مصنوعی هستند. البته این به این معنا نیست که دیگر ایده‌ها شانسی برای دریافت سرمایه ندارند.

مثلا با مراجعه به وبسایت AskForFunding.com، لیستی از جدیدترین ایده‌های نیازمند حمایت سرمایه‌گذاران را مشاهده می‌کنید. ایده‌های شرکت‌های درخواست‌کننده سرمایه از بازی، مد و انبارداری تا کسب‌وکارهای خانگی، هوش مصنوعی و املاک متفاوت هستند.

دورهای تامین مالی

بد نیست بدانید که در فضای تامین مالی، چندین دور (Round) وجود دارد. هر دور تامین مالی یا فاندینگ راند (Funding Round) نام متفاوتی دارد و برخی از آن‌ها که با یک حرف انگلیسی مانند A و B و… مشخص می‌شوند، یک بازه زمانی از نظر چرخه عمر و ارزش شرکت را نشان می‌دهند. این حروف درواقع نشان‌دهنده شماره دور تامین سرمایه هستند. سرمایه گذاران فرشته عموما در دورهای انجل (Angel)، پری‌سید (Pre-Seed) و سید (Seed) حضور دارند.

انجل (Angel)

دور انجل فاندینگ (Angel Funding) یا تامین مالی فرشته یک دور سرمایه‌گذاری بسیار کوچک است که کسب‌وکارها را سرپا می‌کند و به آن جان می‌بخشد. سرمایه‌گذاران دور انجل عموما سرمایه‌گذاران فرشته، دوستان یا اعضای خانواده هستند.

پری سید (Pre-Seed)

پس از دور انجل، پری‌سید است که بسیاری آن را حتی جزو دورهای سرمایه‌گذاری نمی‌شمارند. بنیان‌گذاران در این مرحله تیم کوچک خود را تشکیل داده (یا حتی به‌تنهایی) در حال توسعه نمونه اولیه محصول یا اثبات مفهوم (Proof-of-Concept) هستند.

پول این دور سرمایه از سوی دوستان، آشنایان، اعضای خانواده، سرمایه گذار فرشته یا انکوباتورها (Incubator) تامین می‌شود. ازآنجایی‌که این مرحله در روزهای بسیار اولیه عمر بیزنس اجرا می‌شود، تخمین مقدار پول مورد انتظار برای تامین بسیار دشوار است.

سید (Seed)

اولین پولی که اکثر شرکت‌ها تامین می‌کنند، سید فاندینگ (Seed Funding) نام دارد. همانطور که از نامش مشخص است، در دور «سید» یا «دانه» گویی بذر رشد کسب‌وکارها کاشته می‌شود. دور سید فاندینگ، یک استارتاپ را از مرحله ایده به اجرا نظیر توسعه محصول یا تحقیقات بازار می‌رساند.

افراد شرکت‌کننده در این دور می‌توانند دوستان، اعضای خانواده، انجل اینوسترها، انکوباتورها و گاهی اوقات ونچر کپیتال‌هایی باشند که تمرکزشان روی مراحل اولیه عمر استارتاپ است. باوجوداین، سرمایه گذاران فرشته عموما متداول‌ترین نوع سرمایه‌گذاران این دور محسوب می‌شوند.

مقدار پول هدف برای تامین در دور سید معمولا بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون دلار است، اما این مقدار می‌تواند بسته به شرکت مورد نظر، کمتر یا بیشتر هم باشد. خود استارتاپ شرکت‌کننده در این دور نیز عموما باید بین ۳ تا ۶ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده باشد.

سریز اِی (Series A)

پس ازعبور از مرحله سید و جلب رضایت از لحاظ تعداد کاربران، درآمد، نقدها یا هرگونه شاخص عملکردی دیگر، نوبت به تامین سرمایه سریز اِی می‌رسد. در این دور، استارتاپ‌ها باید یک برنامه مشخص برای توسعه مدل کسب‌وکارشان داشته باشند و از آن‌ها انتظار می‌رود پول تامین‌شده را در جهت افزایش درآمدشان استفاده کنند.

مقدار هدف تامین مالی در این دور معمولا بین ۲ تا ۵ میلیون دلار متغیر است. به‌همین‌خاطر، سرمایه‌گذاران نیز برای تخصیص چنین پولی نسبت به دور سید محتاطانه‌تر عمل می‌کنند. ازآنجایی‌که حجم سرمایه‌گذاری در این دور بیشتر است، تعداد کل سرمایه‌گذاری‌ها نیز کمتر خواهد بود و این روند کاهشی تا دورهای بعدی ادامه می‌یابد.

ارزش‌گذاری خود شرکت‌ها در سریز اِی تامین سرمایه نیز معمولا باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار باشد.

سریز بی (Series B)

در این مرحله، کسب‌وکار باید بازار یا محصول مناسب خود را یافته و حالا برای گسترش آن نیاز به کمک داشته باشد. سوال اصلی در اینجا این است که آیا شرکت شما اکنون قادر به فعالیت در مقیاس بزرگتر هست؟ آیا قابلیت افزایش کابر از ۱۰۰ نفر به ۱,۰۰۰ نفر را دارد؟ ۱ میلیون نفر چطور؟ گسترشی که پس از تامین مالی سریز بی اتفاق می‌افتد نه تنها افزایش مشتریان، بلکه بزرگتر شدن تیم را نیز به‌دنبال دارد.

در دور تامین سرمایه سریز بی معمولا بین ۷ تا ۱۰ میلیون دلار جمع‌آوری می‌شود و ارزش خود شرکت نیز باید بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون دلار باشد.

سریز سی (Series C)

شرکت‌هایی که به دور سی تامین مالی می‌رسند، فعالیت خوبی داشته و آماده ورود به بازارهای جدید، تملک دیگر بیزنس‌ها یا توسعه محصولات جدید هستند. در این مرحله، عموما شرکت‌ها درصدد صادرات محصولاتشان به یک بازار بین‌المللی و همچنین افزایش ارزش شرکت‌شان پیش از اجرای عرضه اولیه عمومی (IPO) هستند. این مرحله معمولا آخرین دور تامین سرمایه است، اما برخی از شرکت‌ها دورهای سریز دی (Series D) و سریز ای (Series E) و بعد از آن را هم ممکن است بسته شرایط و اهدافشان برگزار کنند.

در این مرحله، اکثر مواقع بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار جمع‌آوری می‌شود. ارزش خود شرکت نیز برای تامین سرمایه سریز سی باید بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار باشد، اما امکان تبدیل‌شدنشان به یک یونیکورن (Unicorn – شرکت دارای ارزش ۱ میلیارد دلار) پیش از این مرحله نیز وجود دارد.

سرمایه انجل اینوسترها از کجا تامین می‌شود؟

حال شاید بپرسید خود سرمایه گذاران فرشته سرمایه‌شان را از کجا دریافت می‌کنند؟ این افراد عموما از پول شخصی خود استفاده می‌کنند. باوجودی‌که انجل اینوستورها عموما یک فرد حقیقی هستند، اما نهاد واقعی تامین‌کننده وجوه می‌تواند یک شرکت حقوقی با مسئولیت محدود (LLC)، صندوق تراست (Trust)، بیزنس یا حتی یک صندوق سرمایه‌گذاری باشد. افراد با اهداف تخفیف مالیاتی یا حفاظت مالی این نهادها را راه‌اندازی می‌کنند.

پروفایل سرمایه‌گذاری

درصورتی که پروژه‌ای در مراحل اولیه عمر خود شکست بخورد، سرمایه گذار فرشته نیز تمام پول خود را از دست خواهد داد. به‌همین‌خاطر است که این افراد همیشه به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای استراتژی خروج مشخص، مالکیت ایده یا مشارکت در عرضه اولیه عمومی (IPO) یا عرضه اولیه سکه (ICO) هستند.

جالب است بدانید که نرخ بازده داخلی برای یک پورتفوی موفق برای سرمایه‌گذاران فرشته حدود ۲۲٪ است. باوجودی‌که این نرخ برای خود سرمایه‌گذاران بسیار خوب و برای کارآفرینان گران به‌نظر می‌رسد، اما عموما هیچ روش تامین مالی دیگری برای کسب‌وکارهایی که هنوز در حد یک ایده هستند وجود ندارد. به‌همین خاطر، استفاده از سرمایه گذاری فرشته یک روش عالی برای ایده‌های بدیع بدون پول است.

تفاوت سرمایه گذار فرشته با سرمایه‌گذار خطرپذیر

باوجودی‌که هدف هر دوی انجل اینوسترها و ونچر کپیتال‌ها سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار در ازای دریافت یک معامله منطقی است، اما تفاوت‌های بزرگی بین این دو نهاد وجود دارد از جمله:

نوع نهاد حقیقی یا حقوقی

همانطور که گفتیم، انجل اینوستر عموما یک فرد حقیقی است که با هدف سودآوری روی ایده‌های خوب سرمایه‌گذاری می‌کند، درحالی‌که سرمایه‌گذارهای خطرپذیر یک شرکت حقوقی هستند.

سرمایه گذاری در مراحل مختلف چرخه عمر استارتاپ

سرمایه‌گذاران فرشته معمولا روی ایده‌ها و پیش از شکل‌گیری کسب‌وکار سرمایه گذاری می‌کنند. این افراد خطر شکست و ناکامی ایده را به‌جان می‌خرند و در ازای این کار، بخشی از سهام شرکت را دریافت می‌کنند.

در طرف مقابل، ونچر کپیتال‌ها در مراحل باثبات‌تر چرخه عمر کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کرده و نیازمند داشتن شواهد و مدارک برای تضمین بیشتر موفقیت پروژه‌ها هستند.

منبع سرمایه

تفاوت دیگر روی منبع تامین سرمایه این دو است. انجل اینوستورها از پول شخصی خودشان برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در مقابل، مدیران ونچر کپیتال‌ها سرمایه‌های افراد مختلف را در یک استخر تجمیع کرده و سپس آن‌ها را روی پروژه‌های بالقوه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مقدار سرمایه

اگرچه دریافت مبالغ ۱۰,۰۰۰ دلاری و ۱۰۰,۰۰۰ دلاری از سوی سرمایه‌گذاران فرشته برای شروع کسب‌وکار بد نیست، اما سرمایه‌گذاران خطرپذیر توانایی پرداخت چک‌های میلیون دلاری را دارند.

میزان مشارکت در کسب‌وکار

انجل اینوسترها عموما سیاست عدم دخالت را در سرمایه‌گذاری‌هایشان در پیش گرفته، اما ونچر کپیتال‌ها همیشه یک صندلی از هیئت مدیره را اشغال کرده و در فعالیت‌های عملیاتی کمپانی مورد نظر مشارکت دارند.

سرمایه گذارن فرشته چه شغلی دارند؟

سرمایه گذاران فرشته عموما افراد فعال در دنیای تجارت هستند، اما این تنها منشاء وجودی‌شان نیست و امکان حضور این افراد در دیگر مشاغل نیز وجود دارد از جمله:

  • متخصصان کسب‌وکار نظیر وکلا، پزشکان، حسابداران، مشاوران مالی و دیگر مشاغل.
  • مدیران اجرایی سی لول (C-level) که پله‌های ارتقاء پست‌های سازمانی را طی کرده و از چم‌وخم‌های اداره یک کسب‌وکار موفق آگاه‌اند.
  • مالکان کسب‌وکارهای موفق کوچک و کارآفرینانی که سابقه راه‌اندازی شرکت‌های موفق را داشته و قادر به شناسایی استارتاپ‌های قوی با آینده درخشان و سودآور هستند.
  • سرمایه‌گذارانی که در گذشته سابقه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در کسب‌وکارها را داشته‌اند.
  • پلتفرم‌های تامین مالی جمعی که استخرهای پولی را به‌صورت گروهی جمع‌آوری کرده و هر فرد در ازای دریافت سهمی از سود نهایی بیزنس، مقدار کمی پول سرمایه‌گذاری می‌کند.

مراحل سرمایه گذاری فرشته چگونه است؟

همانطور که پیشتر گفتیم، سرمایه گذاران فرشته معمولا در مرحله «انجل»، «پری‌سید» یا «سید» روی استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. در مراحل انجل و پری‌سید که میزان پول لازم کم است، مقدار سرمایه جذب‌شده می‌تواند حدود ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار یا بیشتر باشد.

مراحل فرآیند انجل اینوستینگ به‌صورت زیر است:

  1. سرمایه گذاران فرشته از طریق لسانی یا معرفی سازمان‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، انجمن‌های تجاری آنلاین یا رویدادهای محلی نظیر جلسات تبلیغاتی، با شرکت‌های جوان و درحال‌توسعه ارتباط می‌گیرند.
  2. درصورت وجود علاقه متقابل، انجل اینوستر طی صحبت با بنیان‌گذاران، بازنگری مدارک سرمایه‌گذاری کسب‌وکار و سنجش صنعت هدف شرکت، تحقیقات خود را انجام می‌دهد.
  3. پس از رسیدن به توافق کلامی، یک تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری (Term Sheet) نوشته می‌شود و طرفین روی مفاد و شرایط سرمایه‌گذاری، نحوه پرداخت‌ها یا درصد سهام، حقوق سرمایه‌گذار، امور حقوقی و پارامترهای کنترلی و نهایتا یک استراتژی خروج برای سرمایه گذار فرشته به توافق می‌رسند.
  4. پس از نهایی شدن قرارداد، یک توافق‌نامه حقوقی تنظیم و امضا شده و معامله بین طرفین بسته خواهد شد. در آخر، سرمایه لازم در اختیار شرکت قرار گرفته و کار خود را آغاز می‌کند.

انجل اینوسترها معمولا بین ۵ تا ۳۰ درصد (متوسط ۲۵ درصد) از سهام یک شرکت را دریافت می‌کنند. این افراد می‌دانند که بنیان‌گذار شرکت باید بیشترین سهم را از شرکت خود داشته باشد تا به‌عنوان انگیزه‌ای جهت تلاش در مسیر موفقیت برای وی عمل کند.

مزایای تامین مالی از سرمایه گذار فرشته

کسب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران فرشته مزایای بسیاری دارد از جمله:

  • دسترسی به سرمایه و حمایت مالی
  • برخورداری از توصیه و راهنمایی
  • فرصت‌های شبکه‌سازی
  • حضور پررنگ‌تر در بازار
  • بهبود دسترسی به منابع
  • انعطاف
  • تصمیم‌گیری سریع‌تر

دسترسی به سرمایه و حمایت مالی

سرمایه‌گذاران فرشته قادر به تامین سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه‌ها هستند. این ویژگی برای استارتاپ‌هایی که به منابع مالی لازم دسترسی ندارند، یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. این پول اولیه می‌تواند بخش بزرگی از هزینه‌ها نظیر توسعه، بازاریابی و الزامات حقوقی و قانونی را جهت رشد بهتر استارتاپ‌ها جبران کند.

برخورداری از توصیه و راهنمایی

انجل اینوستورها تجربه خوبی در بازار کار دارند و می‌توانند توصیه‌ها و راهنمایی‌های ارزشمندی را طی توسعه پروژه برای شما فراهم کنند. این توصیه‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله روندهای فناوری، دینامیک‌های صنعت و ریسک‌های بالقوه پیش‌روی بیزنس باشند.

فرصت‌های شبکه‌سازی

کار با سرمایه گذاران فرشته می‌تواند فرصت‌های شبکه‌سازی عالی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده و روابط کاری سودمندی را با دیگر رهبران صنعت و سرمایه‌گذاران بالقوه بسازد. این روابط برای دورهای بعدی تامین سرمایه و همچنین همکاری‌ها و توسعه‌های آتی بسیار حیاتی باشد.

حضور پررنگ‌تر در بازار

داشتن یک سرمایه گذار فرشته به استارتاپ‌ها این فرصت را می‌دهد تا در بازار حضور بیشتری داشته و توجه سرمایه‌گذاران و مشتریان را به خود جلب کنند. همکاری با یک سرمایه‌گذار یا هم‌بنیان‌گذار شناخته‌شده به اعتبار پروژه ور درنتیجه، افزایش علاقه رسانه‌های اجتماعی و ناظران صنعت منجر می‌شود.

بهبود دسترسی به منابع

سرمایه‌گذاران فرشته می‌توانند دسترسی به منابع مختلف نظیر بازاریاب‌ها، مشاوران حقوقی و متخصصان فنی را برای پروژه‌ها آسان‌تر کنند. شبکه این دسته از افراد شامل حرفه‌ای‌های صنعت است که عموما دسترسی به خدمات تخصصی آن‌ها برای استارتاپ‌های نوپا دشوار است.

انعطاف

انجل اینوسترها از نظر شرایط و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاران نهادی و ونچر کپیتال‌ها انعطاف بیشتری به‌خرج می‌دهند. این افراد در قبال ایده‌های نوآورانه ریسک‌پذیری بیشتری دارند و در الزامات و معیارهای سرمایه‌گذاری‌شان سختگیری کمتری دیده می‌شود.

تصمیم‌گیری سریع‌تر

برخلاف سرمایه‌گذاران خطرپذیر که فرآیند تحقیقات‌شان بسیار طولانی است، انجل اینوستورها عموما برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه گذاری، سریع‌تر عمل می‌کنند. این ویژگی برای استارتاپ‌های نوپای فعال در صنایع با نرخ رشد بالا نظیر ارزهای دیجیتال بسیار حیاتی است.

معایب تامین مالی از سرمایه گذاران فرشته

معایب و محدودیت‌های تامین مالی از انجل اینوسترها عبارتند از:

  • مشارکت کمتر و انتظار بیشتر
  • از دست دادن حقوق صاحبان سهام
  • سرمایه محدودتر
  • ریسک شکست بالاتر
  • احتمال ناهماهنگی
  • ریسک‌های اعتبار و شهرت

مشارکت کمتر و انتظار بیشتر

سرمایه گذار فرشته معمولا نقش منفعل‌تری را در عملیات استارتاپ‌ها ایفا می‌کند، به این معنا که در تصمیم‌گیری‌های روزانه مشارکتی ندارد. بااین‌حال، انتظار این افراد این است که از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بزرگ مطلع باشند. همسو نبودن این تصمیم‌ها با دیدگاه آن‌ها گاهی اوقات می‌تواند منجر به اختلاف شود.

از دست دادن حقوق صاحبان سهام

سرمایه گذاران فرشته معمولا در ازای پول خود، سهم زیادی از پروژه را می‌گیرند که در نتیجه، بنیانگذاران و سایر سهامدارن بخشی از سهام خود را از دست می‌دهند. این کاهش حق‌وحقوق، به‌ویژه اگر به چندین دوره تامین مالی نیاز باشد، قابل‌توجه خواهد بود.

سرمایه محدودتر

سرمایه گذاران فرشته معمولا پول کمتری را در مقایسه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تامین می‌کنند. درصورتی که استارتاپی به سرمایه بالایی نیاز داشته باشد، این امر فرصت رشد را از بیزنس می‌گیرد و نیاز به برگزاری دورهای تامین سرمایه بعدی را بیشتر می‌کند.

ریسک شکست بالاتر

انجل اینوسترها معمولا در مراحل اولیه چرخه عمر کسب‌وکارها که ریسک شکست بیشتر است، سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین اگر کسب‌وکارهای انتخابی مطابق انتظار عمل نکنند، بازگشت سرمایه‌شان نیز تقریبا غیر ممکن خواهد بود. به‌خاطر وجود چنین ماهیت پرریسکی، گاهی اوقات شاهد افزایش فشارها از سوی سرمایه‌گذاران فرشته برای رسیدن به بازدهی سریع‌تر هستیم که ممکن است با چشم‌انداز بلندمدت بنیان‌گذاران همخوانی نداشته باشد.

احتمال ناهماهنگی

باوجودی‌که سرمایه‌گذاران فرشته می‌توانند توصیه‌های ارزشمندی را ارائه دهند، اما ممکن است توصیه‌هایشان همسوی استراتژی کسب‌وکار نباشد. این اتفاق در اکثر مواقع، خصوصا اگر انتظارات سرمایه‌گذار برآورده نشود، به اختلافات دامن می‌زند.

ریسک‌های اعتبار و شهرت

در صورتی که سرمایه گذار فرشته انتخابی شهرت خوبی در صنعت نداشته باشد، به اعتبار استارتاپ لطمه خواهد زد و مراحل بعدی جذب سرمایه را بسیار دشوار خواهد کرد. این خطر خصوصا برای پروژه‌های حوزه ارز دیجیتال بیشتر است.

چگونه سرمایه گذاران فرشته را پیدا کنیم؟

با جستجو در اینترنت می‌توانید لیست سرمایه‌گذاران فرشته را بیابید یا از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید. در ادامه این قسمت، لیست سرمایه گذاران فرشته در ایران و جهان را بررسی می‌کنیم.

لیست سرمایه گذاران فرشته در دنیا

در فضای بلاک چین و ارز دیجیتال افراد معروفی از جمله ویتالیک بوترین، آنتونی پومپلیانو، سندیپ نیلوال و سایرین وجود دارند که به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های نوآور علاقه‌مندند. با مراجعه به وبسایت CoinLaunch.space می‌توانید لیست سرمایه‌گذاران فرشته در جهان را مشاهده کنید:

  • آنتونی پومپلیانو (Antony Pompeliano)
  • بالاجی سرینیواسان (Balaji Srinivasan)
  • ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
  • سندینپ نیلوال (Sandeep Nailwal)
  • ملتم دمیرورز (Meltem Demirors)
  • کیمی دوان (Kimi Doan)
  • اوگنی یورتائف (Evgeny Yurtaev)
  • جورج چو (George Chu)
  • احمد البلاقی (Ahmed Al-Balaghi)

در این لیست می‌توانید ترتیب نمایش افراد را بر اساس امتیاز (Score)، رتبه (Tier)، تعداد پروژه‌های حمایت‌شده (Project Support) و تاثیر اجتماعی‌شان (Social Influence) مرتب کنید.

وبسایت Folk.app نیز یکی دیگر از منابع مناسب برای پیدا کردن لیست افراد و شرکت‌های انجل در آمریکاست که جزئیات بیشتری را می‌توانید در خصوص خود افراد و شرکت‌هایی که از طرف آن‌ها به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها اقدام می‌کنند، بیابید. وجود گزینه‌های “Seed” و “Pre-seed” در ستون “Fund Stage” یعنی شرکت یا فرد مورد نظر، بیشتر در نقش سرمایه‌گذار فرشته در کسب‌وکار شما مشارکت خواهد کرد.

لیست سرمایه گذاران فرشته در ایران

باوجودی‌که شاید پیدا کردن افراد و شرکت‌های انجل در ایران کمی دشوارتر باشد، اما یک سری از شرکت‌ها هستند که تا کنون چندین سرمایه‌گذاری را در حوزه‌های مختلف در نقش انجل اینوستر انجام داده‌اند از جمله:

  • دیجی‌آوران
  • آیسانا
  • پارس‌نوین
  • پارسانو
  • تامین‌کنندگان رئال

در سایت TaninTec نیز می‌توانید لیست برخی از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را مشاهده کنید.

فرآیند پیچینگ (Pitching)؛ چگونه سرمایه گذار فرشته جذب کنیم؟

حال که سرمایه‌گذار فرشته خود را پیدا کردید، باید قادر به متقاعد کردن وی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ خود باشید. فرآیند متقاعد کردن افراد به سرمایه‌گذاری، پیچینگ (Pitching) نام دارد. این فرآیند جزئیات زیادی دارد که پرداختن به تمام آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است. اما به‌طور خلاصه، یک پیچینگ متقاعدکننده دارای معیارها و مراحل زیر است:

  • ارزش پیشنهادی (Value Proposition) جذاب:
    • شناسایی مشکلاتی که درصدد حل آن‌ها هستید
    • ارائه راه‌حل(‌ها)
    • مشخص کردن نقطه فروش منحصربه‌فرد (USP)
    • پشتیبانی از داده‌ها براساس آمارها
    • آزمایش و بهبود ارزش پیشنهادی
    • تطبیق با اهداف سرمایه‌گذار
  • ساختار و جریان مناسب:
    • آغاز با یک هوک (Hook) جذاب
    • مشکلات و راه‌حل‌های کاملا شفاف
    • فرصت‌های بازار
    • مدل کسب‌وکار
    • دستاوردها
    • چشم‌انداز مالی
    • اعضای تیم
    • ماموریت
    • خاتمه با یک بیانیه یا CTA (دعوت به عمل) قوی

چگونه به یک سرمایه گذار فرشته تبدیل شویم؟

هر فرد دارای پول و اشتیاق به تامین مالی استارتاپ‌ها می‌تواند به یک انجل اینوستور تبدیل شود. معمولا کارآفرینانی که از وام‌های بانکی با سودهای بالا فراری هستند یا تمایلی به غرق کردن خودشان در بدهی‌ها پیش از سودآورشدن ایده‌شان را ندارند، به انجل اینوسترها پناه می‌آورند.

حال اگر خودتان قصد تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار فرشته را دارید، سوای پول، باید دانش کافی از حوزه کاری استارتاپ مورد نظرتان را نیز داشته باشید. برای این کار نیازمند به‌روز کردن خودتان با آخرین ترندهای بازار و شبکه‌سازی درون صنعت از طریق شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها و انجمن‌های آنلاین هستید.

البته منبع پولی هم حائز اهمیت است. عموما انجل اینوسترها سرمایه‌شان را از طریق راه‌اندازی و هدایت کسب‌وکارهای موفق، سرمایه‌گذاری اولیه در پروژه‌های نوپا و متنوع‌سازی سبد پورتفو در دارایی‌هایی نظیر سهام و املاک به‌دست آورده‌اند.

اعتبار سرمایه گذار فرشته

باوجودی‌که در کشورهایی مانند ایالات متحده افراد عنوان «سرمایه‌گذار معتبر (Accredited Investor)» را دریافت می‌کنند، اما داشتن این عنوان الزامی نیست. «سرمایه‌گذار معتبر» یک عنوان رسمی است که از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا به افراد داده می‌شود و دست آن‌ها را به‌روی بازارهای سرمایه خصوصی بر اساس دارایی‌ها و هوش مالی‌شان فراهم می‌کند.

براساس تعریف کمیسیون بورس:

سرمایه‌گذار معتبر، فردی دارای ثروت ۱ میلیون دلاری یا بیشتر به‌صورت دارایی (Asset)، یا فردی است که طی دو سال گذشته حداقل ۲۰۰,۰۰۰ دلار درآمد داشته، یا زوجی هستند که مشترکا ۳۰۰,۰۰۰ دلار درآمد داشته‌اند. درخواست‌کنندگان باید توانایی‌شان در درک پروپوزال‌های سرمایه‌گذاری پیچیده را نیز اثبات کنند.

سوالات متداول

سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه گذار فرشته یا انجل اینوستر (Angel Investor) فردی است که به تامین مالی استارتاپ‌های نوپا می‌پردازد. این افراد علاوه بر سرمایه، سابقه و تجربه خوبی در راه‌اندازی و هدایت کسب‌وکارهای موفق دارند.

سرمایه گذاران فرشته چقدر روی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

مبلغ سرمایه‌گذاری بسته به عوامل مختلفی مانند مرحله سرمایه‌گذاری در چرخه عمر کسب‌وکار، ارزش شرکت، میزان بازده مورد انتظار، درصد کسب سهام پروژه و دیگر موارد متفاوت است، اما عموما از ۱۰,۰۰۰ دلار شروع می‌شود و تا میلیون‌ها دلار هم بالا می‌رود.

جمع‌بندی

سرمایه گذار فرشته فردی است که با پول شخصی خود، در دوران اولیه چرخه عمر شرکت‌ها به تامین مالی آن‌ها می‌پردازند. مقدار پول تامین‌شده توسط این افراد در هر دور سرمایه‌گذاری متفاوت است و به‌عوامل مختلفی از جمله ارزش کسب‌وکار، میزان بازده مورد انتظار و موارد دیگر بستگی دارد. سرمایه گذاران فرشته در بازار ارز دیجیتال معمولا افراد شناخته‌شده‌ای مانند ویتالیک بوترین هستند که برای جذب‌شان باید یک طرح پیشنهادی نوآور داشته باشید.

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا