اخبار روز

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟ (+عکس)

در حالی که به نظر می رسد ژاپن به طور فعال تنها تعداد محدودی F-35A تولید می کند، این کشور دارای بخش هوانوردی نظامی به خوبی توسعه یافته است. علیرغم اینکه بخش دفاعی ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است، مدت‌هاست که تنها درصد کمی از تولید ناخالص داخلی بودجه دریافت کرده است و این در حال تغییر است (و برنامه‌ها برای دوبرابر کردن هزینه‌های دفاعی تا سال 2027) کند می‌شوند.

به گفته روزیاتو، رقابت فزاینده بین قدرت های بزرگ، به ویژه با چین، ژاپن را به سرمایه گذاری بیشتر در ارتش خود سوق داده است (در حالی که ایالات متحده مدل های پیشرفته تر F-35A، F-35C و F-15EX را در ژاپن قرار داده است). .

هواپیماهای جنگنده قبلی تحت لیسانس تولید می شدند

ستون فقرات نیروی هوایی ژاپن، جت جنگنده F-15 Eagle است (ژاپن بزرگترین مشتری خارجی F-15 است). این جنگنده ها تحت لیسانس صنایع سنگین میتسوبیشی به عنوان پیمانکار اصلی (با برخی تغییرات) تولید می شوند. حدود 213 F-15J و F-15DJ ساخته شد (F-15DJ نسخه آموزشی است). اولین F-15 توسط میتسوبیشی در سال 1981 تولید شد.

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟

جنگنده F-2 میتسوبیشی نسخه مجاز F-16 فایتینگ فالکون است. صنایع سنگین میتسوبیشی پیمانکار اصلی و لاکهید مارتین، صنایع سنگین کاوازاکی و سوبارو (صنایع سنگین فوجی سابق) پیمانکاران فرعی هستند. اولین هواپیما در سال 2000 تحویل داده شد و در مجموع 98 فروند F-2 ساخته شد.

ناوگان جنگی ژاپن شماره هواپیمای اصلی
F-2A 62 هواپیما F-16 فایتینگ شاهین
F-2B 24 هواپیما نسخه آموزشی F-16
F-15J 155 ماشین F-15 Eagle
F-15DJ 44 هواپیما نسخه آموزشی F-15 Eagle
F-35A 36 هواپیما 109 + 1 سفارش داد

در حالی که میتسوبیشی از زمان بازنشستگی از نیروی هوایی ژاپن، 140 فروند F-4 فانتوم II را تحت لیسانس از سال 1971 تولید کرد.

علاوه بر این، این شرکت هلیکوپترهای UH-60 بلک هاوک سیکورسکی را تحت لیسانس تولید کرد، در حالی که کاوازاکی هلیکوپترهای شینوک بوئینگ CH-47 را تحت لیسانس ساخت. علاوه بر این، کاوازاکی بیش از 200 هواپیمای آموزشی کاوازاکی T-4 را توسعه و تولید کرد.

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟

ژاپن در حال مونتاژ جنگنده های F-35A است

ژاپن در حال حاضر بزرگترین شریک صادراتی جت جنگنده F-35 Lightning II لاکهید مارتین است. ژاپن قصد دارد 105 فروند F-35A و حداکثر 42 F-35B (حداقل 127 F-35 بسته به تعداد F-35B خریداری شده) خریداری کند.

ژاپن خانه است یکی این یکی از آخرین دو مرکز مونتاژ و تولید F-35 در خارج از ایالات متحده (در ناگویا، ژاپن) است. یکی دیگر از کارخانه های مونتاژ و بازرسی نهایی F-35 در ایتالیا قرار دارد.

این بدان معنی است که ژاپن می تواند نقش بزرگی در ساخت ناوگان F-35A خود ایفا کند زیرا مونتاژ نهایی و بازرسی F-35A ژاپن را انجام می دهد.

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟

اعداد مربوط به F-35 ژاپن است
تعداد کل F-35A در حال خرید 105 ماشین
تعداد کل F-35A دریافت شده است حدود 40 ماشین
نرخ تولید سالانه F-35A ژاپنی به طور متوسط ​​5 تا 6 فروند F-35A در سال
تعداد F-35B که خریداری خواهد شد تا 42 ماشین
تعداد کل F-35B دریافت شده ۰
نرخ تولید سالانه F-35B ژاپنی 0 (ساخت ایالات متحده آمریکا)

در حالی که بیش از 1000 F-35 در سراسر جهان تحویل داده شده است، این جنگنده ها به آرامی در ژاپن مونتاژ می شوند. به گفته فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش ایالات متحده، اولین F-35A ساخت ژاپن در نوامبر 2017 در پایگاه هوایی Mizawa به نیروی هوایی ژاپن تحویل داده شد.

دیفنس نیوز در می 2024 گزارش داد: «تاکنون حدود 40 فروند F-35A تحویل داده شده است در حالی که ژاپن امکانات مونتاژ و بازرسی نهایی خود را دارد.» این نشان می دهد که میانگین تولید F-35A ژاپن حدود 5-6 در سال است.

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟

F-35B یک نسخه دریایی از جنگنده برخاست عمودی F-35 است که برای استفاده در ناوهای هواپیمابر کوچک و کشتی های تهاجمی آبی خاکی طراحی شده است.

ژاپن دو ناو هلیکوپتربر کلاس هیوگا و دو ناو سبک کلاس ایزومو دارد (اگرچه همه آنها رسماً ناوشکن محسوب می شوند). F-35Bهای ژاپن بر روی ناوهای کلاس ایزومو مستقر می شوند (و این پتانسیل را دارند که با تغییراتی در آینده بر روی حامل های کلاس هیوگا نیز مستقر شوند).

با این حال، F-35B های ژاپنی در ژاپن تولید نمی شوند. در عوض، آنها در کارخانه لاکهید در فورت ورث، تگزاس ساخته می شوند. اولین F-35B ژاپنی در حال حاضر در دست ساخت است و برای تحویل در سال 2025 برنامه ریزی شده است.

ژاپن هواپیماهای نظامی غیر جنگی دیگری تولید می کند

به غیر از ارتقاء جت های جنگنده موجود و مونتاژ F-35A، به نظر نمی رسد ژاپن دیگر در حال ساخت جت های جنگنده باشد. یکی یک هواپیمای نظامی قابل توجه بومی که در حال حاضر توسط ژاپن تولید می شود، هواپیمای گشت دریایی کاوازاکی P-1 است.

این هواپیما توسط Kawasaki Aerospace طراحی و تولید شد تا جایگزین P-3 Orions ژاپنی شود. با این حال، این هواپیما یک جنگنده جت نیست و بنابراین مربوط به این مقاله نیست.

نیروی هوایی ژاپن چه هواپیمای جنگنده ای دارد و سالانه چند هواپیما تولید می کند؟

جنگنده نسل ششم آینده ژاپن

ژاپن به آرامی سیاست های صلح طلبانه خود را کنار می گذارد. این کشور مدتهاست که از فروش هواپیماهای جنگی به کشورهای خارجی امتناع کرده و فقط برای نیازهای خود هواپیماهای جنگی می سازد. با این حال، به گفته بی‌بی‌سی، ژاپن این سیاست را کنار گذاشته و قصد دارد نسل ششم جنگنده «برنامه هوایی رزمی جهانی» (GCAP) را صادر کند که در حال حاضر با همکاری بریتانیا و ایتالیا در حال توسعه است.

برنامه هوایی جنگی جهانی تایفون ژاپن (GCEP).
تاریخ تولید برنامه ریزی شده 2035
پیمانکار اصلی ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی
نام ژاپنی میتسوبیشی اوتلندر
شماره مورد نظر نامشخص (احتمالاً در تعداد کمی)
اولین پرواز برای سال 2028 پیش بینی می شود

اگر GCAP با گذشت زمان لغو و توسعه نیابد، انتظار می‌رود که در حدود سال 2035 وارد خدمت شود. در حالی که حجم کار بین بریتانیا، ایتالیا و ژاپن تقسیم خواهد شد، مشخص نیست که هر کشور در نهایت چه مقدار از هواپیما را تولید و مونتاژ خواهد کرد و آیا کارخانه های مونتاژ متعددی وجود خواهد داشت یا خیر.

مشخص نیست ژاپن قصد دارد چند جنگنده سرنشین دار GACP تولید کند، اما انتظار می رود مانند سایر نیروهای هوایی، نسل ششم جنگنده های سرنشین دار در تعداد کمی خریداری شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا