دانستنی ها

هشدار؛ سیگار و قلیان قاتل خاموش دهان شماست

«زهرا سید معلمی» مدیر کل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که وضعیت سلامت دهان و دندان مردم کشور چگونه است؟ شاخص هایی برای سنجش سلامت دهان و دندان وجود دارد که مهم ترین آن ها شاخص DMFT است که وضعیت پوسیدگی دندان را اندازه گیری می کند. بر اساس آخرین تحقیقات کشوری، وضعیت این شاخص در گروه سنی 12 سال 1.84 است. یعنی به طور متوسط ​​به ازای هر کودک 12 ساله ایرانی حدود دو دندان یا پوسیده یا ترمیم و کشیده می شود.

ایلنا ادامه داد: بنابراین می توان گفت در این گروه سنی وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها از نظر سلامت دندان داریم اما این وضعیت ثابت نیست و با افزایش سن میزان پوسیدگی دندان افزایش می یابد. سلامت دهان و دندان در گروه سنی بالاتر در حد مطلوبی نیست.

شایع ترین بیماری دندان و دهان در کشور چیست؟

سید معالمی پاسخ داد: شایع ترین بیماری های دهان و دندان; این شامل سه دسته پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سرطان دهان است و هر سه قابل پیشگیری هستند. این سه بیماری می توانند اثرات منفی بر فرد و جامعه داشته باشند بنابراین باید برای پیشگیری از آنها اقدامات مراقبتی و بهداشتی صورت گیرد که به صورت متمرکز در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام می شود.

مدیر کل اداره بهداشت دهان و دندان در تشریح عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شود، بیان کرد: پوسیدگی دندان و بیماری لثه یک بیماری چند عاملی است اما 4 عامل در ایجاد پوسیدگی دندان تاثیر مستقیم دارد. نوع دندان یکی یکی از این عوامل است که تا حد زیادی ارثی است. سه عامل دیگر که باعث پوسیدگی دندان می شوند مصرف مواد قندی، میکروب ها و زمان است.

وی افزود: اگر فردی به دلیل سالم بودن دندان هایش قوانین دیگری را رعایت نکند حتی در صورت عدم پوسیدگی دندان ممکن است به بیماری لثه مبتلا شود.

بیماری شدید لثه در مادر باردار می تواند باعث زایمان زودرس شود

سید معلمی گفت: یکی یکی از مهم ترین بیماری های دهان و دندان، بیماری لثه است که معمولا از میانسالی شروع می شود. لازم به یادآوری است که بین بیماری های دهان و دندان و بیماری های سایر قسمت های بدن ارتباط وجود دارد.

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان بیماری لثه در مادران باردار را اینگونه تشریح کرد: به عنوان مثال اگر مادر باردار به بیماری لثه جدی مبتلا باشد، این بیماری می تواند منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن شود. به این ترتیب، میکروب هایی که باعث بیماری لثه می شوند، موادی ترشح می کنند که باعث زایمان می شوند، بنابراین بیماری لثه می تواند منجر به زایمان زودرس شود. به همین دلیل تاکید می شود که مراقبت های دهان و دندان در تمام گروه های سنی و به ویژه در مادران باردار انجام شود.

وی در خصوص ارائه خدمات درمانی دندانپزشکی در دوران بارداری گفت: نگرانی در خصوص درمان بیماری های دهان و دندان در مادران باردار وجود ندارد. یک فرد باردار می تواند خدمات پزشکی مورد نیاز خود را در دوران بارداری دریافت کند، حتی اگر بخواهد لثه را درمان کند.

سیگار و قلیان باعث سرطان دهان می شود

سید معالمی خاطرنشان کرد: سرطان دهان یکی این یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است. یکی یکی از عواملی که در ایجاد سرطان دهان باید مورد توجه قرار گیرد سیگار و قلیان است. در حال حاضر استفاده از سیگار و به ویژه قلیان به عنوان یک تفریح ​​در کشور رو به افزایش است. بنابراین، مهم است که به یاد داشته باشید که استفاده از هر محصول تنباکو می تواند باعث آسیب به ریه ها و سایر قسمت های بدن و همچنین بیماری های دهان و حتی سرطان شود.

وی تاکید کرد: مواد تنباکو به صورت آدامس یا تنباکوی جویدنی به دلیل تماس طولانی تر با بدن و مخاط دهان ممکن است مضرتر باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت اشعه خورشید است و اگر بیش از حد در معرض آن قرار بگیریم باعث آسیب پوست، آسیب به لب ها و حتی سرطان در این ناحیه می شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب و سایه در روزهای گرم و آفتابی توصیه می شود.

سید معالمی در مورد درمان های زیبایی دندان گفت: درمان های زیبایی در صورت نیاز فرد قابل قبول است به شرطی که به دندان ها و به خصوص لثه ها آسیبی نرساند اما متاسفانه مانند سایر درمان های زیبایی در درمان های زیبایی دندان افراط شده است. ممکن است پزشک بتواند درمان القایی را برای بیمار یا حتی به درخواست خود بیمار دریافت کند. با توجه به جدی بودن اپیدمی در حال وقوع، درمان زیبایی دندان تایید نشده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا