دانستنی ها

این افراد بیش از دیگران از پوکی استخوان رنج می برند

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از بیماران را پشت سر گذاشته است. بیماری ای است که ده ها دلیل ایجاد می کند و جان مردم را به خطر می اندازد.

به گزارش ایسنا، در فصل های قبل در مورد راه های پیشگیری از پوکی استخوان، علل و درمان آن از جمله صحبت کردیم و اکنون در این فصل به رابطه پوکی استخوان و چاقی می پردازیم.

رابطه چاقی و پوکی استخوان

چاقی و پوکی استخوان دو بیماری شایع سلامتی هستند که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. چاقی وضعیتی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن مشخص می شود، در حالی که پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و خطر شکستگی را افزایش می دهند. اگرچه ممکن است به نظر بی ارتباط باشند، اما تحقیقات اخیر ارتباط بین چاقی و پوکی استخوان را نشان داده است.

برخلاف تصور قدیمی که چاقی یک عامل محافظتی در برابر پوکی استخوان است، پوکی استخوان در افراد دارای اضافه وزن بیشتر دیده می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که چاقی ممکن است خطر شکستگی استخوان را در گروه های خاصی افزایش دهد. رابطه بین چاقی و پوکی استخوان پیچیده و چند عاملی است که شامل انواع فاکتورهای فیزیولوژیکی، متابولیک و سبک زندگی است.

چاقی و پوکی استخوان در بسیاری از عوامل ژنتیکی و محیطی مشترک هستند. مقدار قابل توجهی از شواهد نشان می دهد که توده چربی ممکن است اثرات مفیدی بر استخوان داشته باشد. با این حال، مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی اخیر نشان داده است که سطوح بالای توده چربی نیز ممکن است یک عامل خطر برای پوکی استخوان و شکستگی استخوان باشد. عدم تعادل هورمونی مرتبط با چاقی، افزایش تجمع چربی در کبد و مغز استخوان و التهاب سیستمیک به طور غیرمستقیم باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود.

پرواز کن

در حالی که کاهش وزن می تواند عوامل متابولیک را بهبود بخشد. به یاد داشته باشید که کاهش وزن خیلی سریع می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز افزایش دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا