اخبار روز

ماجرای بشارت 50 هزار تومانی برای یافتن رئیس پلیس تهران/ اولین شهید کشوری کیست؟ (+عکس)

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه اطلاعات گزارشی مبسوط از ناپدید شدن تیمسار محمود افشارطوس را به شرح زیر منتشر کرده است: «شب سی و یکم. فروردین در سال 1332، پس از اتمام کار و طبق قرار تلفنی افشارطوس با حسین خطیبی، سرپرست تیم افشارطوس، ساعت 21:00 در منطقه صفی علیشاه، کوچه خانقاه از خودروی خود پیاده شد و راننده به کلانتری بازگشت و منتظر دستور او بود، اما رئیس پلیس ایالت هرگز برنگشت.

اما رمز و راز قتل مهر این تیم چقدر به مصدق وفادار بود؟ چرا باید قبل از هر کاری رئیس پلیس تهران عزل و کشته شود؟ اردشیرال عوض، تهران پژوه می گوید: با ترور رئیس پلیس تهران، 4 ماه قبل از کودتای 7 مرداد، مخالفان دکتر. مصدق در مواجهه با دکتر و یارانش شجاعت خود را نشان داد. یکی یکی از خدمات برجسته افشارطوس، جلوگیری از طرح ترور دکتر. مصدق در نهم اسفند سال 1331 بود. قدرت او در شهربانی قطعاً پایه گذاری کودتا را دشوار می کرد. اول اردیبهشت ماه در ساعت 13:32 به نخست وزیر از ناپدید شدن رئیس پلیس اطلاع دادند. دولت برای یافتن فرمانده نیروی انتظامی مبلغ 50 هزار تومان اعلام کرد و وزیر کشور به نمایندگی از آقای دکتر بر این موضوع نظارت کرد. شخص مصدق

پرونده بشارت 50 هزار تومانی برای یافتن رئیس پلیس تهران اولین شهید کشوری کیست؟

العواد در بخشی دیگر از سخنرانی روز ششم خود اردیبهشت ماه او ماه 1332 را به یاد می آورد; وقتی جسد این دکتر. یک افسر وفادار به مصدق پیدا شد، تهران مات و مبهوت شد. وی ادامه می دهد: افشارطوس به دکتر وفادار بود. مصدق و دولتش بارها این را ثابت کرده اند. مصدق علاقه خاصی به او داشت. اما پس از جست و جوهای فراوان، جسد سردار سرتیپ محمود افشارطوس در غار تلو در ارتفاعات لشکرک در شمال تهران پیدا شد. پیکر طناب دار شهید افشارطوس در حالی کشف شد که قرآن کوچکی که قنادی یاس به مشتریانش داده بود در جیب کاپشن افسرش بود. مصدق او را اولین شهید ملی نامید.

به گفته این محقق تهرانی، مراسم تشییع جنازه دکتر. مصدق در حضور جمع کثیری از مردم و اکثریت مقامات حکومتی اتفاق افتاد که نتیجه آن اتحاد و همبستگی ملی بود. دولت روز عزاداری را عزای ملی اعلام کرد و موسیقی از برنامه های رادیو حذف شد. پیکر اولین شهید ملی کشور در قبرستان تجریش، محل فعلی بیمارستان شهدای تجریش تشییع شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا