دانستنی ها

خطری که به گوش جهانیان می رسد. آبله میمون از فرودگاه ها؟

ویروس ها منفعل نیستند. هنوز ترس از تب دنگی و ویروس کرونا وجود دارد و این بار آبله میمون است. موارد آنقدر افزایش یافت که سازمان بهداشت جهانی وضعیت را اضطراری اعلام کرد. سازمان بهداشت عمومی سوئد اخیرا اولین مورد ابتلا به نوع خطرناک آبله مایوان که قبلا به نام آبله میمون شناخته می شد را در خارج از آفریقا ثبت کرده است و زنگ خطر به صدا درآمده است. وزارت بهداشت پاکستان اخیراً اعلام کرد: یک مورد عفونت ویروس MPOX (آبله میمون) در یک بیمار که اخیراً به این بیماری مبتلا شده است. یکی وی تایید کرد که از کشورهای عربی خلیج فارس بازگشته است.

دنیا اختاز، مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ایران می‌گوید: «در شرایط اضطراری بهداشتی، یک واکنش هماهنگ بین‌المللی برای توقف این همه‌گیری و نجات جان انسان‌ها لازم است. تصمیم‌های پراکنده و متناقض در سراسر کشورها».

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: این ویروس تنها از طریق تماس نزدیک از طریق پوست، تنفس و رابطه جنسی و همچنین سفر به کشورهای پرخطر قابل انتقال است. به ویژه آفریقا باید به شدت کنترل شود. درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و شیوع آن بسیار سریع و خطرناک است.

آرتمیس رمضانی همچنین تاکید می کند: ابتدا باید موارد انتقال کاهش یابد و این امر جز با بررسی سلامت مسافرانی که از کشورهایی که موارد ابتلا به این بیماری در آنها شیوع پیدا می کند میسر نمی شود.

ما واکسن نداریم، کیت تشخیصی داریم

آبله میمون یک بیماری عفونی ناشی از ویروس آبله است که می تواند در برخی از حیوانات و انسان ها ایجاد شود. علائم با تب، سردرد، درد عضلانی، لنفادنوپاتی و خستگی شروع می شود. به دنبال آن گرانول هایی روی پوست ایجاد می شود که پس از خارش باعث ایجاد تاول و زخم می شود. دوره کمون حدود 10 روز است و مدت علائم معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد. تشخیص این بیماری با آزمایش ویروس دینا امکان پذیر است. برخی از کارشناسان این بیماری را شبیه آبله مرغان می دانند. MPox، گونه مسری‌تر و خطرناک‌تر آبله میمون، با نام «Clade I» شناخته می‌شود و کارشناسان این سازمان می‌گویند که از نزدیک شیوع این بیماری را زیر نظر دارند.

یکی از اعضای هیأت علمی انستیتو پاستور ایران می گوید: «در ایران واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، زیرا تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری وجود نداشته است، بیشتر این واکسن ها باید به کنگو بروند، زیرا کشورهای آفریقایی به شدت آلوده هستند. این بیماری به تازگی به قاره آفریقا حمله کرده است.”

رمضانی گفت: کیت تشخیصی در ایران وجود دارد و مشکلی برای شناسایی نداریم، اما چک کردن مسافران، تشخیص سریع و ایزوله کردن بیمار مهم است. او می گوید: آگاهی مردم و پزشکان در این زمینه بسیار مهم است.

جهان با وضعیت اضطراری آبله میمون مواجه است

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه جدید خود اعلام کرد: در روزها و هفته های آینده احتمالاً موارد وارداتی بیشتری از این بیماری در اروپا ثبت خواهد شد.

یکی ایرانیان مقیم مراکش می گویند که در اینجا وضعیت اضطراری اعلام شده است، آنها به شدت نگران سلامتی خود هستند و نمی دانند در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

همزمان، مقامات بهداشتی چین از افزایش نظارت بر موارد مشکوک و کنترل مرزی برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشورشان خبر دادند. این چک شامل افراد و همچنین اشیایی است که گمان می‌رود از مکان‌های مشکوک به چین سفر کرده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا (CDC) در هفته گذشته، در مجموع 38465 مورد ابتلا به این بیماری در 16 کشور آفریقایی از ژانویه 2022 به ثبت رسیده است که منجر به مرگ 1456 نفر شده است.

به گفته این نهاد، موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای آفریقایی در سال 2024 نسبت به سال قبل 160 درصد افزایش یافته است. ساموئل راجر کامبا، وزیر بهداشت کنگو اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش اپیدمیولوژیک، از ابتدای سال جاری 15664 مورد احتمالی و 548 مورد مرگ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه نباید به مسافران یا کشورها به دلیل شیوع این ویروس “انگ” بزنیم و در بیانیه خود گفت: “تنها با همکاری، اشتراک گذاری داده ها و رعایت بهداشت لازم می توانیم از شیوع این ویروس جلوگیری کنیم. اقدامات.” ویروس در حال کنترل است.” اگر ردپای تاریخی این بیماری را دنبال کنیم، اولین بار در سال 1958 در بین میمون های آزمایشگاهی در کپنهاگ دانمارک شناسایی شد. این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای آفریقای مرکزی و غربی نزدیک به جنگل های بارانی استوایی مشاهده شد. با توجه به این مکان، ویروس آبله در غرب آفریقا به دو گونه اصلی تقسیم می شود: آفریقای مرکزی و آفریقای مرکزی اولین مورد در انسان در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد.

تهدیدی برای کل دنیا

فرشید رضایی، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ایران نیز ظهور نوع جدید آبله میمون، گسترش سریع آن در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و گزارش موارد در بسیاری از کشورهای همسایه را ارزیابی کرد. اگرچه کشورها بر این باورند که بسیار نگران کننده است: “طبق بیانیه ها”، Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای WHO برای آفریقا; تلاش های قابل توجهی در همکاری نزدیک با جوامع و دولت ها در حال انجام است. تیم های سطح ملی نیز در خط مقدم برای تقویت اقدامات کنترل آبله میمون کار می کنند. با ادامه گسترش ویروس، سازمان بهداشت جهانی اقدامات هماهنگ بین‌المللی را برای حمایت از کشورها برای پایان دادن به همه‌گیری افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بر اساس آخرین یافته‌ها، آبله میمون‌های مشاهده شده در برخی از مناطق آفریقا با شیوع نوع جدیدی از ویروس آبله میمون که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، همراه است و این مشکل نه تنها برای آفریقا بلکه برای کل جهان یک اورژانس است. . مهم است.

مدیر معاونت ارتقاء سلامت و آموزش وزارت بهداشت درباره واکسن آبله میمون می گوید: در حال حاضر 2 واکسن برای آبله میمون استفاده می شود که سازمان بهداشت جهانی و برخی از کشورها مانند نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو این واکسن را تایید کرده اند. وی تاکید می کند: سازمان بهداشت جهانی برای افزایش فوری واکسیناسیون یک میلیون و 450 هزار دلار از صندوق اضطراری سازمان بهداشت جهانی برداشت کرده است و احتمالاً در روزهای آینده به پول بیشتری نیاز خواهد داشت. سازمان بهداشت جهانی برای رفع همه نیازها در برابر بیماری میمون به کمک مالی نیاز دارد. حال باید دید که سازمان بهداشت جهانی می تواند با عزمی جهانی از افزایش آبله میمون در کشورهای جهان جلوگیری کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا