دانستنی ها

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

آب حیات می بخشد، اما می تواند وسیله ای برای باکتری ها، انگل ها و سایر میکروارگانیسم هایی باشد که باعث بیماری های جدی در انسان می شوند.

بر اساس گزارش آنلاین وب سایت لایو ساینس، پیش بینی می شود در هوای گرم، ابتلا به بیماری های ناشی از آب افزایش یابد. گرم شدن هوا می تواند تنوع برخی از انگل ها و باکتری ها را افزایش دهد، فصل شکوفه و رشد برخی از جلبک های سمی را افزایش دهد و باعث استرس یا حتی تخریب زیرساخت های آبی شود.

در زیر در مورد برخی از عفونت های جدی که آب تصفیه نشده می تواند به همراه داشته باشد و نحوه پیشگیری از آنها صحبت خواهیم کرد.

وبا

وبا عفونتی است که توسط باکتری Vibrio cholerae ایجاد می شود. وبا باعث اسهال و استفراغ می شود و می تواند به سرعت منجر به مرگ در اثر کم آبی بدن و شوک شود.

وبا یکی این یکی از علل اصلی مرگ و میر در لندن در دهه 1800 بود. دلیل این امر افزایش سریع جمعیت صنعتی و نبود سیستم تصفیه آب بود. در آن زمان، بیماری ناشی از میاسما یا نوعی هوای آلوده بود که می‌توانست بیماری را گسترش دهد.

اما زمانی که جان اسنو نقشه ای از موارد بیماری را در طول اپیدمی 1854 بازسازی کرد، همه به یک مقصر اشاره کردند: آب پمپ خیابان برود در سوهو. اطلاعات او مقامات را متقاعد کرد که پمپ را خاموش کنند و اسنو به عنوان پدر اپیدمیولوژی مدرن شناخته شد.

با این حال، وبا هنوز هم مردم را می کشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 1.3 تا 4 میلیون مورد وبا رخ می دهد که 21000 تا 143000 مرگ و میر را شامل می شود.

وبا را می توان با مصرف محلول آبرسانی خوراکی حاوی آب خالص، شکر و نمک درمان کرد. بنابراین، مرگ و میر ناشی از فقدان گزینه های درمانی نیست، بلکه نتیجه عدم دسترسی به درمان برای آسیب پذیرترین افراد است.

پیشگیری: با اطمینان از بهداشت خوب و دسترسی به آب تمیز می توان از مرگ و میر ناشی از وبا جلوگیری کرد.

مننژیت آمیب اولیه

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

مننژیت آمیب اولیه یک عفونت نادر اما جدی ناشی از Nagliria fowleri است که در دریاچه ها، رودخانه ها و چشمه های آب شیرین زندگی می کند. این آمیب در آب با دمای حداقل 30 درجه سانتیگراد تولید مثل می کند و در محدوده 35 تا 45 درجه سانتیگراد به خوبی رشد می کند.

Naglieria fowleri آزاد است، به این معنی که به عنوان بخشی از چرخه زندگی خود باعث عفونت نمی شود. تنها راهی که این آمیب می تواند مشکل ایجاد کند این است که از طریق بینی به مغز برسد، برای مثال زمانی که شناگران در آب کثیف شیرجه می زنند.

دشواری ابتلا به عفونت مننژیت آمیب اولیه باعث نادر بودن آن می شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کمتر از ده مورد از این عفونت در ایالات متحده در هر سال رخ می دهد. اما هنگامی که عفونت رخ می دهد، نتیجه تقریباً همیشه مرگ است.

آمیب وارد مغز می شود و باعث واکنش التهابی می شود که منجر به تورم و تخریب بافت مغز می شود. بیش از 97 درصد افراد مبتلا می میرند و بازماندگان اغلب دچار آسیب دائمی مغز می شوند.

پیشگیری: از ورود آب شیرین به بینی خودداری کنید. هنگام شنا در این آب ها سر خود را در آب گرم و راکد قرار ندهید و از گیره بینی استفاده کنید.

ژیاردیازیس

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

نتیجه ژیاردیازیس حالت تهوع، استفراغ و اسهال است که هفته ها طول می کشد. این بیماری توسط تک یاخته ای به نام روده ژیاردیا ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک می چسبد. این موجود تک سلولی وارد مرحله کیست شده، تکثیر می شود و از طریق مدفوع از بدن دفع می شود. این کیست ها می توانند ماه ها در آب یا خاک باقی بمانند. انتقال معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد آب یا غذای آلوده مصرف می کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ژیاردیا سالانه یک میلیون نفر را در ایالات متحده مبتلا می کند. بدن انسان اغلب به تنهایی با این انگل مبارزه می کند، اما گاهی از داروهای ضد انگلی و آنتی بیوتیک ها برای درمان افراد مبتلا به بیماری طولانی مدت استفاده می شود.

پیشگیری: آب تصفیه نشده ننوشید. اگر در حال پیاده روی هستید، آب تصفیه نشده را به مدت یک دقیقه بجوشانید یا از فیلتر و سیستم ضد عفونی مخصوص برای تصفیه آب استفاده کنید.

آکانتامبا

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

آکانتامبا، مانند Naglieria fowleri، یک آمیب آزاد است. آکانتامبا دامنه زندگی گسترده تری دارد و هم در آب شیرین و هم در آب های دریایی یافت می شود. در بیشتر موارد، این آمیب باعث عفونت چشمی به نام کراتیت آکانتامبا می شود که قابل درمان است.

اما گاهی اوقات عفونت می تواند به پوست یا سایر بافت ها سرایت کند. اگر عفونت به مغز یا نخاع برسد، باعث آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوز (GAE) می شود که تقریباً همیشه کشنده است.

پیشگیری: آنسفالیت گرانولوماتوز آمیبی آنقدر نادر است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشگیری را توصیه نمی کنند. اگرچه مواردی از این عفونت با شستشوی بینی برای تسکین التهاب سینوس مرتبط است.

در تمام این موارد، بیماران سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. با توجه به خطر عفونت آکانتاموبا یا سایر عوامل بیماری زا، توصیه می شود که شستشوی بینی فقط با آب جوشانده، استریل یا مقطر انجام شود.

حصبه

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

یکی یکی از بدترین عفونت های منتقله از طریق آب حصبه است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 110000 نفر را می کشد. این بیماری توسط سالمونلا انتریکا سروتیپ تیفی ایجاد می شود که باعث تب، درد شکم و علائم گوارشی مانند اسهال و یبوست می شود.

اگرچه حصبه را می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد، اما سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک از باکتری‌هایی که باعث تیفوئید می‌شوند در حال ظهور هستند و درمان را پیچیده و گران‌تر می‌کنند. تقریباً 1 تا 4 درصد افراد مبتلا بدون علامت هستند، اما باکتری ها را از طریق ادرار و مدفوع دفع می کنند و در انتقال بی صدا بیماری نقش دارند.

پیشگیری: برای کسانی که در مناطقی که تیفوس بومی است زندگی می کنند و سفر می کنند، واکسن های تیفوئید توصیه می شود. به غیر از نوشیدن آب تمیز، از نوشیدن شیر خام نیز خودداری کنید. حتی در کشورهای توسعه یافته، شیر غیر پاستوریزه می تواند حامل سالمونلا تیفی و سایر باکتری هایی باشد که می توانند باعث بیماری شوند.

نکروز غلاف یا بیماری گوشتخوار

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

فاسیای نکروزان مانند چیزی از یک فیلم ترسناک است: در رودخانه یا اقیانوس شنا کنید، سپس به عفونتی مبتلا می شوید که گوشت شما را می خورد.

فاشئیت نکروزان اصطلاحی است که برای گروهی از عفونت های ناشی از باکتری های مختلف که به بافت های نرم حمله می کنند استفاده می شود. این عفونت ها ممکن است زمانی ایجاد شوند که ترک هایی در پوست ایجاد شود، مثلاً بعد از جراحی.

در بیشتر موارد، این عفونت ها توسط باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک ایجاد می شوند، اما سایر باکتری ها نیز می توانند به باکتری های گوشت خوار تبدیل شوند. در آب شیرین، باکتری آئروموناس می تواند باعث عفونت گوشتخواران شود و در آب اقیانوس، Vibrio vulnificus یکی از عوامل اصلی چنین عفونت هایی است.

پیشگیری: اکثر افرادی که به عفونت های گوشت خوار مبتلا می شوند، به دلیل بیماری هایی مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. پزشکان توصیه می کنند در صورت داشتن زخم باز، به خصوص اگر بیماری هایی دارید که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند، وارد آب نشوید.

بیماری کرم گینه

(تصاویر) از وبا تا آمیب مغز خوار; هفت بیماری ترسناکی که می توانید از آب بگیرید

بیماری کرم گینه یک عفونت انگلی وحشتناک است که توسط کرم Dracunculus medinensis ایجاد می شود. این عفونت که بیشتر در آنگولا، چاد، اتیوپی، مالی، سودان جنوبی و سودان شایع است، بیماری است که در مناطق روستایی که آب آشامیدنی را می توان از برکه ها یا دیگر آب های راکد به دست آورد، دیده می شود.

این کرم انگلی لاروهای خود را در آب رها می کند و در آنجا توسط سخت پوستان کوچکی به نام قدامی خورده می شود.

اگر فردی به طور تصادفی سخت پوستان آلوده را از طریق آب آشامیدنی مصرف کند، این کرم در داخل بدن او رشد می کند.

پس از گذشت حدود یک سال، تاول روی پوست ظاهر می شود که یک کرم ماده بالغ که طول آن به یک متر می رسد به آرامی و دردناک از آن بیرون می آید. زخم عمیق به جا مانده از لارو کرم به راحتی می تواند عفونی شود.

پیشگیری: در کشورهایی که کرم‌های هندی بومی هستند، آب بدون فیلتر ننوشید. البته به لطف اجرای سیستم تصفیه آب و بیش از 40 سال تلاش بین المللی برای درمان بیماری کرم گینه، بیماری کرم گینه در حال رفع است.

(مهم است که کرم نوظهور را از بدن دور نگه دارید، زیرا تماس با آب باعث آزاد شدن صدها هزار لارو می شود.) در اواسط دهه 1980، تقریباً 3.5 میلیون مورد عفونت کرم گینه در انسان در 20 کشور وجود داشت. تنها 14 مورد در سال 2023 شناسایی شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا