اخبار روز

موسویان: ایران باید از شروع جنگ با آمریکا اجتناب کند

به گزارش بازتاب آنلاین، سید حسین موسویان، دیپلمات سابق و کارشناس ارشد سیاست خارجی در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: وضعیت خاورمیانه به حدی وخیم شده که آمریکا را به یک منطقه منطقه کشانده است. جنگ. قتل اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس توسط اسرائیل، پس از سفر وی به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، ترس از انتقام را برانگیخت.

در اوایل هفته جاری، بریتانیا، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه ای مشترک از ایران و متحدانش خواستند از حملات به اسرائیل خودداری کنند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران در پاسخ به امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت: اگر آمریکا و کشورهای غربی واقعاً می خواهند از جنگ و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند، باید این رژیم را متقاعد کنند که نسل کشی و حملات غزه را متوقف کند و به نتیجه برسد. آتش بس.

اسرائیل این ترور را با هدف آشکار کشاندن ایالات متحده به جنگ با ایران انجام داد. پاسخ ایران تعیین خواهد کرد که آیا ایالات متحده وارد درگیری می شود یا خیر. پرزیدنت بایدن انتظار ندارد در صورت دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ غزه، ایران علیه اسرائیل انتقام بگیرد، اما او 20 میلیارد دلار سلاح به اسرائیل می فروشد. یکی بزرگترین بسته نظامی از زمان آغاز جنگ غزه به این روند کمکی نکرده است.

آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست. اسرائیل همچنین نمی خواهد درگیری نظامی مستقیم با ایران داشته باشد. اما همانطور که بایدن در مصاحبه اخیر خود گفت: “همه دلایلی وجود دارد که باور کنیم نتانیاهو عمداً جنگ غزه را به دلایل سیاسی طولانی کرده است.” استعفا دهد و با محاکمه فساد روبرو شود.

البته ایران باید پاسخ خود را چنان قاطعانه و مهم تنظیم کند که به عنوان یک عامل بازدارنده تلقی شود و اجازه تکرار این نوع تجاوز را به اسرائیل ندهد. چنین اقدامی از سوی ایران قابل درک است، اما در تدوین این پاسخ، ایران باید از آغاز جنگ با آمریکا اجتناب کند. زیرا هر دو طرف متحمل خسارات سنگین خواهند شد و منطقه بی ثبات تر خواهد شد.

همچنین اعتبار پزشکیان نیز باید در نظر گرفته شود. او در انتخابات اخیر بر اساس یک پلتفرم تحول آفرین با تمرکز بر بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور و همچنین روابط خارجی از جمله با آمریکا و اروپا، حمایت اکثریت مردم ایران را به دست آورد. نتانیاهو قصد داشت با ترور شانس هانیه را از بین ببرد. ایران نباید در دام آن بیفتد.

همانطور که ایران باید در سیاست داخلی خود مراقب باشد، اسرائیل نیز باید از ایجاد گسست قبل از انتخابات نوامبر و بر هم زدن اوضاع سیاسی داخلی آمریکا خودداری کند. نتانیاهو دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ را فرصتی طلایی برای دستور کار خود می داند. او در دوره قبل ترامپ را متقاعد کرد که آمریکا را از توافق هسته ای با ایران خارج کند. این امر باعث شد ایران به سرعت مواد مورد نیاز برای ساخت بمب را تولید کند. ترامپ سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی توصیف کرد و در اقدامی جنجالی تصمیم گرفت بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

مهم ترین موضوعی که بحران خاورمیانه را تشدید کرده، مسئله فلسطین است. حداقل 39677 فلسطینی از آغاز جنگ در 7 اکتبر سال گذشته در غزه کشته شده اند. بیش از 90000 فلسطینی مجروح شدند و بیش از 80 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه به دلیل حملات اسرائیل مجبور به ترک خانه های خود شدند. بر اساس مطالعه ای که در The Lancet منتشر شده است، تعداد واقعی کشته ها در نهایت می تواند به بیش از 186000 نفر برسد. مارتین گریفیتس، معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، گفت: «این جنگ بدترین جنگی است که من در 50 سال کار دیده‌ام. بدتر از صحنه هایی که در سوریه دیدم و حتی بدتر از وحشت دوران خمرهای سرخ در کامبوج.

با توجه به اینکه ایران خواهان دفاع از حقوق فلسطینیان به جای حمله نظامی مستقیم به اسرائیل مانند حمله ماه آوریل است، بهتر است از گزینه ها و ابزارهای حقوقی بین المللی بی سابقه ای مانند قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کند. آتش بس و استفاده از تصمیم تاریخی اخیر دیوان بین المللی دادگستری (ICJ).

دادگاه بین المللی لاهه در 19 ژوئیه اعلام کرد که اسرائیل باید به حضور غیرقانونی خود در سرزمین های اشغالی فلسطین پایان دهد و تمامی شهرک نشینان اسرائیلی را در اسرع وقت تخلیه کند. این رای همچنین بر تعهد همه کشورها و سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برای عدم ارائه هیچ گونه کمک یا کمکی که منجر به ادامه اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل شود، تاکید کرد.

سه گام اصلی وجود دارد که می تواند به صلح در منطقه کمک کند:

اولین و مهمترین گام آتش بس بین اسرائیل و حماس است. ایالات متحده تنها کشوری است که نتانیاهو را متقاعد به پذیرش آتش بس دائمی می کند و باید از این قدرت استفاده کند. به جای حمله نظامی تلافی جویانه مستقیم به اسرائیل، علاوه بر آتش بس و لغو اشغال، ایران می تواند بر پاسخگویی نتانیاهو برای ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان تمرکز کند. به این ترتیب، ماهیت واکنش ایران به ترور هنیه ممکن است حمایت بین المللی از آزادی فلسطین و آتش بس فوری را تقویت کند. مورد دیگر صدور حکم بازداشت نتانیاهو است. اگر دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر رهبران اسرائیل را صادر کند، ایران می‌تواند تمام تلاش خود را برای محاکمه آنها به کار گیرد.

گام دوم این است که واشنگتن به درستی از انتخاب رئیس جمهور جدید ایران که می خواهد به بیش از 40 سال خصومت با ایالات متحده پایان دهد، استقبال کند. اگر ایالات متحده رئیس‌جمهور جدیدی را با تعهدی مشابه انتخاب کند، هر دو طرف باید برای احیای توافق هسته‌ای ایران، پایان دادن به دهه‌ها درگیری‌های خطرناک منطقه‌ای و تلاش برای آتش‌بس بین ایران و اسرائیل همکاری کنند.

در نهایت، اقدام ضروری برای شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایجاد یک مجمع گفتگو و همکاری بین ایران و همسایگان عرب خود در اطراف خلیج فارس است. این سه مرحله با هم بهترین راه برای کاهش تنش، جلوگیری از جنگ های منطقه ای و دستیابی به صلح و ثبات پایدار در منطقه است.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا