اخبار روز

افزایش فشار خون به دلیل کار در محیط های پر سر و صدا

در برخی از مشاغل، قرار گرفتن در معرض صدا باعث آسیب های شغلی می شود. آسیب هایی مانند کاهش شنوایی، فشار فیزیکی و فیزیولوژیکی و از دست دادن تمرکز. بر اساس مطالعه ای که در کنفرانس آسیایی کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، قرار گرفتن در یک محیط پر سر و صدا نه تنها فشار خون را به طور کلی افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به فشار خون را هر ساله 10 درصد افزایش می دهد.

به گفته دیجیاتو، مکانیسم ارتباط صدای محیط با فشار خون بالا نامشخص است. اما دانشمندان گمان می کنند که پاسخ استرس بدن به سر و صدای مداوم باعث عدم تعادل در هورمون ها می شود که منجر به افزایش دائمی فشار خون می شود.

بیش از یک میلیارد نفر در جهان از فشار خون بالا رنج می برند، اما از هر پنج نفر تنها یک نفر فشار خون خود را کنترل می کند. فشار خون بالا یکی علت اصلی مرگ زودرس است. به گفته متخصصان، نه تنها باید فشار خون بالا را با درمان های مناسب درمان کنیم، بلکه باید راه هایی برای پیشگیری از آن نیز پیدا کنیم. و به نظر می رسد که کاهش زمان نوردهی در محیط های پر سر و صدا، یکی این یکی از راه های پیشگیری از فشار خون است.

نقش محیط پر سر و صدا در افزایش فشار خون

محققان سرویس بهداشت عمومی بنگلادش وضعیت 289 کارگر بزرگسال کارخانه پوشاک در این کشور را از ژانویه تا دسامبر 2023 زیر نظر گرفتند. متغیرهای مربوط به دموگرافیک، رفتار، رژیم غذایی و سابقه پزشکی خانوادگی شرکت کنندگان از طریق مصاحبه حضوری به دست آمد. محققان همچنین فشار خون، قد، وزن و صدای محیط را با استفاده از روش های استاندارد اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگان عمدتاً مردان متاهل با میانگین سنی 24 سال بودند. تعداد قابل توجهی از آنها سواد نداشتند. این افراد به طور متوسط ​​16 سال در یک محیط پر سر و صدا کار کرده بودند که شدت نویز بین 96 تا 111 دسی بل متغیر بود.

برای مقایسه، در ایالات متحده، مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی سطح سر و صدای محل کار را به طور متوسط ​​85 دسی بل در طول یک روز کاری هشت ساعته محدود می کند. صداهای زیر 70 دسی بل به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند.

31.5 درصد از جمعیت مورد مطالعه فشار خون بالا و 53 درصد دیگر در وضعیت پیش فشار خون قرار داشتند. محققان همچنین رابطه مثبتی بین فشار خون بالا و مدت زمان صرف شده در یک محیط پر سر و صدا پیدا کردند. هر سال کار در چنین محیطی احتمال ابتلا به فشار خون بالا را 10 درصد افزایش می دهد. ملاحظات مربوط به سن، شاخص توده بدنی (BMI) و سیگار کشیدن نیز در داده ها گنجانده شد.

به گفته محققان، هیچ یک از کارگران محافظ شنوایی شخصی نداشتند. آنها امیدوارند با تشویق کارگران به استفاده از این وسایل کمکی مشکل کم شنوایی و فشار خون بالا را حل کنند.

محققان می گویند برای تعیین جزئیات این رابطه به آزمایش های بیشتری نیاز است. با این حال، از آنجایی که آنها بر روی کارگران در محیط هایی با سطح سر و صدای بالاتر از 45 دسی بل تمرکز کردند، هر صنعتی که کارگران آن در شرایط مشابه کار می کنند می تواند باعث افزایش فشار خون آنها شود.

البته، این یافته ها را نمی توان به ساکنانی که در نزدیکی مناطق پر سر و صدا زندگی می کنند (به عنوان مثال، افرادی که در نزدیکی راه آهن و بزرگراه ها زندگی می کنند) تعمیم داد. زیرا نویز در این نواحی پیوسته نیست و دارای نوسان است. با این حال، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد زندگی در مناطق پر سر و صدا (به عنوان مثال نزدیک راه آهن) خطرات خود را برای سلامتی افراد به همراه دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا