اخبار روز

می گویند خونریزی هزینه دارد، مگر هشت سال دفاع مقدس هزینه نداشت؟

امام جمعه مشهد فرمودند: میدان محل کار میدانی و مجاهدت است. وقتی ارزش‌های دینی تبدیل به فرهنگ شد و فرهنگ به مکان تبدیل شد، باید با ناهنجاری‌های آن مکان مقابله کنیم.»

به گزارش مهر، سید احمد علم‌هادی در نماز جمعه این هفته مشهد با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندی پیش در سخنانی از حوزه فرهنگ به حوزه تعبیر کردند، اظهار داشتند: حوزه جایی است که باید سه خاصیت داشته باشد، اولی. ویژگی در این زمینه جدی بودن است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه میدان را باید جدی گرفت، ادامه داد: با شعار و حرف نمی توان میدان را مدیریت کرد، نه تنها باید آن را جدی گرفت بلکه تلاش کرد تا فقط نظر نداشته باشد.

وی به دومین ویژگی حوزه یعنی «وظیفه مداری» اشاره کرد و اظهار داشت: دومین ویژگی حوزه «تکلیف مداری» و «مدیریت میدانی» است، بدون پیشرو میدانی امکان ندارد و مدیریت میدانی وظیفه و وظیفه همه افرادی است که این رشته را دارند. آنها به فرهنگ دینی اعتقاد دارند.

علم الهادی افزود: سومین ویژگی فداکاری و ایثار است. در این راه باید فداکاری کنید، نه تنها باید مال و جان خود را فدا کنید، بلکه باید آبروی خود را نیز فدا کنید و با تمام وجود در این میدان مبارزه کنید.

مشکلات حوزه فرهنگ

امام جمعه مشهد ضمن تعریف فرهنگ جامعه گفت: فرهنگ در جامعه انبوهی از هنجارها است که جامعه بر اساس اعتقاد و دین به عنوان یک ارزش به آن وابسته است و به آن پایبند است، اما در این جامعه از دو بعد مشکلاتی دارد. که برخی از آنها به هم مرتبط هستند. برای دولت ها و سهم مردم برای مردم است.

وی با بیان مشکل دولت ها در ارتباط با فرهنگ جامعه، گفت: دولت ها در عرصه فرهنگ سخنران دلسوز و نصیحتی شده اند و مردم نیز با نگاه مشتری مداری با فرهنگ برخورد می کنند، مطالبات فرهنگی دارند. اما وارد میدان نمی شوند.

علم الهادی تاکید کرد: میدان محل کار میدانی و مبارزه است. وقتی ارزش‌های دینی تبدیل به فرهنگ شد و فرهنگ تبدیل به عرصه شد، باید به ناهنجاری‌های آن حوزه پرداخت.

ساختن و برخورد با ناهنجاری ها در فرهنگ

امام جمعه مشهد توضیح داد که باید در این زمینه سازنده بود و با منفی ها برخورد کرد. وی به آیه 41 سوره مبارکه حج اشاره کرد و تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید اگر مؤمنان در دنیا جایی پیدا نکردند نماز را به جا می آورند. مردم کمک می کنند. دست به دامان نیازمندان می شوند و مراقب افرادی هستند که در زندگی خود خلأهای اقتصادی دارند، یعنی نسبت به فقر و شکست بی تفاوت نیستند.

وی ادامه داد: این افراد وقتی دلیل می یابند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند، یعنی با ضد ارزش ها و ناهنجاری ها مواجه می شوند.

علم الهادی با اشاره به اینکه بین گناه و نشان دادن گناه تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: همه ما تصادفا یا عمدا گناه می کنیم، اما نشان دادن گناه تظاهر به نافرمانی و گناه است. هر کدام از ما می‌توانیم در خانه گناه کنیم یا در جایی حرف یا رفتار ناشایست بزنیم که حق کسی را تضییع کند، اما نشان دادن گناه به معنای ارتکاب گناهی در جامعه است که قرآن و خون شهدا را تحریف می‌کند.

امام جمعه مشهد افزود: روزی 40 هزار مستشار آمریکایی در کشور بودند و ما زیر چکمه آنها زندگی می کردیم، اما مردم به فرمان امام راحل و حضورشان جان خود را دادند و شهید شدند، نظام آمریکا را ساقط کردند و بیرون کردند. جاسوسان تا زمانی که اسلام به قدرت رسید. بهای خون این شهدا حکومت اسلام و حلال و حرام است.

نقشه دشمن برای بی تفاوت کردن جامعه

وی با بیان اینکه دشمن می خواهد با کتمان نکردن و گناه نمایی سفره دینی را از زیر پای نسل جوان ما بکشد، یادآور شد: با این کار سعی می کند نسل جوان غیرت خود را از دست بدهد و وقتی ما این کار را انجام می دهیم بی تفاوت باشیم. بی تفاوت شدن این بی تفاوتی محدود به بی تفاوتی نسبت به منفی نگری و ناهنجاری ها نیست، ما نسبت به همه چیز بی تفاوت می شویم.

علم الهادی با اشاره به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در شهادت شهید اسماعیل هنیه گفت: عده ای می گویند: ما چه خونی می خواهیم اما به این که داشتیم توجه نمی کنند هشت سال دفاع مقدس، این همه شهید دادیم، یک تکه از این خاک را ندادیم و تا مدیترانه دشمن را تعقیب کردیم.

ایران، قدرت برتر در صحنه بین المللی

امام جمعه مشهد فرمودند: امروز دشمن در حال انحلال و نابودی است. آیا این دشمن باید تمامیت ارضی ما را زیر پا بگذارد، مهمان ما را بکشد و ما بی تفاوت بمانیم؟ می گویند خونخواهی هزینه دارد، مگر هشت سال دفاع مقدس هزینه نداشت؟ نتیجه تشکیل حلقه مقاومت در کره زمین و شناخت ما به عنوان یک قدرت برتر در صحنه بین المللی است که همه معادلات را به هم می زند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: عقب‌نشینی در هر جنگی، چه نظامی و چه روانی، اگر جنگ تاکتیکی نباشد، جایز است و خشم خدا باید بگوید این و آن را انجام خواهیم داد تا مهاجم را مجازات نکنیم.

بی تفاوتی در همه امور، نتیجه بی تفاوتی نسبت به گناه است

علم الهادی با تاکید بر اینکه بی اعتنایی به گناه موجب بی تفاوتی به حیثیت و تمام شئون ما می شود، گفت: رهبری فرمودند: دشمن جنگ روانی می کند، ما این کار را می کنیم و آن را می کنیم، این جنگ روانی است. و هیچ ایرادی با آن وجود ندارد. “شما نمی توانید آن را انجام دهید”؛ اقتدار امروز ما اقتداری است که معادلات جدید منطقه و جهان را تعیین می کند.

امام جمعه مشهد یادآور شد: امام خمینی (ره) تقریباً 40 سال پیش فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، آن روز من جوان بودم و الان پیر شده ام، خیلی ها بچه بودند و الان بالغ هستند و خیلی ها. مردم آن زمان در دنیا نبودند، از آن روز تا امروز به چشم خود می بینیم که آمریکا با این همه توطئه و بدکاری هیچ غلطی نمی تواند بکند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا