اخبار روز سینما

فیلم نیمه پنهان سایت بازتاب آنلاین را ارائه می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: نیمه پنهان

سال انتشار: 1380

ژانر: سیاسی، درام

فیلمنامه: تهمینه میلانی (بر اساس رمان «پس از عشق» نوشته فریده گلبو)

مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری

تدوین: بهرام دهقانی

موسیقی: امیر معینی

طراح صحنه: ایرج رامین فر

طراح گریم: مهری شیرازی

امتیاز (imdb): 6.9 از 10

بازیگران:

نیکی کریمی، محمد نیک بین، آتیلا پسیانی، صغری ابیسی (آفرین)، مریم کاظمی، پونه حاج محمدی، رزا لجاج، اکبر مقازی

خلاصه داستان

وکیلی به نام خسرو محتشم برای رسیدگی به شکایت زنی در زندان که از رئیس جمهور درخواست کمک کرده بود به شیراز می رود. او در چمدانش دفتر خاطرات همسرش فرشته صمیمی را می یابد که از گذشته های دور برای او نوشته است. فرشته در ابتدای نامه خود با اشاره به هفده سال زندگی با خسرو بر لزوم شناخت بیشتر همسرش تا گذشته اش تاکید می کند. او در نامه خود شرح می دهد که چگونه در اوایل انقلاب از شهرستان به تهران آمد و مدتی بعد تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه آغاز کرد.

همزمان با چند تن از دوستانش به جریانات سیاسی چپ می پیوندد و همزمان عاشق روزبه جاوید، منتقد، نویسنده و سردبیر مجله ادبی پیرمردی می شود.

شیفتگی فریشت به جاوید به حدی است که همه دوستان فرشته به راز این عشق پی می برند، هرچند نسرین رهبر گروه معتقد است عشق نباید موضوع اصلی آنها باشد…

در مورد فیلم

تهمینه میلانی در آغاز دوره اصلاحات فیلمساز سرشناسی بود. یکی یکی از آثار او (دیگر چه؟) به پرفروش‌ترین فیلم سال اکرانش تبدیل شده بود و آثار دیگرش بحث‌هایی را در میان منتقدان ایجاد کرده بود. اما با دو زن بود که میلانی دوستش داشت یکی او به عنوان یکی از مهم ترین فیلمسازان سینمای ایران شناخته می شد. باز شدن فضا فرصتی برای بیان کلمات جدید (از جمله بحث های فمینیستی در مورد حقوق سرکوب شده زنان) و میلانی فراهم کرده بود. یکی یکی از مهم ترین کارهایش را در این زمینه انجام داد. نیمه پنهان فیلمی بود که میلانی پس از موفقیت دو زن ساخت و به همین دلیل انتظارات زیادی از تولید این فیلم وجود داشت. نیمه پنهان، او نتوانست موفقیت دو زن را تکرار کند، اگرچه دوباره در یکی این فیلم به یکی از جنجالی ترین فیلم های سال اکران خود تبدیل شد.

افتخارات سینمایی

این فیلم نیمه پنهان در نوزدهمین دوره جشنواره فجر بی تاثیر نبود و تنها نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (پرویز آبنار) شد.

در پنجمین دوره جشنواره فیلم ایران (جشنواره فیلم) در سال 1359، نیمه پنهان نامزد 3 جایزه بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (افرین ابیسی) و بهترین فیلمبرداری (غوغه بیات) شد.

نیمه پنهان در پنجمین دوره جشنواره فیلم دنیای تصویر (جشنواره حافظ) نامزد 3 جایزه بهترین صدابرداری (پرویز آبنار و مسعود بهنام) و دو نامزدی در رشته بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی و افرین ابیسی) شد. در این میان نیکی کریمی موفق شد مجسمه حافظ را در دست بگیرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا