اخبار روز

رحمانی فضلی: به ما فرصت بدهید پزشکیان بیایید کارش را بکنیم، او را محدود نکنیم/ انتقاد از دولت جدید باعث ناامیدی و دلسردی مردم می شود.

فرشته صائمی; «نگاهی منصفانه به کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم» و «زمان بده پزشکیانیکی از نکاتی است که این روزها سیاستمداران از آن حمایت می کنند پزشکیان در پاسخ به انتقاد برخی از شخصیت ها که از قضا حامیان اصلی هم هستند پزشکیان در انتخابات مورد توجه قرار گرفتند.

اگر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم، انتقادات اولیه را نقد عمدی می داند، همان انتقادی است که او فکر می کند. یکی آنها از عوامل حوادث سال 96 و 98 بودند که وی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین می گوید: انتقاداتی که از جهت منافع حزبی و حسادت بیان می شود بی ضرر نبوده و باعث تضعیف دولت می شود.

پیچیدگی برخی وزارتخانه ها و اینکه نمی توان فردی با چند جنبه و تخصص برای هدایت این وزارتخانه ها پیدا کرد یکی از پاسخ های رحمانی فضلی به منتقدان کابینه دولت چهاردهم است.

وی همچنین از جانب او بر این موضوع تاکید کرد پزشکیان وی با تاکید بر اینکه پیشنهادی برای حضور در کابینه ندارم، گفت: بگذاریم. پزشکیان کار خود را انجام دهد

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم می خوانید:

***

* آقای رحمانی فضلی! اکنون انتقاداتی نسبت به کابینه پیشنهادی وجود دارد پزشکیان این کار با استفاده از اعدادی انجام می شود که زودرس به نظر می رسند و بسیاری معتقدند که باید باشد پزشکیان او ضرب الاجل تعیین کرده است زیرا هنوز روزهای اولیه است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

یک بحث در مورد نفس است، بحث دیگر این است که چگونه می توان انتقاد کرد و دلایل آن چیست. انتقاد اشکالی ندارد، اما مانند همه مسائل سیاسی، هیئت دولت بیشتر مورد توجه مردم و با اولویت بالاتری قرار می گیرد و وقتی این انتقاد از کار کارشناسان باشد نشان دهنده رشد جامعه و توجه و اهمیت است. افراد در آن مهم هستند. این نوع انتقاد اشکالی ندارد.

اما نحوه نقد، ادبیات نقد مبتنی بر مذموم، قضاوت و قضاوت های عجولانه، صرف نظر از اینکه هنوز کار شروع نشده و دستاورد هنوز مشخص نیست، مناسب نیست و نباید اجرا شود. اما نکته ای که در مورد علت انتقاد وجود دارد این است که برخی از انتقادات از سوی کارشناسان وارد می شود و نیاز جامعه به رشد، عقلانیت و حساسیت به سرنوشت خود می رسد.

اما برخی از انتقادات بر اساس منافع و منافع حزبی، جریانی یا شخصی یا گروهی، برخی انتقادات حتی بر اساس پسندها و ناپسندها صورت می گیرد که در واقع جای مناسبی برای این نوع انتقادها نیست و به نظر من می توان ابراز محبت کرد. نقد اگر آن را نوعی ظلم بدانیم به این معناست که ظلم به حکومتی که هنوز کارش را شروع نکرده جایز است.

فقط این دولت نقد نشد، همه دولت ها نقد شدند

این در حالی است که انتقادات از کابینه همواره متوجه تمامی دولت هایی است که روی کار آمده اند و تنها به این دولت محدود نشده است. اگر بر اساس منافع باشد، علت شایسته ای نیست. نکته بعدی این است که باید توجه کنیم، مثلا برخی می گویند این فرد برای این کار مناسب نیست زیرا تخصص این کار را ندارد، در حالی که در برخی وزارتخانه ها مانند وزارت راه و مسکن گفته می شود و شهرسازی، اقتصاد، وزارت کشور و صنعت که وزارتخانه های متنوعی هستند. تا جایی که به این وزارتخانه ها مربوط می شود، شما هرگز وزیری را پیدا نمی کنید که دارای جنبه های متعدد، تخصص های متعدد و مدارک متعدد باشد. در این شرایط مجبوریم یکی این تخصص و تجربه را ملاک و معیار و مبنای کار قرار دهیم و این وزیر است که باید تیم خود را انتخاب کند چرا که تیم از وزیر یا فرد موثرتر خواهد بود.

انتقاد از دولت جدید نباید موجب ناامیدی مردم شود

در صورتی که این وزیر درایت و تجربه لازم را داشته باشد و از طرفی مشورت های لازم را انجام دهد، حتی اگر یکی اگر او دانش تخصصی لازم را داشته باشد و بتواند نقش خود و نیازهای خود را با افرادی که دانش و تجربه تخصصی متفاوتی نسبت به خودش دارند برآورده کند، قطعا تیم موفق خواهد بود.

پس در تهمت زدن و قضاوت و قضاوت عجله نکنیم. گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که واقعاً خصمانه است. مثلاً به رئیس جمهور می گویند وعده هایتان را فراموش کرده اید و… اگر باید کمی صبر کنید، به جای این نوع قضاوت و محکوم کردن، به هم کمک کنیم و ببینیم چه کمکی می توانیم بکنیم. حتی زمانی که انتقاد می کنیم، معتقدیم که انتقاد باید تشویق کننده و مکمل باشد تا از طرف دیگر موجب یأس و ناامیدی نشود و از طرف دیگر رابطه و اعتمادی را که مردم نسبت به آن قائل شده اند منصرف کند. رئیس جمهور و نظام این انتخابات و رای به این امر باید به گونه ای باشد که از این پس اساس بی اعتمادی بین مردم و نظام یا ملت و نظام را سست کنیم.

به هر حال باید منتظر بود، کمک کرد، نصیحت دلگرم کننده داد و انتقاد کرد، اما از سوی دیگر باید بدانیم که انتخابی انجام شده است، مردم پای صندوق های رای رفته اند و رئیس جمهوری را انتخاب کرده اند که موظف به انجام این تعهدات است. . او به این شانس نیاز دارد تا موفق شود.

*انتقاد بر اساس تعبیر عجولانه و بعضاً غیر منصفانه…

تصحیح می‌کنم که اظهارات اولیه و منصفانه دقیقاً حاوی نقد درست و منطقی و منجر به گفت‌وگو نیست، اما آن انتقادات مبتنی بر هدف، بیماری، علایق، علایق و حسادت نباید بیان شود.

انتقادهای اولیه باعث تضعیف دولت و کاهش اعتماد مردم به دولت می شود

* برخی پس از معرفی کابینه پیشنهادی چهاردهم بر عبارت «پشیمانم» تاکید می کنند. این اقدام تا چه اندازه منجر به شکل گیری فضایی مانند سال ۲۰۱۶ خواهد شد؟

ما نمی توانیم تحولات اجتماعی را به ویژه زمانی که منجر به تنش می شود، به صورت تک بعدی و بر اساس یکی دو چیز تحلیل کنیم. یقیناً خود نقد است یا از نظر منفعت و مصلحت، به چنین چیزی منتهی نمی شود، مگر اینکه در کنار آن اتفاقات دیگری بیفتد.

اما موضوع سال 96 و 1377 و سایر تحولات و تنش‌های جامعه تحلیل خاص خود را می‌طلبد که می‌تواند زمینه‌ای برای تضعیف دولت و کاهش اعتماد مردم به دولت و در نهایت توجه به مطالبات و خواسته‌ها شود. انباشت نارضایتی ها و شرایط سخت خارجی و داخلی که واکنش به آن موجب ضرر و زیان مردم می شود. بنابراین چنین اقداماتی بی ضرر نخواهد بود و باعث تضعیف دولت می شود، اما اینکه منجر به این می شود یا خیر، این اتفاق توجیه خود را دارد، زیرا عوامل و عوامل متعددی وجود دارد. یکی یکی از عوامل او یکی این یکی از نکاتی است که در سوال به آن اشاره شده است.

مردم کلمات را بدون عمل باور نمی کنند

*آقای خاتمی هم در راستای حمایت های دولت است پزشکیان و فرصتی به پزشکیان داده است، آیا اظهارات فردی مانند رئیس دولت اصلاحات می تواند از این زمزمه های انتقادی بکاهد؟

روند انتخابات به خوبی نشان داده است که مولفه های تاثیرگذار از انحصار خارج شده و به یک مطالبه عمومی و همه جانبه تبدیل شده است که دیگر مانند گذشته تک بعدی نیست. علاوه بر این، این انتظار جامعه است و منطقی است که در مرحله عمل علاوه بر بیان و بیان، حمایت نیز صورت گیرد.

در اینجا یک نقد کلی دارم به نوعی از سیاست که عام است و شخص یا گروه خاصی را مورد هدف قرار نمی دهد، اما گاهی مشاهده می شود و این امر در حوزه سیاسی رایج است که گاهی حرف ها با اعمال منافات دارد. از طرفی فشار می آید و برای انحصار طلبی تلاش می کنند و با روش های غیرمنطقی و غیرمنطقی و جانب داری اعمال می کنند، از طرف دیگر در افکار عمومی خیرخواه نشان می دهند، اما همانطور که در اخلاق اجتماعی و فردی صداقت کار درستی است. مهم و در سیاست ارزشمند باید بر اساس سیاست صادقانه باشد.

قطعاً از نظر حوزه نفوذ، حمایت افراد و گروه های نزدیک خوب است، حتی اگر محدود باشد و البته مردم صمیمیت زبان و رفتار در حمایت را درک می کنند.

به ما اجازه دهید پزشکیان کار خود را انجام دهد

*با توجه به زمان انتخابی شما از جمله حامیان پزشکیان و از طرفی شما مدت زیادی در دولت بوده اید. آیا به شما پیشنهاد حضور در کابینه دولت چهاردهم داده شد؟

نه از آقای پزشکیان و کمیته ها و ستادها هیچ پیشنهادی به من ندادند و قطعا حضور من ضروری نبود و هر کاری که انشاءالله انجام دادم خالصانه و صادقانه برای کشور و انقلاب و مردم بود.

برای حمایت و کمک به رئیس جمهور، نه تنها باید عضو کابینه باشید، بلکه می توانید از هر طریق ممکن به او مشاوره و حمایت کنید.

*افراد حاضر در معاونت ها نیز از محورهای مورد انتقاد هستند. نظر شما در مورد انتقاد افرادی مانند ظریف، عارف و قیم پناه و… چیست؟

متاسفانه آلودگی های اخلاقی و منافع در سیاست شناسایی شده است. حالا آقا پزشکیان او می خواهد با این افراد کار کند، او عضو حزبی است که ما نمی خواهیم با آن کار کنیم. در همین حال آقای پزشکیان او در مسائل سیاسی اهل فهم و درک و درایت است، چند دوره مجلس بوده، کار سیاسی کرده، در جبهه بوده و جامعه و این افراد را کاملا می شناسد.

بگذاریم کار خودش را بکند، البته محدودش نمی کنیم، این به این معنا نیست که مشورت نکنیم، می توانیم مشورت کنیم، خیلی خوب است قبل از تصمیم گیری مشورت کنیم و نظر بدهیم و لابی گری هم خوب است. سیاستمداران می گویند، اما وقتی تصمیمی گرفته می شود، تصمیم گرفته شده است، انتخاب انجام شده است و انتخاب انجام شده است. این اساس است.

در واقع پزشکیان وی پس از اتخاذ این تصمیمات مسئولیت خود را پذیرفت و اعلام کرد که با علم و حساسیت بر اساس سیاست آشتی این کار را انجام دادم و از تصمیم خود راضی هستم. بگذار کارش را بکند.

27211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا