اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

افسانه رمز عبورهای ۹۰ روزه / آیا ضرورتی دارد رمز کاربری خود را تغییر دهید؟

کارشناسان امنیت سایبری توصیه می‌کنند رمز عبور خود را هر سه ماه یک‌بار تغییر دهید. حتی ممکن است بعضی مواقع ناگزیر باشید بلافاصله بعد از درنظرگرفتن رمز عبور، آن را تغییر دهید؛ به‌خصوص اگر خطر دسترسی یک مجرم سایبری به‌حساب شما وجود داشته باشد.

 به گزارش همشهری آنلاین، توجه داشته باشید برای داشتن یک رمز عبور قوی تنها نباید به قانون رمز عبور ۹۰ روزه اکتفا کنید. چون همان‌طور که کارشناسان هشدار می‌دهند چنین چیزی تنها در حد افسانه است و گاهی می‌تواند راهی آسان برای تبدیل‌شدن شما به یک قربانی باشد که خیلی راحت می‌توان به حساب‌های کاربری‌تان دسترسی پیدا کرد.

نکاتی که اغلب در باره رمزهای عبور مفید به نظر برسند در واقع اشتباهات خطرناکی هستند. به همین خاطر شما باید مدام اطلاعات خود را دراین‌خصوص به‌روز کنید.
کاربران همچنین باید از استفاده از رمزهای عبور یکسان در چندین حساب خود خودداری کنند، زیرا این کار آنها را در معرض حملات سایبری قرار می‌دهد.

این شامل قانون «۹۰ روز» است که کاربران را تشویق می کند تا رمزهای عبور خود را هر ۹۰ روز تغییر دهند.
اما کارشناسان می گویند فقط در صورت لزوم باید اعتبار ورود خود را تغییر دهید، زیرا تکرار می تواند منجر به گذرواژه های ضعیف یا استفاده مجدد شود.

تعداد و نوع کاراکترهای معتبر

در نظر داشته باشید شما تنها پس از اطلاع از اینکه اعتبار ورود شما به خطر افتاده است باید رمزهای عبور خود را تغییر دهید. عده‌ای نیز ادعا می‌کنند که شما باید در نام کاربری خود حداقل ۱۲ کاراکتر مؤثر داشته باشید؛ اما کارشناسان می‌گویند این میزان دیگر کافی نیست.

در واقع یک رمز عبور قوی باید حداقل ۱۶ کاراکتر داشته باشد و حاوی ترکیبی سالم از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص مانند علامت تعجب یا علامت دلار باشد.
از نام ها، تاریخ تولدها و دیگر اطلاعات شخصی که به راحتی در اینترنت پیدا می شوند خودداری کنید. دستیابی هکرها اغلب به چنین اطلاعاتی در مورد شما به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

خطر رمز عبورهای تکراری

همچنین توجه داشته رمزهای عبور خود را در چندین سایت تکرار نکنید. به گزارش سایت the-sun هنگامی که مجرمان به اعتبارنامه‌های ورود به سیستم در معرض خطر دسترسی به داده‌ها راه یابند، می‌توانند به طور مکرر از آنها استفاده کنند؛ بنابراین به طور هم‌زمان به چندین حساب دسترسی شما راه می‌یابند.

کارشناسان همچنین کاربران را از ایجاد رمزهای عبور تقریباً یکسان، به جز تغییرات جزئی مانند تعداد نمادهای اضافی، منع می‌کنند.
بنابراین اگر در تلاش برای ایجاد رمزهای عبور قوی و منحصربه‌فرد هستید، یک راه‌حل آسان و مؤثر وجود دارد.

راه‌حل آسان و مؤثر

شرکت‌های امنیت سایبری مانند Keeper Security و McAfee تولیدکننده‌های رمز عبور و عبارت عبور رایگان را ارائه می‌کنند.
خروجی آنها نیز بر اساس جزئیاتی است که شما ارائه می‌کنید؛ مانند طول رمز عبور دلخواه و تعداد حروف و دیگر کاراکترها.

اگر نگران پیگیری تمام اعتبارنامه‌های ورود خود هستید، از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید که اطلاعات شما را در حالت قفل و کلید نگه می‌دارد.

به‌این‌ترتیب، شما فقط باید یک رمز عبور را به‌خاطر بسپارید تا به بقیه اطلاعات ورود به سیستم دسترسی داشته باشید. همچنین علاوه بر استفاده از رمزهای عبور قوی، باید هر زمان که می‌توانی کلیدهای عبور را فعال کنید.

اطلاعات بیومتریک

کلید عبور معتبر به شما امکان می‌دهد با استفاده از اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت یا اسکن چهره وارد سیستم شوید. این امر تقریباً غیرممکن است که یک هکر به حساب‌های شما نفوذ کند، زیرا بیومتریک برای شما منحصربه‌فرد است.

شرکت آمازون به کاربران اجازه ورود با کلیدهای عبور خود را داده است. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۳ قول داد روشی آسان و امن‌تر برای ورود به‌حساب آمازون در نظر بگیرد.

بنابراین، بهتر است احراز هویت چندعاملی (MFA) را در سایت‌هایی که اجازه می‌دهند فعال کنید.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا