دانستنی ها

توصیه های مراقبتی برای بیماران دیابتی برای زیارت اربعین

بیماران دیابتی قبل از رفتن به این سفر وضعیت خود را بررسی کرده و آمادگی های لازم را داشته باشند و تا پایان سفر مراقب خود باشند.

به گزارش تسنیم، محسن تقهی صابر فوق تخصص فوریت های درمانگاه ام القری نجف در خصوص بیماران دیابتی اظهار داشت: افراد دیابتی که در سنین بالا به این بیماری مبتلا می شوند بیشتر به دلیل کم تحرکی و تغذیه نامناسب تشخیص داده می شود. تقریبا هرگز دیابتی نمی شود. آنها برای رفتن به توالت می آیند و در نتیجه آب کمتری مصرف می کنند و مشکل را دوچندان می کنند. در واقع نوشیدن آب قند خون را تنظیم می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این افراد دیابتی قند و ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق ادرار دفع می کنند، بنابراین نسبت به افراد عادی به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند. مصرف حداقل یک مولتی ویتامین میترال در روز توصیه می شود. از دست دادن همچنین مصرف سبزیجات و میوه های تازه و همچنین مایعات مهم است.

طاهقی خاطرنشان کرد: در اثر آسیب به اعصاب محیطی در بیماران دیابتی، اعصاب اندام های انتهایی نمی توانند به خوبی کار کنند و بی حس می شوند. این مشکل احتمال زخم و تاول پای دیابتی به دلیل ساییدگی ناشی از راه رفتن و هوای گرم را افزایش می دهد و حتی می تواند فرد را در معرض قطع اندام قرار دهد به همین دلیل توصیه می شود افراد دیابتی به مسافرت بروند. به تعویق افتادن کربلا به ایام دیگر غیر از اربعین.

بیماران دیابتی باید از کفش و جوراب مناسب استفاده کنند

محیا جمالی زاده، متخصص داخلی بیمارستان بستان نجف نیز در خصوص مراقبت های لازم از بیماران دیابتی گفت: زائران با تاکید بر احتمال بی حسی انگشتان پا و زخم پا در بیماران دیابتی، داروهای دیابت خود را به همراه داشته باشند. در صورت اصرار برای شرکت در این سفر باید از کفش و جوراب نخی مناسب و راحت استفاده کنند، دمپایی نپوشند و در زمان استراحت در سفر انگشتان پا را چک کنند.

جمالی زاده افزود: موارد زیادی از تاول و زخم پای دیابتی در بین مراجعه کنندگان به کلینیک مشاهده شده است. این افراد نیاز به مراقبت بیشتر و مداخله درمانی حساس تری دارند و حتی در صورت امکان در راهپیمایی اربعین شرکت نکنند.

همچنین ضمن اطلاع رسانی به همراهان از بیماری، توصیه کرد مصرف شیرینی، شیرینی، برنج و نان را به حداقل برسانند تا با افزایش ناگهانی و بیش از حد قند خون مواجه نشوند. در بازگشت به کشور باید هر چه سریعتر برای بررسی قند خون و بیماری های تنفسی به پزشک مراجعه کنند ضعف سیستم ایمنی در بیماران دیابتی احتمال ابتلا به عفونت و بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

انسولین بیماران دیابتی باید در جعبه سرد مخصوص نگهداری شود.

دکتر داروساز از استان کرمان که به عنوان خادم الحسین در بیمارستان بوستان نجف اشرف مشغول به کار است. فاطمه جهانشاهی در خصوص نگهداری انسولین گفت: انسولین قبل از اولین تزریق در یخچال نگهداری می شود و پس از باز شدن فقط به مدت 28 روز در دمای اتاق قابل نگهداری است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: اما در گرمای سفر به اربعین و با چنین گرمایی، مولکول های ماده انسولین آسیب می بینند و پایداری خود را از دست می دهند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از شروع به سفر اربعین کیسه مخصوصی برای ذخیره انسولین تهیه کنید. با این کار از مصرف بیش از حد قلم های انسولین جلوگیری می کنید.

وی ادامه داد: آنها نیز باید داروی مخصوص خود را بیاورند. داروهای موجود در کلینیک ها اکثراً ژنریک هستند و زمانی که مجبور به خرید می شوند، احتمالاً آنها را در عراق پیدا می کنند یا با قیمت بالاتری می خرند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا