اخبار روز

جتی که می تواند آمریکا را به پیشرو در فناوری هایپرسونیک تبدیل کند (+عکس)

هواپیمای آزمایشی پیشگام X-43A Hyper-X ناسا با موتور اسکرام جت که در سال 2004 با سرعت تقریبا 10 ماخ رکورد زد، علیرغم موفقیتش، دولت آمریکا تولید این هواپیما را متوقف کرد و فرصت توسعه بیشتر فناوری اولتراسونیک را از دست داد. .

امروزه ایالات متحده در تلاش است تا از روسیه و چین پیشی بگیرد که هر دو پیشرفت قابل توجهی در توسعه و استفاده از سلاح های مافوق صوت داشته اند. فقدان آینده نگری همراه با جاسوسی صنعتی توسط رقبا باعث شده است که ایالات متحده در این زمینه حساس عقب بماند.

درس هایی از پروژه

هواپیماهایی که از سیستم اسکرام جت استفاده می کنند در طول سفر به سرعت بالایی می رسند اما تجربه ای شبیه به هواپیما را ارائه می دهند. ناسا یک اسکرام جت را با یک هواپیمای آزمایشی به نام X-43A Hyper-X ترکیب کرد.

Scrumjet نام این موتورها از کلمه Supersonic Combustion Ramjet گرفته شده است که به معنای احتراق در سرعت های مافوق صوت است. چنین موتورهایی در سرعت های مافوق صوت استفاده می شوند و عملکرد آنها با کمی تغییرات بسیار شبیه به موتورهای رم جت است. شایان ذکر است که احتراق مولکول های هوا در هنگام ورود هوا به موتور با سرعت های بالاتر از 4 ماخ معادل روشن کردن کبریت در گردباد است!

X-43 در سال 1996 به عنوان یک مفهوم در تونل باد ناسا ساخته شد. این پروژه یک کار پرخطر بود زیرا هنوز هیچ جت اسکرام ساخته نشده بود، چه برسد به اینکه در جو پرواز کند. با این حال، تا سال 2004 این وضعیت تغییر کرد.

X-43 تمام رکوردها را شکست

X-43 با تبدیل شدن به اولین هواپیمای اسکرام جت که با سرعت مافوق صوت پرواز کرد، بلند شد و رکوردها را شکست. X-43 تمام رکوردهای جدید را در طول عمر تاریخی خود شکسته است. X-43 در سه نوع مختلف عرضه شد. هر سه هیچ خلبانی نداشتند و برای پرواز با سرعت های مافوق صوت متفاوت طراحی شده بودند. علاوه بر این، آنها وسایل نقلیه آزمایشی یکبار مصرف بودند که پس از شلیک قابل استفاده مجدد نبودند.

جتی که می تواند آمریکا را به پیشرو در فناوری هایپرسونیک تبدیل کند

دو نمونه اولیه با سرعت 7 ماخ پرواز کردند و نمونه سوم برای 10 ماخ طراحی شد. انرژی این نمونه ها با گاز هیدروژن تامین می شد.

اولین X-43 که توسط ناسا از B-52B برای اهداف تحقیقاتی پرتاب شد، به سرعت حدود 8000 کیلومتر در ساعت رسید. در سومین و آخرین پرواز نمایشی X-43 به ارتفاع 177000 کیلومتری از سطح زمین رسید و به سرعت 11260 کیلومتر در ساعت یا حدود 10 ماخ رسید.

چرا X-43 شکست خورد؟

متأسفانه، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت هزینه X-43 را تامین نکند. ارتش ایالات متحده در حال حاضر در رقابت شدید با جمهوری خلق چین و روسیه برای برتری در فناوری مافوق صوت است. اما روسیه و چین اکنون از آمریکا جلوتر هستند.

روسیه سلاح های مافوق صوت را در اوکراین توسعه داده و مستقر کرده است. به عنوان مثال موشک کینژال نوعی موشک کروز مافوق صوت است که با اثرات مخربی در این جنگ همراه بوده است.

چین در حال حاضر پیشرفته ترین (و بزرگترین) تونل باد جهان را برای آزمایش اولتراسونیک ساخته است. علاوه بر این، چین به مدت دو سال در حال آزمایش تسلیحات مافوق صوت مخرب بوده است که در حال حاضر بیش از توانایی های ایالات متحده است.

جتی که می تواند آمریکا را به پیشرو در فناوری هایپرسونیک تبدیل کند

با این حال، این سوال پیش می‌آید: دولت آمریکا با تمام داده‌هایی که از برنامه X-43 در اختیار دارد، در 20 سال گذشته چه کرده است؟

در طول 20 سال گذشته، دولت ایالات متحده به اشتراک گذاری مستقیم یا غیرمستقیم تحقیق و توسعه فناوری اولتراسوند با روسیه و چین را مجاز دانسته است. علاوه بر این، هر دو کشور، به ویژه چین، یک برنامه جاسوسی صنعتی گسترده و چند دهه ای را با هدف ربودن هر چه بیشتر اسرار در مورد فناوری پیشرفته ایالات متحده اجرا می کنند. برنامه آنها به قدری موفق بود که فناوری های کلیدی آمریکایی اکنون اساس سلاح های مافوق صوت چین و روسیه را تشکیل می دهند.

عدم به کارگیری دروس از

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا