دانستنی ها

کشندگی سویه جدید آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیرا بالاترین سطح هشدار را برای آبله میمون صادر کرد و تاکید کرد که بیش از 14000 مورد و 524 مرگ در آفریقا در سال جاری بیش از آمار سال گذشته است.

به گزارش میزان، آمیتیس رمضانی با بیان اینکه فرد مبتلا به این بیماری ممکن است بین 1 هفته تا 14 روز علائمی نداشته باشد، گفت: تب را می توان جزو علائم این بیماری به حساب آورد. سردرد، بدن درد و عفونت شروع آن شبیه سرماخوردگی است. سپس غدد لنفاوی در گردن و زیر بغل بزرگ می شوند و چند روز پس از ظهور علائم، ضایعات پوستی ظاهر می شوند که ابتدا از مخاط دهان خارج می شوند. این ضایعات تاول مانند از طریق و از طریق دهان، به گلو، سپس به صورت، سپس به دست ها و پاها گسترش می یابد و کف دست ها و پاها را نیز می پوشاند. سر این ضایعات چرکی است و متعاقباً دچار درد، افتادگی و خشکی می شود.

وی با بیان اینکه ممکن است همه بیماران این علائم بالینی را به طور کامل نداشته باشند و فردی که تب و درد بدن نداشته باشد ممکن است ضایعات پوستی داشته باشد و ادامه پیدا کند، گفت: ظاهر بیماری شبیه آبله است. ضایعات تاولی حاوی مایع عفونی و دردناک و همراه با خارش هستند. 2 تا 4 هفته طول می کشد تا بهبود یابد. در برخی افراد مانند کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای این بیماری شدیدتر بوده و ممکن است با عوارضی مانند درگیری ریه و مغز همراه بوده و در برخی موارد منجر به مرگ شود.

سویه ویروس آبله میمون که در حال حاضر در گردش است یک سویه جدید و جهش یافته است

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه نوع ویروس آبله میمونی که در حال حاضر در حال انتشار است از نوع جدید و جهش یافته است، افزود: این نوع مسری، تهاجمی و کشنده تر است و ویروسی که 2 سال پیش شیوع پیدا کرده 1. درصد است. از ویروسی که در حال حاضر در حال انتشار است، میزان کشندگی آن 10 است و ضایعات و علائم بیمار در این سویه بیشتر است.

یکی از اعضای هیئت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه شیوع آبله میمون که از سال 1970 از میمون ها به انسان منتقل می شود از کنگو آغاز شد، گفت: در کشورهای آفریقایی این بیماری ابتدا از حیوان به انسان و سپس از انسان منتقل شد. انسان به انسان امروزه هم از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی که ترشحات آنها مسری است و هم از طریق مصرف گوشت حیوانات آلوده و به شکل بسیار ضعیفتر از طریق ترشحات تنفسی از فردی به فرد دیگر از نزدیک منتقل می شود. وقتی با فرد بیمار صحبت می کنید، ترشحات بیمار وارد دهان شخص دیگری می شود و از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود.

این پزشک متخصص بیان کرد: موارد ابتلا به آبله میمون از سال 2024 افزایش یافته است که در کنگو شیوع پیدا کرد، 3 ماه پیش ویروس جهش یافته شناسایی شد و مشخص شد که تهاجمی‌تر شده و تعداد مرگ و میرها افزایش یافته است. علاوه بر این، این بیماری به 4 کشور آفریقایی در اطراف کنگو سرایت کرده و به همین دلیل وضعیت اضطراری جهانی اعلام شده است. یک مورد نیز از سوئد و یک مورد از پاکستان گزارش شده است که نشان می دهد آبله میمون باید جدی گرفته شود.

باید مراقب آبله میمون در مبادی ورودی کشور باشیم

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشورمان مشکلی با این بیماری نداریم، گفت: اما از آنجایی که موارد ابتلا به آبله میمون در اروپا شناسایی شده است، باید در مبادی ورودی به کشور مراقب باشیم. علاوه بر این، کسانی که قصد سفر به آفریقا را دارند باید بسیار مراقب باشند زیرا پیش بینی می شود که آبله میمون به تدریج به آفریقا و از آنجا به سایر قاره ها گسترش یابد.

رمضانی با بیان اینکه 2 نوع واکسن برای این بیماری وجود دارد گفت: این واکسن ها در هر کشوری وجود ندارد اما سازمان جهانی بهداشت این واکسن ها را دارد. استفاده از واکسن قبل از تماس با فرد مبتلا برای پیشگیری از این بیماری امکان پذیر است و در صورتی که فرد با بیماری در تماس بوده و تا 4 روز پس از تماس واکسن را تزریق کند، دیگر به این بیماری مبتلا نمی شود. ویروس. بیماری. بهتر است کشورهای آفریقایی که با اپیدمی این بیماری مواجه هستند واکسینه شوند، زیرا تعداد این واکسن ها برای همه کشورها کافی نیست البته واکسن آبله ای که ما در کودکی استفاده کردیم می تواند از بیماری میمون جلوگیری کند. کند

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا