اخبار روز

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید (+ عکس)

به گزارش ایمنا جشنواره کوه هاگن یکی یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سالانه در پاپوآ گینه نو یکی این یکی از متنوع ترین مناطق از نظر فرهنگی و زبانی در جهان است که نگاهی اجمالی به فرهنگ حدود 100 قبیله تپه ای ارائه می دهد و مجموعه ای از آهنگ ها، پیاده روی ها و آیین های سنتی را در بر می گیرد که آداب و رسوم باستانی را احیا می کند. ورود به این جشنواره مانند ورود به دنیای دیگری است.

آوازهای هیپنوتیزمی و طبل زدن ریتمیک، تماشاگران جشنواره را از دل جنگل های وحشی به عرصه تشریفاتی می برد، از رنگ بدن گرفته تا لباس های چمن بافته شده پیچیده، جواهرات استخوانی، ماسک های شیطانی، تاج های پر و سازهای پیچیده – همه چیز دیدنی است. دیدنی است. بسیاری از اجراهای جشنواره تاریخ هر قبیله را منعکس می کند و اغلب به اجداد آنها ادای احترام می کند.

تاریخچه جشنواره مونتاگن

جشنواره فرهنگی مونتاگن که در سال 1961 تأسیس شد، مراسمی برای متحد کردن قبایل مختلف منطقه قبل از استقلال و به رسمیت شناختن کشور است. این رویداد طی دو روز (17 و 18 آگوست 2024) برگزار می‌شود و با رقص Waipa یا جهش بزرگ در روز پایانی پایان می‌یابد، نمایشی مسحورکننده از وحدت که شامل پا زدن دسته جمعی پا و بستن دست به دست توسط مردان قبیله می‌شود. چه منظره ای هیجان انگیز و منحصر به فرد در پاپوآ گینه نو است.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

پاپوآ گینه نو، کشوری در ارتفاعات و یکی این یکی از متنوع ترین مناطق از نظر فرهنگی و جغرافیایی در جهان است، اما در عین حال کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. جشنواره مونتاگن این کشور که شهرت جهانی دارد، نمایشی درخشان از غرور و شادی فرهنگی است که وحدت قبایل بومی کشور را جشن می گیرد.

در این جشنواره گروه‌های قبیله‌ای منحصربه‌فرد مانند قبیله اسکلت (افرادی که به شکل اسکلت‌های ترسناک نقاشی می‌شوند)، هالی ویگمن (افرادی با تزئینات پر پیچیده) و آسارو مادمن (افرادی با ماسک‌های گلی وهم‌آور) به نمایش گذاشته می‌شوند.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

هر قبیله به طرز چشمگیری متفاوت است، هر قبیله هزاران سال قدمت دارد و فرهنگ آنها با دقت و با افتخار حفظ می شود. هر ساله به مدت دو روز در ماه آگوست، صدها نفر از این قبیله در مونتاگن، سومین شهر بزرگ پاپوآ گینه نو، برای جشنواره موسیقی، پایکوبی، هنر و صنایع دستی گرد هم می آیند و اتحاد خود را جشن می گیرند.

افراد اسکلت

به دلیل انزوا، اطلاعات کمی در مورد ساکنان چیمبو وجود دارد، اما اعتقاد بر این است که 60000 نفر از آنها در ارتفاعات زندگی می کنند. آنها را می توان در جشنواره با بدن های اسکلتی رنگ شده شان شناخت.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

هولی ویگمن هولی ویگمن

هولی ها با جمعیتی بین 300000 تا 400000 نفر بزرگترین گروه قومی هستند که در ارتفاعات زندگی می کنند. آن‌ها را می‌توان با آرایش‌های منحصربه‌فردشان که با زمان، حوصله و توسط یک «کلاه‌ساز استاد» ساخته شده‌اند، شناسایی کرد. این سنت در طول نسل ها به کمال رسیده است.

مقدسین یکی آنها یکی از متمایزترین قبایل در جشنواره مونتاگن هستند که سر خود را با پر و اشیاء دیگر تزئین می کنند و صورت خود را با رنگ های پویا مانند قرمز، زرد و سفید در طرح های مختلف رنگ آمیزی می کنند.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

آسارو مادمن

بدون شک یکی یکی از برجسته ترین قبایل جشنواره مونتاگن، دیوانگان آسارو هستند. آنها در یک منطقه بسیار دورافتاده در گینه نو، روستای پوگلا زندگی می کنند، جایی که بدن خود را با گل و ماسک هایی با ویژگی های شیطانی می پوشانند. ماسک‌های گلی بزرگ، رنگ سفید روی بدن و چوب‌های بلند بامبو روی انگشتانشان بدون شک از سنت‌های فرهنگی خاص این قبیله سرچشمه می‌گیرد.

تعیین منشا دقیق این رسم دشوار است، اما افسانه ها می گویند که اولین بار توسط مردی برای ترساندن دشمنانش در نبرد با ارواح استفاده شد. بر اساس افسانه، مردم این قبیله توسط کولی ها مجبور به ترک سرزمین خود شدند، بنابراین برای ترساندن غاصبان و بازپس گیری سرزمین خود، خود را به شکل شیطان درآوردند. رقص ارواح این قبیله از نسلی به نسل دیگر منتقل شد و برای دعوت از اجدادشان برای کمک به آنها در مواقع سخت استفاده می شد.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

شرکت در جشنواره های مونتاگن به معنای غوطه ور شدن در فرهنگ های جذاب و رنگارنگ و به دست آوردن درک عمیق از آداب و رسوم و سنت های پاپوآ گینه نو است، اما بسیار فراتر از شناخت و تجربه زندگی مردم محلی این کشور و فرهنگ فراتر از آنهاست. بزرگترین زیبایی طبیعی دست نخورده جهان از نظر گیاهان و حیوانات، از پرندگان بهشتی گرفته تا صخره های مرجانی وسیع، در سرتاسر پاپوآ گینه نو یافت می شود و حضور در این جشنواره فرصت مناسبی برای لذت بردن از این زیبایی ها است.

جشنواره مونتاگن مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها، مسابقات و جشن‌هایی است که تنوع غیرقابل توصیف و غنای فرهنگی پاپوآ گینه نو را به‌عنوان «سرزمین غیرمنتظره‌ها» به نمایش می‌گذارد.

با فرهنگ عجیب مردم بومی پاپوآ گینه نو آشنا شوید

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا