اخبار روز

این گیاه عجیب به ایران کمک می کند تا با کم آبی مقابله کند

با توجه به اینکه بیش از 60 درصد از اراضی ایران در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد که بیشتر آنها از نظر اقلیمی مناسب برای کشت و توسعه کاکتوس ها هستند، اقداماتی در این زمینه در قالب طرح های نمونه کاشت، توسعه و توسعه در حال اجراست. فرآوری های بعدی در برخی استان های کشور از جمله استان یزد آغاز شده است.

محمدعلی حاتمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: در میان گیاهان متعدد سازگار با کم‌آب، خانواده کاکتوس اپونتیا به دلیل ظرفیت تولید بالا در تهیه آن برجسته است. میوه ها، خوراک، مواد غذایی و مکمل های غذایی، فرآورده های بهداشتی و دارویی و همچنین تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق خشک و نیمه خشک و نقش موثر آنها در مقابله با چالش تغییرات اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. از کاکتوس ها به عنوان غذای خوش طعم نیز استفاده می شود.

وی با بیان اینکه کاکتوس ها گیاهان نور دوست هستند و بیشتر آنها در آفتاب کامل به خوبی رشد می کنند، می افزاید: این گیاه به دلیل تجمع و ذخیره آب در ساقه و تنه خود به خشکی و گرما مقاوم است. کاکتوس ها گیاهان گوشتی هستند و از دسته دولپه های دولپه ای هستند و با سایر خانواده های دولپه ای کاملا متفاوت هستند زیرا ساقه این گیاهان بسیار ضخیم است و دیگر حالت استوانه ای ندارد و برگ ها شکل اولیه خود را از دست داده و به فرم تبدیل شده اند. از خار و ساقه کوچک شده اند.

در حالی که کاکتوس ها در ابتدا فقط بومی شمال، جنوب و مرکز آمریکا بودند، اکنون در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم استفاده می شود.

کاکتوس ها آب را در فصل بارندگی ذخیره می کنند و در ماه های خشک از آن استفاده می کنند. اکثر کاکتوس ها ریشه های عمیقی دارند و تنه مشبک آنها به عنوان یک مخزن آب عمل می کند. ساقه آنها توسط ساقه محافظت می شود و دارای برگ های بسیار کوچک یا بدون برگ است.

این گیاهان با ذخیره آب و مواد مغذی بیشتر در بافت‌های خود، تحمل و سازگاری بالایی دارند، در برابر خشکی و خشکی بسیار مقاوم هستند و علوفه‌ای با عملکرد بالا و غنی از مواد مغذی را هنگام رشد در مراتع فراهم می‌کنند.

این گیاهان در سرتاسر جهان از بیابان های خشک آمریکا و آفریقا تا انتهای قاره آسیا دیده می شوند و شکل جالب و گل های ظریف، فوق العاده زیبا و رنگارنگ آن ها دلرباتر و جادویی ترند و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. .

محل های اصلی رشد این گونه ها آرژانتین، برزیل، پرو، شیلی و بولیوی است و از این مکان ها به سایر کشورهای جهان سرایت کرده و منتشر شده است. کاکتوس ها اندازه ها و اشکال مختلفی دارند، برخی به قدری کوچک هستند که در شن های صحرا پنهان می شوند و برخی به قدری بزرگ هستند که ارتفاع آنها به دو متر و ۷۵ سانتی متر می رسد. در جنگل های برزیل، کاکتوس های متعددی به صورت “اپی فیت” (هوازی) در تنه درختان زندگی می کنند.

در پرتو آفتاب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: میزان نور و درخشندگی برای ظاهر کاکتوس ها، رنگ گل، ساقه و شکل جوانه های گل بسیار مهم است. اکثر کاکتوس ها گیاهان نور دوست هستند و به طور طبیعی در بیابان ها و لبه های بیابان های روشن رشد می کنند.

کاکتوس ها در آفتاب گل های زیادی با رنگ های تند تولید می کنند و با کم شدن و کمبود نور خورشید تعداد گل ها کم، پراکنده و بی رنگ می شود.

علاوه بر این کمبود نور باعث باریک شدن تنه و شاخه های کاکتوس می شود و در صورت تداوم کمبود نور، گیاه ضعیف و ضعیف می شود.

در عرض های جغرافیایی بالا که شدت نور نسبتاً کم است و در زمستان به دلیل کمبود نور، کاکتوس ها شکوفا نمی شوند و رشد آنها کم و بیش متوقف می شود.

برخی از انواع کاکتوس نیز وجود دارند که به نور کمتری نیاز دارند و بیشتر سایه دوست هستند، اگرچه در مناطقی با نور کافی خورشید رشد می کنند.

حاتمی می افزاید: بهترین روش نصب کاکتوس آپونتیا بر خلاف سایر کاکتوس ها با استفاده از پدها (تکه های کوچک کاکتوس) بسیار ساده و امکان پذیر است. پدهای مورد نیاز برای تکثیر از گیاهی تازه و سالم تهیه می شود و در پایان فصل رشد تحت تنش خشکی خفیف برداشت می شود. اندازه آنها متوسط ​​تا بزرگ است. پس از برداشت، لنت ها به مدت دو هفته در سایه و در محیط خشک نگهداری می شوند و برای جلوگیری از پوسیدگی، ضدعفونی و کشت می شوند.

موسسه FAO Elcarda طی 30 سال گذشته در برنامه خود از توسعه کشت آپونتیا در کشورهای خشک حمایت کرده است، به طوری که سطح زیر کشت این گونه در تونس به 600000 هکتار رسیده است. از سال 1400 وزارت جهاد کشاورزی اپونتیا را از دسته گیاهان هدف نیاز آب و دارویی به استان ها معرفی کرد.

انواع آپونتیا

حاتمی با بیان اینکه در سال 1401 بخشنامه ارتقای منابع طبیعی برای توسعه مراتع در استان فارس صادر شد، توضیح می دهد: به جز میوه اژدها، اکثر کاکتوس های میوه به آب بسیار کمی نیاز دارند. این نوع کاکتوس به مدت 7 ماه سالانه به 500 متر مکعب آب در هکتار نیاز دارد، بنابراین یک مخزن 10*10 با ذخیره آب فصلی می تواند نیاز آبی یک هکتاری در سال را تامین کند.

در مکزیک، سه میلیون هکتار از واریته های اپونتیا، 300 نوع ماده فرآوری شده از جمله گل های خشک، میوه های خشک، پودر میوه، پودر برگ، روغن دانه عسل کاکتوس، ژل آرایشی، مربا، آرد رژیمی، چرم، متانول و غیره تولید می کنند.

هزینه کاکتوس ها بسیار کم است زیرا آفات و بیماری خاصی وجود ندارد و نیاز به سم پاشی شیمیایی و نیروی کار دائمی دارد (یک نفر تا 6 هکتار کشت می کند). با هزینه های یکباره کشت تا 40 سال قابل استفاده است. این محصول کم نیاز آبی برای توسعه زمین های فرسوده و غیرقابل استفاده برای تولید علوفه به دلیل خشکسالی های اخیر توصیه می شود. با تراکم کاشت چهار هزار اصله نهال در هکتار بعد از سال سوم 16 تن میوه عملکرد خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می افزاید: کمپرسا اپونتیا برای مناطق گرمسیری و معتدل به عنوان اولویت اول استان (برای تولید میوه یا علوفه)، اپونتیا انگلمانی برای مناطق سردسیری مقاوم تا منفی 20 درجه (برای تولید میوه)، آپونتیا روبوستا. کمی حساس تر است (برای تولید). میوه های درشت (تا 300 گرم) و آپونتیا فیکوس هند در مناطق خشک و ترجیحاً بدون سرمای زمستانی (برای تولید علوفه) مناسب هستند.

حاتمی با بیان اینکه تراکم کاشت به 40 هزار اصله در هکتار افزایش یافته است، توضیح می دهد: این محصول در سال های اول به آب بیشتری نیاز دارد با سه برداشت، میانگین سالانه 200 تن علوفه تولید خواهیم داشت. پروتئین یک سوم یونجه را تشکیل می دهد اما از نظر ویتامین های C و A غنی تر است و به دلیل وجود 90 درصد آب در بافت آن، مصرف آب دام را کاهش می دهد.

یک راه حل پایدار در مواجهه با تغییرات آب و هوایی

حاتمی می گوید: پیش بینی واقع بینانه کاهش منابع آبی و محدودیت کمی و کیفی منابع در استان یزد، رویکرد تعریف الگوی کشت و جایگزینی مناسب برای محصولات تک کشت را نشان می دهد. آپونتیا نه تنها چندین محصول را تولید می کند که گفته می شود نسبت به سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارند، بلکه به دلیل آبیاری آب شور، شور شدن خاک های کشاورزی را به تاخیر می اندازد، در حالی که به ما زمان می دهد تا به شرایط بسیار نامطلوب برسیم، فرسایش خاک را به همراه خواهد داشت در زمان خشکسالی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: به منظور ایجاد زیرساخت های تامین نهاده سالم، استان یزد باغ مناسب سازی برای ارقام مختلف و همچنین بزرگترین نهالستان ثبت شده با ظرفیت یک میلیون اصله نهال را برای توسعه 250 هکتار برای دستیابی به نوع کمپرسی ایجاد کرده است. باغ آپونتیا که در سال برداشت جدید آماده می شود. وی می افزاید: کشت این محصول از حدود 6 سال پیش در شهر یزد و مرکز تحقیقات کشاورزی در زمینی به مساحت کمتر از نیم هکتار با هدف تولید علوفه (فیکوس ایندیکا) آغاز شد اما در مراحل با تحقیق و بومی سازی محصول، ارقام انگلمانی و کومپرسا در شهرستان های مروست و ابرکوه در زمینی به مساحت 15 هکتار از باغات با هدف تولید میوه و با توجه به نیاز آبی بسیار کم، تداوم یافت. جایگزینی محصول تا مساحت 600 هکتار در دستور کار برنامه معاونت بهبود تولیدات گیاهی این سازمان قرار دارد.

حاتمی در پایان تاکید می کند: سایر استان های دارای محدودیت منابع آبی قابل توجه (فارس، اصفهان و…) نیز این برنامه را دنبال خواهند کرد، اما ظرفیت سازی در سطح تامین 250 هکتار نهال در سال جاری صرفا بر عهده استان یزد است. در حال حاضر فارس و یزد در تامین مواد اولیه گواهی شده پیشتاز هستند، سایر استان ها متقاضی نهال مذکور برای احداث باغ هستند، اما اولویت با توسعه کشت یکنواخت در استان خودمان است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا