اخبار روز

15 مضرات رژیم روزه داری که ممکن است ندانید

رژیم روزه دار یک الگوی غذایی مشابه روزه داری است. این رژیم غذایی درباره این نیست که چه غذاهایی می خورید، بلکه به این موضوع می پردازد که چه زمانی باید آنها را بخورید.

به گزارش همشهری آنلاین، این رژیم غذایی علاوه بر فواید فراوانی که دارد، در صورت رعایت بی رویه آسیب های زیادی به سلامتی شما وارد می کند. با چنین رژیمی باید بدانید که از چه طرحی پیروی کنید تا به جای کاهش وزن، افزایش وزن نداشته باشید و به سلامتی خود آسیب نرسانید. اگر از خود می پرسید که آیا رژیم روزه می تواند به سلامتی شما آسیب برساند، حتما این گزارش را تا انتها بخوانید.

انواع رژیم روزه داری

رژیم های روزه دار انواع مختلفی دارند و هیچ یک از این روش ها برای افراد مختلف توصیه نمی شود. فقط یک متخصص تغذیه و متخصص تغذیه می تواند تعیین کند که کدام نوع رژیم روزه برای شما مناسب است. پیروی هر یک از این رژیم‌ها به‌طور تصادفی می‌تواند عواقب ناخوشایندی بر سلامت بدن شما داشته باشد. عواقبی که گاهی قابل جبران نیست.

1. رژیم روزه 16:8; این روش شامل 16 ساعت روزه گرفتن در روز و محدود کردن مصرف غذا به مدت 8 ساعت است.

2. رژیم روزه 5: 2; با این روش دو روز در هفته چیزی نمی خورید و تمرکز بر این است که در آن دو روز بیش از 500 کالری مصرف نکنید.

3. رژیم روزه دار یک روز در میان. با این روش یک روز در میان روزه می گیرید. در روزهایی که روزه هستید باید همان 500 کالری معادل 25 درصد کالری دریافتی روزانه خود را مصرف کنید و در روزهایی که روزه ندارید طبق معمول هر چه می خواهید بخورید.

4. رژیم ناشتا 24 ساعته; این روش سخت تر و دشوارتر از سایر روش های روزه داری است و به این معناست که باید یک روز کامل روزه بگیرید و چیزی نخورید.

5. رژیم ناشتا یک شب، یک روز یا 12:12; با این روش باید 12 ساعت ناشتا باشید و 12 ساعت باقیمانده را صرف خوردن وعده های غذایی معمول خود کنید. مصرف آب یا سایر نوشیدنی های بدون کالری در این رژیم رایگان است.

6. رژیم روزه جنگجو یا 4:20; با این روش به مدت 20 ساعت میوه و سبزیجات یا غذای بسیار کم می خورید و اجازه دارید ظرف 4 ساعت یک وعده غذایی پر حجم بخورید.

7. رژیم ناشتا یک وعده در روز; با این روش روزانه 1 ساعت فرصت دارید تا کل کالری مصرفی خود را در روز مصرف کنید و 23 ساعت باقیمانده را می توانید به رژیم روزه داری اختصاص دهید.

مضرات رژیم روزه داری

دکتر مریم مظهریون، دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران وی می گوید: رژیم غذایی باید بر اساس سن، جنسیت، موقعیت حرفه ای، میزان فعالیت بدنی، موقعیت جغرافیایی و محل زندگی افراد تعیین شود و اینطور نیست که رژیم روزه داری برای همه افراد مناسب باشد.

دکتر ماژریون با اشاره به این نکته مهم که رژیم روزه داری مانند سایر رژیم های غذایی در صورت مصرف ناآگاهانه و خودسرانه می تواند مضر باشد، تاکید کرد: این رژیم برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا، دیابت نوع 2، صرع و همچنین برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نوع 2 مناسب است. دیابت و صرع برای زنان در دوران بارداری و شیردهی، برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی و همچنین برای افراد مسن، کودکان و نوجوانان توصیه می شود.

دکتر ماژریون می گوید: تاکنون تحقیقات زیادی در مورد روش های مختلف رژیم روزه داری انجام شده و ثابت شده است که این رژیم نسبت به سایر رژیم ها نه برتر است و نه مفید. هیچ یک از مدل های روزه داری نسبت به سایر رژیم های غذایی پر کالری مشابه هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند. یعنی وقتی دو نفر با قد، وزن و شرایط یکسان کالری دریافت می کنند، اما یکی اگر یکی رژیم ناشتا داشته باشد و دیگری رژیم غذایی معمولی داشته باشد، تفاوتی در کاهش وزن بین این دو نفر وجود ندارد. همچنین ثابت شده است که رژیم روزه داری در مقایسه با رژیم های معمولی هیچ فایده ای در کاهش وزن، بهبود دیابت و حساسیت به انسولین ندارد.

گرسنگی بیش از حد، افت شدید قند خون و سردرد، مشکلات گوارشی مانند یبوست، نوسانات خلقی، ریزش مو، خستگی و از دست دادن انرژی، بوی بد دهان، اختلالات خواب، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی و کم‌آبی بدن از طرف اصلی آن هستند. اثرات این رژیم برای افرادی که فقط یک رژیم غذایی کوتاه می خورند برای تصمیم گیری در مورد این رژیم در گوگل جستجو کنید یکی آنها از طریق الگوهای خود به بدن خود آسیب می رسانند.

روزه رژیم غذایی بدی نیست، اما…

متخصصان تغذیه می گویند روزه گرفتن اصلا رژیم بدی نیست یکی در بین مدل های روزه دار، برخی از مشتریان آن را برای کاهش وزن توصیه و مصرف می کنند، اما دکتر. ماژریون می گوید: هر رژیم غذایی با کمبود کالری صحیح می تواند تأثیرات مثبتی بر وزن، قند، چربی و سایر عوامل مورد نظر داشته باشد. و اگر این کمبود کالری تشخیص داده نشود، هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

این متخصص تغذیه می‌گوید: بنابراین اگر شخصی به شما بگوید فقط هنگام ناهار صبحانه بیایید بدون اینکه در انتخاب‌هایتان و مقدار کل غذایی که می‌خورید تغییر دهید، برای سلامتی شما مضر است. بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه های معتبر، هیچ پایه علمی وجود ندارد و کاملا نادرست است.

این متخصص تغذیه در مقطع دکترا می گوید: اگر روزه داری متناسب با سبک زندگی شماست، باید این نوع رژیم را انتخاب کنید. مثلاً افرادی هستند که صبح دیر از خواب بیدار می شوند و ناخواسته صبحانه را حذف می کنند. یا فردی که افراد گزنده ای دارد می تواند با گرفتن رژیم روزه خواران را متوقف کند. در غیر این صورت برای همه توصیه نمی شود.

عوارض طولانی مدت این رژیم را نادیده نگیرید

یک مطالعه در ایالات متحده بر روی بیش از 20000 بزرگسال با میانگین سنی 49 سال نشان داد افرادی که از یک برنامه 8 ساعته محدودیت غذایی پیروی می کردند، 91 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بودند.

به گفته کارشناسان، محدود کردن زمان غذا خوردن روزانه به تنها 8 ساعت در روز در سال های اخیر برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب رایج شده است. با این حال، اثرات طولانی مدت این روش بر سلامتی، از جمله خطر مرگ به هر علت یا بیماری قلبی عروقی، ناشناخته است.

کارشناسان بین المللی می گویند که محدود کردن زمان غذا خوردن ممکن است فواید کوتاه مدت داشته باشد، اما قطعا عواقب بلندمدتی خواهد داشت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا