اخبار روز

کشف دارویی برای بازسازی بافت قلب پس از حمله قلبی

یک مطالعه جدید داروهای امیدوارکننده ای را برای بازسازی بافت قلب پس از سکته شناسایی کرده است. دانشمندان دریافتند که این داروها به طور مشابه تولید قلب را بدون مسمومیت افزایش می دهند، که یک نشانه امیدوارکننده است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات جدید دانشمندان بهداشت دانشگاه ویرجینیا (UVA) که در جستجوی داروهایی هستند که می‌توانند بافت قلب را پس از حمله قلبی بازسازی کنند، می‌گویند تلاش‌های آنها امیدوارکننده است و ممکن است به گزینه‌های درمانی آینده منجر شود.

این تیم به رهبری جف ساسرمن، قبلاً روشی را برای شناسایی داروهایی که می‌توانند قلب‌های قلبی جدید، سلول‌های قلبی مسئول پمپاژ خون، ایجاد کنند، توسعه داده بودند.

محققان در مطالعه جدید خود، پنج مورد از 30 ترکیبی را که در ابتدا شناسایی شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند که این ترکیبات چگونه کاردیومیوسیت ها را بازسازی می کنند، که می تواند به جایگزینی بافت آسیب دیده قلب کمک کند.

یک درک جدید

دانشمندان می گویند که به درک جدیدی از نحوه عملکرد این ترکیبات در سلول های قلب دست یافته اند که در تولید داروهایی برای درمان یا معکوس کردن آسیب قلبی و نارسایی قلبی بسیار ارزشمند خواهد بود.

این بیماری بالقوه کشنده بیش از پنج میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ساسرمن از دپارتمان مهندسی زیست پزشکی دانشگاه ویرجینیا که برنامه مشترک دانشکده پزشکی و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی است، می‌گوید: «وقتی پس از حمله قلبی، قلب‌ها و زخم‌ها را از دست می‌دهید، معمولاً راه برگشتی وجود ندارد. این ترکیبات امیدوارکننده هستند زیرا پتانسیل تولید قلب جدید برای بازسازی قلب را دارند.

برگشت ناپذیر و اغلب کشنده

نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب دیگر قادر به پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن نباشد. این منجر به ضعف، خستگی، تنگی نفس، تجمع مایع در ریه ها و سایر علائمی می شود که کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و برگشت ناپذیر و اغلب کشنده است.

حملات قلبی و سایر بیماری هایی که به بافت قلب آسیب می رسانند می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند.

پزشکان نمی توانند این آسیب را ترمیم کنند، زیرا بدن در مدت کوتاهی پس از تولد تولید کاردیومیوسیت را متوقف می کند.

اکنون ساسرمن و تیمش متعهد به یافتن داروهایی هستند که بتواند این خط تولید طبیعی را دوباره راه اندازی کند.

30 ترکیب جدید

محققان دانشگاه ویرجینیا با همکاری دانشمندان شرکت داروسازی AstraZeneca، رویکرد سنتی مشاهده سلول‌های زنده با میکروسکوپ را با الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر ترکیب کردند.

این رویکرد به آنها اجازه داد تا 30 ترکیبی را شناسایی کنند که تولید کاردیومیوسیت را در ظرف های کشت آزمایشگاهی القا می کنند.

اگرچه امیدوارکننده است، اما دانشمندان باید اثرات این داروها و اینکه چگونه می توانند تولید قلب را تحریک کنند، بهتر درک کنند.

بنابراین آنها پنج ترکیب را انتخاب کردند که روی اهداف سلولی مختلف عمل می کنند و به دنبال پاسخ بودند.

بررسی کنید

دانشمندان هنوز در حال پی بردن به چگونگی عملکرد این ترکیبات هستند، زیرا آنها پروتئین هایی را هدف قرار می دهند که با مطالعات قبلی تولید کاردیومیوسیت ها مرتبط نیستند.

برای به دست آوردن دیدگاه جامع تر، محققان بیان همه ژن ها در ژنوم و تعداد زیادی از پروتئین ها را بررسی کردند.

آنها با استفاده از فناوری یادگیری ماشین، داده ها را به یک شبکه مرتبط کردند تا اثرات آبشاری این اتصالات را توضیح دهند.

در نهایت، آنها دریافتند که داروها به طور مشابه تولید بافت قلبی عروقی را افزایش می دهند و این کار را بدون سمیت انجام می دهند، که نشانه امیدوارکننده ای است.

این یافته های جدید دانشمندان را به ترجمه کارهای آزمایشگاهی خود به درمان های جدید نزدیک تر می کند.

ساسرمن می‌گوید: «بر اساس این نتایج، ما اکنون در حال آزمایش داده‌ها در یک مدل کامپیوتری در مقیاس بزرگ برای تولید کاردیومیوسیت و آزمایش ترکیبات انتخابی در مدل‌های حیوانی هستیم.

وی افزود: به طور معمول توانایی ما برای تولید کاردیومیوسیت های جدید مدت کوتاهی پس از تولد از بین می رود. امیدوارم که این داروهای جدید روزی بتواند این توانایی بازسازی را برای درمان حملات قلبی بازیابی کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا