دانستنی ها

این باکتری قاتل معده شماست

هلیکوباکتر پیلوری، که معمولاً به عنوان هلیکوباکتر پیلوری شناخته می شود، معمولاً در معده یافت می شود و تقریباً در نیمی از جمعیت جهان یافت می شود.

به گزارش فارس، اکثر مبتلایان به هلیکوباکتر پیلوری هیچ علامتی ندارند و با مشکلی مواجه نمی شوند. با این حال، این باکتری می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند زخم معده و در موارد بسیار نادر سرطان معده شود. هنوز به طور کامل مشخص نیست که چرا برخی افراد به این عفونت مبتلا می شوند و برخی دیگر نه.

بسیاری از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری علائم خاصی ندارند و هرگز مشکلی را تجربه نمی کنند.

عوامل خطر هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری احتمالاً با مصرف آب یا غذای آلوده به مدفوع به دست می آید. هلیکوباکتر پیلوری باعث تغییراتی در معده و قسمت اول روده کوچک می شود. این باکتری بافت محافظ معده را آلوده می کند. باعث آزاد شدن سموم و آنزیم هایی می شود که باعث واکنش سیستم ایمنی فرد می شود.

همه این عوامل می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سلول های معده و ابتدای روده کوچک آسیب برسانند و باعث ایجاد التهاب مزمن در دیواره معده شوند و در نتیجه این تغییرات فرد در برابر ترشحات معده مانند اسید معده آسیب پذیر می شود. .

در کشورهای توسعه یافته این عفونت در کودکان زیاد شایع نیست و بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد، اما در کشورهای در حال توسعه اکثر کودکان زیر 10 سال به این عفونت مبتلا می شوند.

هادی فارسیانی، عضو هیأت علمی دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: اکثر افرادی که تا سن 10 تا 15 سالگی به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می شوند، این باکتری را از طریق تماس فیزیکی و استفاده نزدیک از خانواده خود دریافت می کنند. در نتیجه به طور مزمن با این باکتری ها آلوده می شوند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد در بزرگسالی به ورم معده و روده مبتلا می شوند و در صورت عدم درمان برخی به زخم گوارشی و سرطان مبتلا می شوند. البته اکثریت قریب به اتفاق افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری ممکن است حتی به گاستروانتریت مبتلا نشوند و این باکتری می تواند بدون ایجاد مشکلی به زندگی عادی خود ادامه دهد.

فارسیانی خاطرنشان کرد: عفونت هلیکوباکتر پیلوری باعث التهاب معده می شود و در صورت مزمن شدن و درمان نشدن در برخی موارد باعث زخم معده و سرطان معده می شود.

وی با توجه به اهمیت رعایت نکات بهداشتی در خصوص این اختلال نیز گفت: خانواده هایی که اصول بهداشت فردی را رعایت می کنند و در تهیه غذاهای سالم دقت می کنند کمتر به این باکتری مبتلا می شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری در استرالیا و برخی کشورهای اروپایی حدود 25 درصد است. با این حال، در فیلیپین و برخی دیگر از کشورهای آسیای جنوب شرقی، میزان آلودگی با این باکتری به 90٪ می رسد. بنابراین عدم رعایت بهداشت فردی در این کشورها ممکن است دلیل بالا بودن میزان آلودگی ناشی از این باکتری باشد.

فارسیانی خاطرنشان کرد: باکتری مورد نظر برای ناقلین بدون علامت مشکلی ایجاد نمی کند و این افراد نیاز به درمان خاصی ندارند، اما افرادی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری آنها باعث التهاب مزمن می شود حتما باید با متخصص گوارش مشورت کنند و پس از انجام آندوسکوپی و مراحل تشخیصی، درمان آنتی بیوتیکی انجام شود. انجام شود. عدم تشخیص و درمان به موقع در این افراد ممکن است در برخی موارد منجر به زخم معده، زخم اثنی عشر و سرطان معده شود.

عضو هیئت علمی گروه میکروبیولوژی و ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به اینکه درمان بسیاری از داروها با تجویز و مصرف همزمان انواع آنتی بیوتیک به مدت 2 تا 3 هفته انجام می شود، افزود: داروهایی مانند پنتاپرازول یا امپرازول، همچنین کلاریترومایسین، مترونیدازول که باکتری ها را از بین می برند، بسته به شرایط بیمار، آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین را تجویز می کند.

بروکلی در درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری موثر است

وی با اشاره به روش های درمانی جایگزین در درمان این عفونت در افرادی که به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند، افزود: یکی یکی از این روش ها مصرف فرآورده های سنتی شیر ترش یا پروبیوتیک ها است که حاوی باکتری های مفید بوده و در مواردی منجر به از بین بردن عفونت هلیکوباکتر پیلوری می شود. علاوه بر این، طبق تحقیقات، استفاده طولانی مدت از بروکلی می تواند به از بین بردن عفونت ناشی از این باکتری کمک کند. بروکلی خاصیت ضد باکتریایی دارد و عفونت را در افراد آلوده کاهش می دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا