اخبار روز

15 سم طبیعی و مصنوعی خطرناک و کشنده

در طول تاریخ، انسان ها با انواع مختلفی از مواد مرگبار که برخی به صورت طبیعی و برخی دیگر ساخته دست بشر هستند، در تماس بوده اند.

به گفته روزیاتو، این سموم دارای پتانسیل کشتن سریع هستند و در حالی که برخی از آنها به خوبی شناخته شده اند، برخی دیگر کمتر شناخته شده هستند.

در زیر به برخی از خطرناک ترین سموم شناخته شده برای بشر نگاه می کنیم:

1. آرسنیک

آرسنیک عنصر رایجی است که در بسیاری از وسایل خانه از جمله رنگ یافت می شود.

آرسنیک عنصر رایجی است که در بسیاری از وسایل خانه از جمله رنگ یافت می شود. دوزهای بالای آرسنیک می تواند باعث مشکلات شدید معده شود و در عرض چند ساعت منجر به کما و مرگ ناشی از نارسایی گردش خون شود.

آرسنیک در دوران ویکتوریا به راحتی در دسترس بود و تئوری هایی وجود دارد که پادشاه بریتانیا جرج سوم. احتمالاً به طور تصادفی توسط آن مسموم شده است.

2. گاز خردل

گاز خردل در جنگ جهانی اول و همچنین در جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفت.

این سلاح شیمیایی که به خردل گوگردی نیز معروف است، توسط صدام حسین در جنگ جهانی اول و همچنین در جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از خطرناک ترین سموم گاز خردل است که باعث سوختگی شدید پوست و ریه می شود، به DNA آسیب می رساند و می تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند سرطان شود.

3. سیانور

سیانور گاز اصلی مورد استفاده در اردوگاه های کار اجباری نازی ها بود.

سیانید با جلوگیری از مصرف اکسیژن سلول ها و در نتیجه خفگی سلول ها باعث مرگ سریع می شود. یکی از خطرناک ترین سموم محسوب می شود.

سیانور اصلی ترین گاز مورد استفاده در اردوگاه های کار اجباری نازی ها بود و جاسوسان آن را به عنوان یک قرص کشنده سریع الاثر با خود حمل می کردند. برخی از چهره های سرشناس آلمان نازی نیز با مصرف سیانور به زندگی خود پایان دادند.

4. استریکنین

استریکنین از Strychnos nux-vomica به دست می آید.

استریکنین مشتق شده از گیاه کچوله به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و باعث تشنج شدید می شود که می تواند در عرض دو تا سه ساعت منجر به مرگ شود.

این سم هنوز هم در برخی از آفت کش ها و سم موش استفاده می شود. مخلوط آن در مواد مخدری مانند هروئین نیز یافت شده است.

5. ریسین

ریسین از گیاه کرچک به دست می آید.

ریسین که از گیاه کرچک به دست می آید از سنتز پروتئین جلوگیری می کند و باعث مرگ می شود. هنگام مصرف، ممکن است تا یک روز طول بکشد تا علائم ظاهر شوند، اما زمانی که ریسین استنشاق یا تزریق شود، زمان کمتری طول می کشد تا علائم ظاهر شوند.

این ماده در دهه 1970 زمانی که برای قتل نویسنده مخالف بلغاری، گئورگی مارکوف مورد استفاده قرار گرفت، به شهرت رسید. گفته می شود که تروریست ها چندین بار آن را برای سیاستمداران آمریکایی ارسال کرده اند.

6. سارین

سارین یک سلاح کشتار جمعی محسوب می شود.

سارین که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان یک سلاح شیمیایی ساخته شد، به سیستم عصبی حمله می کند و باعث مرگ در اثر خفگی می شود.

سارین یکی از خطرناک ترین سموم است، یک سلاح کشتار جمعی محسوب می شود و 26 برابر کشنده تر از سیانور است. تولید آن از دهه 1990 ممنوع بوده است، اما تا همین اواخر حملاتی با گاز سمی، به ویژه در خاورمیانه صورت می گرفت.

7.VX

VX یک ترکیب شیمیایی مصنوعی است که برای جنگ شیمیایی طراحی شده است که در عرض چند دقیقه باعث مرگ بر اثر نارسایی تنفسی می شود.

VX مخفف “عامل سمی X” است و با اسم رمز “Purple Viper” شناخته می شود.

این سم عامل مرگ 6000 گوسفند در حادثه ای در سال 1968 مربوط به برنامه های شیمیایی ارتش ایالات متحده بود.

8. قورباغه سمی

این قورباغه های رنگارنگ دارای باتاکوتوکسین قوی هستند. این سم هم نوروتوکسین و هم کاردیوتوکسین است، یعنی باعث فلج و ایست قلبی می شود.

سم موجود در پوست این قورباغه ها هزاران سال است که توسط قبایل جنگل های آمازون استفاده می شود. این سم به طور سنتی برای پوشش استفاده می شود و از ابزارهای شکار بومی استفاده می شود.

9. پولونیوم

پلونیوم بسیار رادیواکتیو است و حدود 250000 برابر سمی تر از هیدروژن سیانید است.

پلونیوم، به ویژه در رایج ترین شکل آن، پلونیوم 210، بسیار پرتوزا است و تقریباً 250000 برابر سمی تر از سیانید هیدروژن است.

در سال 2006 از این ماده برای مسموم کردن الکساندر لیتویننکو، مخالف دولت روسیه استفاده شد و پس از مرگ یاسر عرفات، رهبر فلسطینی ها، روی لباس وی یافت شد.

10. سم بوتولینوم (BTX)

BTX که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود، در حال حاضر شدیدترین ماده سمی شناخته شده برای بشر است.

اگرچه این نوروپروتئین کشنده سمی است، اما در یک محصول بهداشتی و زیبایی بسیار محبوب در سراسر جهان استفاده می شود: بوتاکس.

11. تترودوتوکسین (TTX)

TTX یک نوروتوکسین مرگبار است که در ماهی های پف کرده، برخی اختاپوس ها و دیگر حیوانات دریایی یافت می شود.

این سم باعث فلج و مرگ می شود. ماهی پف دار در فوگو، یک غذای لذیذ ژاپنی استفاده می شود که اگر قسمت های سمی آن به دقت جدا نشود، می تواند کشنده باشد.

12. آماتوکسین

آماتوکسین که در چندین گونه قارچ مانند فلای آگاریک یافت می شود، می تواند باعث مسمومیت شدید شود. اگرچه مرگ ناشی از آن نادر است، اما علائم غیرقابل پیش بینی می تواند شامل اثرات روانگردان باشد.

این قارچ قرمز و سفید یک چهره شناخته شده در فرهنگ عامه است و در همه چیز از اسمورف ها گرفته تا سوپر ماریو و آلیس در سرزمین عجایب به تصویر کشیده شده است.

13. برودیفاکوم

برودیفاکوم یک ضد انعقاد قوی است که می تواند باعث خونریزی داخلی و مرگ شود.

این ماده در درجه اول به عنوان سم موش استفاده می شود و در صورت لمس می تواند ماه ها در بدن باقی بماند.

14. هیدروفلوریک اسید (HF)

اسید هیدروفلوریک (HF) باعث سوختگی شدید و آسیب استخوان می شود.

HF یک اسید بسیار سوز آور است که حتی می تواند شیشه را حل کند. این ماده متابولیسم کلسیم بدن را مختل می کند و باعث سوختگی شدید و آسیب های استخوانی می شود.

ممکن است طیف کامل علائم بلافاصله ظاهر نشود. مشکلی که معمولا درمان را به تاخیر می اندازد. اگر این ماده وارد جریان خون شود، می تواند منجر به ایست قلبی و در نهایت مرگ شود.

15. دی متیل جیوه

این نوروتوکسین در صورت تماس با پوست می تواند باعث مسمومیت شدید جیوه شود. با این حال، ممکن است ماه ها طول بکشد تا علائم ظاهر شوند!

چیزی که دی چیزی که متیل جیوه را به ویژه خطرناک می کند، توانایی آن در نفوذ به موادی مانند لاستیک و پلاستیک است که باعث می شود حتی دستکش های لاتکس نیز نتوانند محافظت موثری در برابر قرار گرفتن در معرض آن ایجاد کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا