اخبار روز

پوتین در کشور علی اف – بازتاب آنلاین

به گزارش ایسنا، به نقل از بازتاب آنلاین، کرملین اعلام کرد که در این سفر طرف های روسی و آذربایجانی قصد دارند در مورد توسعه بیشتر روابط دوجانبه، مشارکت و اتحاد راهبردی و همچنین مسائل روز بین المللی و منطقه ای گفتگو کنند.

به گزارش اسپوتنیک، قرار است در این سفر پوتین و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان بیانیه مشترکی حاوی اسناد بین دولتی و دیگر اسناد امضا کنند.

زمینه های همکاری

در گفتگو با رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه در ماه ژوئیه، رئیس جمهور آذربایجان به شوخی گفت پوتین و علی اف “تقریبا یک بار در ماه” با یکدیگر ملاقات می کنند. او سپس به یاد آورد که قبلاً در ماه آوریل، زمانی که روسیه پنجاهمین سالگرد آغاز ساخت خط لوله بایکال آمور (BAM) را جشن گرفت، با پوتین در مسکو ملاقات کرده بود. در آن زمان پدر حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان در افتتاح این خط لوله حضور داشت.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین همکاری روسیه و آذربایجان را مثبت ارزیابی می کند. به عنوان مثال، رهبر روسیه در نشستی در ماه ژوئیه در مورد روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور صحبت مثبت کرد و به چشم انداز کار در بخش انرژی و همکاری های صنعتی بین دو طرف اشاره کرد.

رئیس جمهور روسیه به ویژه بر برنامه های توسعه زیرساخت کریدور شمال-جنوب تمرکز کرد. علی اف همچنین در ارزیابی های خود از همکاری های تجاری و اقتصادی دوجانبه ابراز خوش بینی کرد. وی تاکید کرد: اقتصاد روسیه و آذربایجان فعالانه در حال تعامل هستند و تسویه حساب های متقابل به ارزهای ملی نیز در حال افزایش است.

وی گفت: باکو متعهد به توسعه زیرساخت های کریدور شمال-جنوب در خاک آذربایجان است تا اهداف شرکا و همسایگان خود را برآورده کند.

مسئله اوکراین

پیش از سفر رسمی رئیس جمهور روسیه، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه از باکو بازدید کرد. او در 6 اوت با علی اف و همتای آذربایجانی خود رامیل اوسوبوف ملاقات کرد. شویگو پس از سفر خود به آذربایجان به خبرنگاران گفت که به طور خاص درباره موضع روسیه در مورد حل و فصل اوضاع اوکراین صحبت کرده است. این بحث بر روی ابتکارات مطرح شده توسط پوتین در 14 ژوئن متمرکز بود. رئیس جمهور روسیه سپس به تعدادی از شروط لازم برای آغاز روند صلح از جمله خروج کامل نیروهای مسلح اوکراین از قلمرو جمهوری های لوهانسک و دونتسک، خرسون و زاپوریژیا اشاره کرد. پوتین همچنین خواستار وضعیت بی طرف، غیر متعهد و عاری از سلاح هسته ای برای اوکراین و لغو تمامی تحریم های غرب علیه روسیه شد. با این حال، پس از وقایع منطقه کورسک، پوتین گفت‌وگو با کسانی که غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی یا تأسیسات انرژی هسته‌ای را مورد حمله و تهدید قرار می‌دهند غیرممکن است.

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که کی یف با اقدامات خود در منطقه کورسک تلاش می کند موقعیت مذاکره خود را بهبود بخشد، اما “دشمن قطعا پاسخ شایسته ای دریافت خواهد کرد.”

توافقنامه صلح قره باغ

مسائل امنیتی در قفقاز جنوبی همچنان در دستور کار است. در سفر شویگو به باکو، موضوعات مربوط به توافقنامه صلح آذربایجان و ارمنستان و تلاش فعال غرب برای مداخله در این روند مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسیه از روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان حمایت می کند. پیش از این علی اف گفته بود که در جریان جنگ قره باغ در سال 2020 با رهبران ترکیه و روسیه تماس بیشتری داشته است. پوتین خاطرنشان کرد که روسیه تلاش های زیادی برای جلوگیری از تشدید درگیری در قره باغ کوهستانی و پایان دادن به خصومت ها انجام داده است. نیروهای حافظ صلح روسیه ماموریت خود را در مناطق درگیری ارمنستان و آذربایجان انجام دادند. آنها پس از امضای یک بیانیه سه جانبه بین رهبران آذربایجان، روسیه و ارمنستان در 10 نوامبر 2020 در آنجا مستقر شدند. در ماه آوریل، رهبری ارشد روسیه و آذربایجان تصمیم گرفتند تا نیروهای حافظ صلح روسی را در اسرع وقت از منطقه قره باغ خارج کنند.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا