اخبار روز

جزئیات جدید تغییر فرمول تناسب بازنشستگان


به گزارش مانیبان به نقل از ایلنا، عباسعلی سلطانی نیا رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی در خصوص تناسب حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی گفت: ابتدا لازم است یک اقدامی انجام دهم. مقدمه در مورد اینکه چرا بازنشستگان نیاز به اجرای تناسب حقوق دارند. ببینید سازمان تامین اجتماعی تا سال 1386 زیرمجموعه وزارت بهداشت بود، وقتی مستقل بود، سازمان تصمیمات بهتری در مورد سنوات مستمری بگیران می گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان به غیر از در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه زندگی، چیزی مانند روش پلکانی معکوس تعیین حقوق نداشتیم. یعنی مستمری هر بازنشسته با همان ضریب عددی افزایش یافت و تفاوتی در درصد افزایش حقوق حداقل دستمزد و سایر مستمری بگیران وجود نداشت. در این صورت مستمری بازنشستگان به همان نسبتی که برای بیمه پرداخت کرده اند افزایش می یابد.

سلطانیکیا گفت: از زمان استقلال سازمان تامین اجتماعی و الحاق آن به وزارت کار، روند بازگرداندن دستمزد پلکانی رایج شد. بنابراین بازنشستگان به دو گروه حداقل دستمزد و سایر سطوح تقسیم شدند و درصد افزایش حقوق برای این دو گروه متفاوت بود و بازنشستگان سایر سطوح درصد افزایش کمتری داشتند.

رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین حقوق بازنشستگان بر اساس نرخ تورم یا هزینه زندگی افزایش پیدا نکرد. در حالی که طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان باید متناسب با افزایش هزینه های زندگی مستمری را افزایش دهد. وضعیت برای مستمری بگیران در سطوح دیگر بدتر بود که حقوق آنها بسیار کمتر از نرخ تورم تعیین شده بود.

سلطانیکیا از نحوه تعیین درصد حقوق مستمری بگیران به روش نردبان معکوس انتقاد کرد و گفت: روال معمول باید به گونه ای باشد که فردی که پرداختی بیمه بیشتری دارد حقوق بیشتری دریافت کند. اما روش پلکانی معکوس سال به سال حقوق بازنشستگان سایر سطوح را کاهش داده است و این روش بسیار ناعادلانه است.

و افزود: مجموع آنچه گفتم مستمری بازنشستگان باید متناسب باشد. اما لایحه تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی وقتی با طرح یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​شبیه سازی می شود مشکلاتی دارد.

سلطانیکیا تصریح کرد: بر اساس ماده 77 قانون تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی به طور میانگین محاسبه می شود. یعنی حقوق 24 ماه پرداخت بیمه پایان خدمت بر 24 تقسیم می شود که به آن حقوق متوسط ​​می گویند. تا این لحظه ما آن را با پایین کشور در میان گذاشته ایم. بر اساس مصوبه تناسب مستمری مشمولان این صندوق تا 90 درصد معادل حقوق کارمند افزایش می یابد.

وی بیان کرد: تصویب فرمول 90 درصدی مستمری بگیران از صندوق بازنشستگی کشوری مشمول قانون تامین اجتماعی اشتباه است. زیرا حقوق بازنشستگان صندوق ملی در یک مرحله به میزان 90 درصد معادل 90 درصد معادل 90 درصد حقوق سال آخر استخدام بازنشسته تعیین می شود.

سلطانی کیا تصریح کرد: راهکار حذف کلمه «۹۰ درصد» از سطر آخر مصوبه و جایگزینی آن عبارت «برابر» برای بازنشستگان تامین اجتماعی است.

رئیس اتحادیه عالی کارکنان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی گفت: برای تغییر این مصوبه و پیگیری با سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز صحبت کردیم و ایشان نیز به این اشتباه اشاره کردند. قرار بود پیگیری کنند اما گفتند این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است. به هر حال این مصوبه باید اصلاح شود یا سازمان تامین اجتماعی باید آنچه را که گفتیم اصلاح کند.

سلطانی نیا تصریح کرد: حداقل مستمری بگیران البته مشمول مصوبه نمی شوند. در واقع کسانی که این مصوبه را تهیه کردند، بر این اصل استوار بودند که حقوق حداقل مستمری بگیران هر سال بسته به نرخ تورم افزایش می یابد، در حالی که اینطور نبود. بازنشسته ای که در سال 87 بازنشسته شده است با توجه به نرخ تورم 56 درصد فاصله حقوقی دارد. این درصد برای بازنشستگان سایر سطوح بسیار بیشتر است.

وی گفت: البته لایحه ای با یک فوریت برای اصلاح بند تناسب در قانون برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال شده تا برای حداقل حقوق بگیران تناسب لحاظ شود.

سلطانی کیا گفت: تناسب به معنای ترمیم و حفظ قدرت خرید مستمری ماهانه هر بازنشسته در تمام سنوات بازنشستگی برابر با قدرت خرید مستمری یکم است، یعنی هر بازنشسته باید در تمام سنوات خود قدرت خرید اولین مستمری خود را داشته باشد. بازنشستگی

وی گفت: در مصوبه تناسب عقب ماندگی نرخ تورم حقوق همه بازنشستگان اعم از حداقل و یا سایر سطوح از سال بازنشستگی تا سال جاری باید جبران و ترمیم شود.

رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: به طور کلی باید گفت که در صورت تعیین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی و … مهمتر از همه این است که تقسیم بندی حداقل و سایر سطوح کنار گذاشته شده و تا حدودی یعنی افزایش مستمری بر اساس تورم دیگر نیازی به تعدیل آن نیست. تاکید ما بر اجرای قانون است. اگر قانون را به درستی اجرا نکنند، قدرت خرید کاهش می یابد و بنابراین تعدیل مستمر ضروری است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا