اخبار روز

تعجب دولت جدید از مسکن کارگران

ناصر چمنی درباره راهکارهای تامین مسکن ارزان برای کارگران گفت: معتقدم کار مسکن کارگران را باید به دولت سپرد، یعنی اگر ساخت مسکن توسط انبوه سازان بخش خصوصی و تعاونی ها انجام شود. باید تحت نظارت دولت باشد. در کشورهای پیشرفته ساخت و ساز مسکن توسط دولت نظارت می شود و وام های بانکی با نرخ سود پایین 1 تا 2 درصد به متقاضی پرداخت می شود.

وی ادامه داد: در کشور ما کشاورز بزرگ از متقاضی می خواهد 10 درصد بیاورد و بعد اعلام می کند که از بانک وام می گیرد و خانه می خرد اما اگر اقساط بانکی به هر نحوی عقب افتاد یا متقاضی مشکل داشت. دارد، امکان مصادره خانه وجود ندارد. اما در کشورهای توسعه‌یافته بخش خصوصی به عنوان تولیدکننده عمل می‌کند و می‌گوید ۱۰ درصد بگذارید و دولت ۹۰ درصد به متقاضی وام می‌دهد اما سود وام دریافتی بسیار کم است و بانک سود و زیان را با متقاضی تقسیم می‌کند.

اسکان کارگران باید تحت نظارت دولت باشد

این فعال صنفی با بیان اینکه مسکن کارگری باید از طریق دولت رصد شود، تصریح کرد: معتقدم با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت بازار مسکن و مصالح ساختمانی و تسهیلات بانکی، دولت باید بر روند ساخت و ساز نظارت داشته باشد تا اینکه تامین مسکن و تامین آن در دست دولت است.

چمنی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای مسکن کارگری در دولت چهاردهم، گفت: دولت باید با برنامه ریزی اصولی و مدبرانه و استفاده از تعداد زیادی از سازندگان خوشنام که کارنامه موفقی دارند، تلاش کند تا مشکل مسکن در کشور حل شود. در این زمینه و کارنامه درخشانی داریم البته ما معتقد نیستیم که مسکن به اتحادیه ها و بخش خصوصی واگذار شود. دولت می تواند با شرکت های بزرگ مسکن که سابقه مثبت دارند وارد مذاکره شود و پروژه های مسکن را با اولویت کارگران و گروه های آسیب پذیر اجرا کند. مثل پروژه مسکن مهر گفتنی است در این پروژه پیمانکاران متعددی حضور داشتند که برخی از آنها به وعده های خود عمل نکردند و مشکلات و پرونده های حقوقی زیادی را برای اعضای تعاونی ها به وجود آوردند و چندین دولت در تکمیل و تحویل این واحدها مشارکت داشتند.

نظارت بر روند ساخت و ساز مسکن و عرضه مسکن در کشور

وی در خصوص استفاده از ظرفیت ماده 149 قانون کار اظهار داشت: در دولت یازدهم و دوازدهم ماده 149 قانون کار دارای کاستی ها و ضعف هایی بود و طی جلساتی که در شورای عالی کار با حضور نمایندگان برگزار شد. از بین کارگران، کارفرمایان و دولت، آیین نامه آنها تدوین شد و وظایفی که هر گروه برای اسکان کارگران باید انجام می داد، از جمله: مانند شهرداری، سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی و همچنین کارفرما در این آیین نامه تعریف شده بود اما متاسفانه این طرح پس از پایان دولت قبل بدون تغییر باقی ماند و هیچ اقدامی صورت نگرفت. در خصوص ماده 149 قانون کار اتخاذ شد.

این کارشناس کارگری گفت: اینکه بگوییم در یک سال نمی توان یک میلیون واحد مسکونی ساخت یا کمبود منابع مالی وجود دارد، قابل قبول نیست دولت چهاردهم مساعد تامین فضای زندگی. باید نظارت دولت در حوزه مسکن بالا باشد تا قانون به درستی اجرا شود.

انباشت تقاضای مسکن به دلیل عدم تکمیل واحدهای مسکونی قبلی

چمنی گفت: در دولت های گذشته واحدهای مسکونی نیمه تمام وجود داشت. مهر تکمیل و تحویل شود، امروز با تقاضای هنگفت مسکن و تورم در این بخش مواجه نبودیم. متأسفانه پس از تغییر دولت ها برنامه های دولت قبل را اجرا نمی کنند و همین موضوع باعث ایجاد مشکل برای کارگران و متقاضیان مسکن در دولت های بعدی می شود. از این رو انتظار داریم دولت چهاردهم این واحدها را با اولویت تکمیل و تحویل پروژه های باقی مانده دولت های گذشته و در مرحله بعد برنامه ریزی اساسی برای اجرای پروژه های مسکن و مسکن کارگران بسازد و تحویل دهد./ ایسنا

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا