دانستنی ها

هشدار در مورد مصرف زیاد قند در کودکان و نوجوانان

به گفته این سازمان، بیش از 10 درصد از کل انرژی روزانه نباید از شکر تامین شود.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، کارشناسان دانشگاه بن در مطالعه طولانی مدت خود بر روی 750 کودک و نوجوان 3 ماهه تا 18 ساله دریافتند که اگرچه مصرف شکر در این گروه های سنی از سال 2010 کاهش یافته است. هنوز در محدوده سازمان بهداشت جهانی بالاتر از مقدار توصیه شده است.

داده های این سری از مطالعات در سال 2019 نشان داد که مصرف شکر از سال 2005 کاهش یافته است، بنابراین در سال 2016 این غذا تقریباً 16 درصد از انرژی روزانه را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان، این میزان اکنون به 11.7 درصد کاهش یافته است. با این حال، سازمان بهداشت جهانی و انجمن تغذیه آلمان توصیه می کنند که بیش از 10 درصد از کل انرژی روزانه نباید از شکر تامین شود.

نتایج این مطالعه در مجله اروپایی تغذیه منتشر خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که روند کاهشی مصرف شکر در بین کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش آگاهی از پیامدهای سلامتی مصرف غذاهای شیرین مانند نوشیدنی‌های شیرین‌شده و کاهش میزان قند در غذاهای بسته‌بندی شده است.

یافته های این مطالعه از ابتکار دولت فدرال آلمان برای کاهش 15 درصدی قند غلات صبحانه، محصولات لبنی شیرین شده، نوشابه ها و نوشیدنی های میوه ای تا سال 2025 حمایت می کند.

غذاها و نوشیدنی های قندی کالری بالایی دارند اما ارزش غذایی ندارند. قند بیش از حد می تواند به افزایش وزن و افزایش خطر چاقی در دوران کودکی کمک کند. چاقی می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی شود، بر سلامت استخوان و تولید مثل تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد.

آمارها نشان می دهد که بیش از 390 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 19 ساله در سال 2022 اضافه وزن خواهند داشت و 160 میلیون نفر از آنها با چاقی زندگی خواهند کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا