اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

در وزارت کار صدای فقرا خواهیم بود/ باید الگوی صفویه را زنده کنیم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در وزارت کار مسئولیم که صدا و مدعی العموم فقرا باشیم، اما سوال این است که چرا وزارت تعاون تاکنون نتوانسته وظایف مهم خود را به جای بیاورد؟

 

 به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ احمد میدری در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: در ابتدا می‌خواهم پیشینه وزارت کار را بیان کنم. وزارت کار در ابتدای قرن بیستم به وجود آمد تا مبارزات سیاسی را تبدیل به مذاکرات اقتصادی کند، اندیشه‌های مارکسیستی تمام نظام سرمایه‌داری را مورد تهدید قرار داده بود. اندیشمندانی که به دنبال اصلاح و دگرگونی نظام سیاسی بودند راه حل را در تغییر نگرش‌ها دیدند که چگونه می‌توان کارگرانی که از شرایط صنعتی شدن ناراضی هستند و به خیابان‌ها ریختند را جزئی از نظام سیاسی بسازند و از پرتو همین اندیشه بود که سوسیال دموکراسی جایگزین مارکسیست شد و نظام سرمایه‌داری را نجات داد.

 

وی افزود: اقتصاددان بزرگی به نام شومپتر که کتابش به ۶۰ زبان ترجمه شده می‌گوید که نظام سرمایه داری از نظر ایشان بهترین نظام است، اما اندیشه‌های مارکسیستی موجب شده است که این نظام به خطر بیفتد. برای من به عنوان کسی که بیشتر پژوهشگر بوده و در دانشگاه کار کرده است این سؤال همواره بود که چگونه می‌توانیم ثبات سیاسی را بر ایران حاکم کنیم و منازعات سیاسی را تبدیل به وفاق ملی کنیم.

 

 وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آیت الله بهبهانی و ستارخان به دست چه کسانی کشته شدند؟ نه به دست دشمنان مشروطه بلکه به دست خود مشروطه‌خواهان. آیا در مشروطه آیت الله یزدی طباطبایی مقصر بود یا آخوند خراسانی یا شیخ فضل الله نوری؟ امروز ۲۸ مرداد  زمانی به کودتا منجر شد که همه کشور‌ها در استقلال موفق شدند منابع خود را ملی کردند، اما چرا ما نتوانستیم؟ چرا ۲۸ مرداد تبدیل به داغی بر دل ایرانیان شد؟ به خاطر اینکه نمی‌توانستیم با هم کار کنیم، دهه ۶۰ رو به یاد بیاریم، دهه ۷۰ دهه ۸۰ و تا امروز .. آن چیزی که بر کشور حاکم بوده این اختلافات خانمان سوز بود که امکان فرصت سازی را به ما نمی‌دهد. من بیش از ۲۰ سال در این زمینه کار کردم.

 

میدری خاطرنشان کرد: من بر این باورم که اصلاح طلبان فرزندان ایران‌اند، برخاسته از انقلاب هستند و برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با ۲۵۰ هزار شهید اند. این انقلاب آنچنان درخت تنومندی شده که می‌تواند همه فرزندان را به زیر سایه‌های خودش ببرد و از میوه‌های خود بهره‌مند کند. سیاست ما نباید حذف باشد ما با اقدامات سیاسی نمی‌توانیم وفاق ملی ایجاد بکنیم. وفاق ملی باید در عرصه اندیشه صورت گیرد، به همین علت هست که مقام معظم رهبری فرمودند، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و جهاد تبیین مسئله اصلی ایران است.

 

وی ادامه داد: ما از انقلاب مشروطه تاکنون نتوانستیم به دلیل اندیشه‌های غلط به وفاق ملی دست یابیم. در عصر صفویه ما قادر شدیم تمدنی نو بسازیم چرا که برگشتیم به سنت‌های تاریخی ایران. این سنت تاریخی به ما می‌گوید که باید مردم و حکومت در کنار هم بتوانند دولت کارآمد داشته باشند. از انقلاب مشروطه آن کاری که ما کردیم تا به امروز اینکه جامعه روشنفکری با دولت ستیز شده و به دنبال نقد بی موقع یا نقدی است که به دولت آسیب می‌زند و بهانه مداخله خارجی را فراهم میکند.

 

 وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: چرا ما در انتخابات ریاست جمهوری ۷۶، ۸۴،۹۲ و امروز یک مرتبه غافلگیر می‌شویم؟ به خاطر اینکه احزاب سیاسی وجود ندارند به خاطر اینکه ما نهاد‌های مدنی گسترده نداریم این چگونه امکان پذیر است؟ باید مصداق توانمند سازی جامعه و کارآمدسازی حکومت را از الگوی صفوی که یه الگوی جهانی است زنده کرده است.

 

وی ادامه داد: من سؤالم این است که ما چگونه می‌توانیم دوباره زیر سایه نظام قرار بگیریم؟ با نگاه آقای پزشکیان می‌توانیم دوره جدیدی تجربه کنیم. توسعه، زمانی امکان پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منافع فردی را چگونه در کنش‌های جمعی تلفیق کنند. این یکی از وظایف اصلی وزارت کار است که چگونه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش اقتصادی شود.

 

میدری افزود: ما در وزارت کار مسئولیم که صدا و مدعی العموم فقرا باشیم، اما سوال اینکه چرا وزارت تعاون تاکنون نتوانسته است وظایف مهم خود را به جای بیاورد؟ وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی بیش از ۵۵ شرکت دارد، این عدم مدیریت صحیح بنگاه‌ها که ناخواسته به وزارت کار و وزارت تعاون اجتماعی تحمیل شد،   یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران است.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این وزارتخانه سهم اساسی در سیمان، دارو، پتروشیمی، فولاد و معدن دارد. ما موتور‌های اقتصادی ایران را تخریب یا کند کردیم. چه باید کرد؟ خوشبختانه نمایندگان محترم مجلس در برنامه هفتم توسعه در ماده ۵ گفتند این وزارتخانه دو سال فرصت دارد که سهام مدیریتی این بنگاه‌ها را واگذار کند. تا با حفظ مالکیت بخشی از سهام مدیریت را بدهد و از کارآمدسازی بخش خصوصی استفاده کند الگویی که در ۱۳۴۰ منجر به صنعتی شدن ایران شد و ما باید به دنبال این پیوند باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته بعد که دغدغه شما بود و من کمتر به آن پرداختم توسعه منطقه‌ای بود. دو دسته تلاش برای بهره وری داریم توسعه منطقه‌ای و کاهش نابرابری در بیشتر استان‌ها باعث می‌شود کارآمدی ایجاد شود.

 

میدری ادامه داد: سرانه شهرداری تهران شش برابر شهر‌های اصفهان و مشهد است. ۵۵ درصد وام‌های این کشور در استان تهران است. تمرکز اداری و سیاسی در تهران است. آلودگی هوا و گرانی مسکن و ترافیک بابت این تمرکزگرایی است. در کنار برنامه پنج ساله هیچگاه برنامه‌های آمایش سرزمین داده نشد. آیا ما می‌توانیم برنامه شهری در دولت جدید داشته باشیم؟ بله می‌توانیم. باید از طریق فراکسیون‌ها استفاده و برنامه شهری داشته باشیم. برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است.

 

وی ادامه داد: در پرداخت سلامت پرداخت از جیب مردم به بالای ۶۰ درصد رسیده است. در دنیا امنیت، آموزش و بهداشت را به جایی واگذار نمی‌کنند. ما موظفیم با قانون ساختار آیین نامه‌های اجرایی آن هر سال درآمد، آموزش و دسترسی به نظام بانکی و زیرساخت‌های فیزیکی را تهیه کنیم.

 

میدری افزود: رهبری در سال ۱۴۰۰ فرمودند هر طرحی باید پیوست عدالت داشته باشد. معتقدم با همکاری دولت و بخش خصوصی گام‌های بزرگی برداریم. از قبل انقلاب تا سال ۱۳۹۲ کالای کوپنی در بین فروشگاه‌ها توزیع می‌شد. هنگامی که دولت روحانی خواست سبد کالا بدهد ما گفتیم غلط است. بعد که صف‌های طولانی تشکیل شد دو نفر از هموطنان فوت کردند.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: پایگاه رفاه ایرانیان را شهید رئیسی ادامه داده است. پایگاه رفاه ایرانیان مشکلاتی دارد و باید آن را بهبود ببخشیم. در سیاست‌های کلی جمعیت وزارت کار پیر شدن جمعیت را یکی از مسائل کشور می‌داند. براساس قانون جوانی جمعیت اقدامات لازم را باید انجام دهیم. ما با انبوهی از قوانینی مواجهیم که اثربخشی آن را نمی‌دانیم.

 

وی افزود: سیاست‌های کلی رهبر انقلاب، گام بزرگی برای کشور است که باید بتوانیم آن را اجرا کنیم.

 

میدی تصریح کرد: شوک جمعیتی را تحلیل کردم در دهه ۶۰ بدون اینکه بار ارزشی داشته باشد برای بچه‌هایی که به دوره ابتدایی رسیدند مدرسه نداشتیم و جمعیت شش میلیونی را به ۱۳ میلیونی رساندیم، اما اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد. برای توانمندسازی فقرا هزار نفر مشارکت داشتند و ربطی به سند ۲۰۳۰ نداشت. اطلاعاتی که من دادم دسترسی به فاضلاب و آب آشامیدنی بوده است.

 

وی ادامه داد: احکامی که مجلس نوشت، همانطور که نوشتم راهبرد چیست به عنوان یکی از برنامه‌های بنده به دستگاه‌های دولتی ذکر شده است. در مورد همسان سازی حقوق در زمانی که معاونت رفاه بودم انجام شده است. درخصوص معلولان قانون تدوین شده است. بیش ار ۲۷۰ آیین نامه باید به تصویب دولت برسد. آیین نامه اینها را با همکاری دستگاه‌های مختلف باید بنویسیم.

 

وی در پایان گفت: اختلافات گذشته هرچه بوده همانطور که دکتر پزشکیان گفتند صلوات بفرستیم و گذشته باید عبرت آینده باشد. اختلافاتی که بوده در یک خانه بود.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا