اخبار روز

واکسن های مهمی که باید تزریق شوند / دستاوردهای مهم پزشکی در تاریخ بشر

از زمان پیدایش انسان، بیماری ها همیشه همراه و همراه همیشگی انسان بوده اند و از سوی دیگر، برخی از عوامل تأثیر بیشتری در شیوع آن داشته اند. بسیاری از ویروس ها وارد بدن انسان شده اند و او را بیمار کرده اند، حتی اگر زمانی تعداد قابل توجهی از مردم جهان را کشته باشند.

به گزارش آنا، با پیشرفت علم در حوزه سلامت، بیماری ها به مرور زمان شناخته شده و داروهای مختلفی برای درمان آنها ساخته شده است، بنابراین برخی از بیماری ها دیگر ترسناک نیستند و حتی قبل از ساخت واکسن یا ساختن واکسن به راحتی قابل درمان هستند. داروی مناسبی بر علیه آنها برای یافتن این بیماری است. او بسیار کشنده بود.

تولید واکسن های مختلف برای هر بیماری یکی یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی در تاریخ بشر است که منجر به کاهش، کنترل و پیشگیری از انواع بیماری ها شده است.

HPV

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV معروفی که این روزها اغلب در مورد آن می شنویم، یک ویروس رایج است که می تواند منجر به عفونت های مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود.

واکسن های HPV برای جلوگیری از عفونت با انواع خاصی از HPV و کمک به کاهش خطر سرطان های مرتبط با HPV طراحی شده اند.

واکسن آنفولانزا

هر ساله یک واکسن آنفولانزا برای جلوگیری از انواع مختلف این ویروس تولید می‌شود و پزشکان توصیه می‌کنند قبل از شروع فصل سرما تزریق شود.

پیشگیری از بیماری، کاهش شدت بیماری و حفاظت از جامعه از مزایای واکسیناسیون آنفولانزا است. پزشکان توصیه می کنند افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های مزمن (مانند دیابت، آسم و بیماری های قلبی) حتما این واکسن را دریافت کنند.

پنوموکوک

پنوموکوک ها باکتری هایی هستند که می توانند باعث عفونت هایی مانند ذات الریه، مننژیت و عفونت گوش شوند. این باکتری یکی این یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و بیماری های جدی در کودکان و بزرگسالان است.

مننژیت عفونت پوشش داخلی مغز و نخاع است که می تواند عواقب جدی داشته باشد

دو نوع واکسن رایج علیه پنوموکوک وجود دارد، از جمله پلی ساکارید مزدوج PCV و پلی ساکارید PPSV. کودکان زیر 2 سال، بزرگسالان بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن (مانند دیابت، بیماری های قلبی و ریوی) و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در اولویت استفاده از این واکسن هستند.

سرخک

بیماری سرخک یکی این یکی از آن بیماری هایی است که می توان با تولید و تزریق واکسن با آن مبارزه کرد. سرخک یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس در بدن ایجاد می شود. کودکان معمولاً در دوران کودکی به این بیماری مبتلا می شوند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، التهاب چشم و بثورات پوستی است.

اولین علائم سرخک تب بالا است که معمولا یک هفته تا ده روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می کند. بثورات معمولا در صورت و بالای گردن ظاهر می شود. در عرض حدود سه روز، بثورات گسترش می یابد و در نهایت به دست ها و پاها می رسد. این بیماری که زمانی گسترده بود، اکنون با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

واکسن MMR در دهه 1960 علیه سرخک، سرخجه و اوریون ساخته شد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، اپیدمی سرخک از سال 2000 تا 2019 73 درصد کاهش یافته است.

فلج برای کودکان

فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که معمولاً دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می دهد. ویروس این بیماری از راه دهان و بینی وارد بدن شده و در دستگاه گوارش تکثیر می شود و در سراسر بدن پخش می شود. این بیماری معمولاً از طریق تماس با مخاط آلوده از دهان یا بینی بیمار یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.

7 تا 14 روز طول می کشد تا اولین علائم این بیماری در بدن ظاهر شود. ویروس فلج اطفال بسیار مسری است و بنابراین حتی زمانی که فرد بیمار نیست قابل انتقال است. از علائم این بیماری می توان به تب، گلودرد، سردرد، استفراغ، خستگی، کمردرد یا سفتی عضلات پشت، گردن درد و دردهای عضلانی اشاره کرد.

واکسن IPV و OPV واکسن ضد این بیماری است و واکسیناسیون جهانی آن از سال 1950 در سراسر جهان آغاز شد. با تزریق این واکسن از سال 1988 تا 2021، موارد فلج اطفال در سراسر جهان بیش از 99 درصد کاهش یافته است.

هپاتیت B

هپاتیت B عفونتی است که به کبد آسیب می رساند و می تواند باعث سرطان کبد شود. این بیماری مسری است و می تواند از طریق رابطه جنسی، مسواک و تیغ خونی مشترک، سرنگ مشترک و گذاشتن سوزن های آلوده به ویروس هپ B از مادر به جنین منتقل شود.

واکسن هپاتیت B از سال 1982 در دسترس بوده و به عنوان بخشی از برنامه های واکسیناسیون ملی در بسیاری از کشورها تجویز می شود. با افزایش نرخ واکسیناسیون، شیوع هپاتیت B در بسیاری از کشورها کاهش یافته است و میزان عفونت در برخی مناطق کمتر از 1٪ است.

دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

دیفتری این یک بیماری باکتریایی بسیار مسری است که معمولاً دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری باعث ایجاد غشای کاذب در گلو و حنجره می شود که از عوارض آن می توان به گلودرد، فارنژیت، تب، سرفه و گرفتگی صدا اشاره کرد. در موارد شدید، فلج قلب، کلیه ها و اندام ها ممکن است رخ دهد.

کزاز همچنین یک بیماری عفونی است که معمولاً با اسپاسم های دردناک متناوب عضلات اسکلتی مشخص می شود که معمولاً از فک شروع می شود و به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. برخی از گرفتگی ها به قدری شدید هستند که گاهی استخوان ها را می شکنند. تب، تعریق زیاد، سردرد، مشکل در بلع غذا، افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون از دیگر علائم این بیماری است که معمولاً بین 3 تا 21 روز پس از عفونت ظاهر می شود.

همچنین سیاه سرفه این یک بیماری باکتریایی است که از طریق حملات شدید سرفه خود را نشان می دهد. علت نامگذاری این بیماری به این دلیل است که صورت بر اثر سرفه های شدید کبود می شود. به همین دلیل به این بیماری سیاه سرفه می گویند.

واکسن ترکیبی DTP برای جلوگیری از دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در نظر گرفته شده است و برای چندین دهه در برنامه های واکسیناسیون عمومی تجویز می شود. با توزیع این واکسن موارد ابتلا به این بیماری ها به شدت کاهش یافته و بسیاری از کشورها موفق به کنترل کامل آنها شده اند.

اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی است که از طریق بزاق و ترشحات بینی منتقل می شود. علائم اوریون معمولاً در عرض دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند. خستگی، بدن درد، سردرد، بی اشتهایی و تب خفیف از علائم این بیماری است.

واکسن MMR واکسنی است که می تواند در برابر اوریون محافظت کند. با افزایش نرخ واکسیناسیون، موارد اوریون به طور چشمگیری کاهش یافته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا