اخبار روز

اوکراین یک دفتر نظامی در خاک روسیه ایجاد کرد

به گفته فرمانده ارشد نظامی اوکراین، اوکراین یک دفتر اداری نظامی در منطقه کورسک در غرب روسیه ایجاد کرده است، جایی که حمله غافلگیرانه به خاک روسیه در حال انجام است.

گزارش کردن عصر ایران به گزارش بی بی سی؛ ژنرال الکساندر سیرسکی گفت که ماموریت این دفتر “حفظ قانون و نظم” و رسیدگی به “نیازهای فوری” ساکنان منطقه است.

ژنرال سیرسکی در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، در جلسه‌ای به ریاست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که این دفتر «در سرزمین‌های تحت کنترل اوکراین» تأسیس شده است.

آندری بلوسف، وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو نیروهای کمکی را برای “حفاظت” از جمعیت منطقه ارسال خواهد کرد.

اوکراین همچنین روز پنجشنبه مدعی شد که پیشرفت بیشتری داشته است.

ژنرال سیرسکی گفت نیروهای اوکراینی در عمق 35 کیلومتری منطقه کورسک مستقر هستند و 1150 کیلومتر مربع از خاک روسیه را در آنجا کنترل می کنند که شامل 82 شهرک می شود.

موفق ترین حمله اوکراین به روسیه از زمان آغاز حمله گسترده مسکو در سال 2022، اکنون وارد دهمین روز خود می شود.

اما کی‌یف گفته است که علاقه‌ای به «فتح» قلمرو روسیه ندارد.

هیورهی تیخی، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این تهاجم بیشتر تلاشی برای تحت فشار قرار دادن مسکو برای موافقت با “بازگرداندن صلح عادلانه” بود.

رئیس جمهور زلنسکی روز پنجشنبه با فرماندهان ارشد اوکراین دیدار کرد

پس از تهاجم، مقامات روسی گفتند که «اقدامات جدیدی» را برای حفاظت از جمعیت و زیرساخت‌ها در مناطق هم مرز با اوکراین آماده کرده‌اند.

بر اساس ویدئویی که در کانال تلگرامی وزارت دفاع روسیه منتشر شده است، این اقدامات از جمله شامل بهبود “مدیریت نیرو” در منطقه بلگورود در همسایگی کورسک است.

خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد که این طرح در مناطق کورسک و بریانسک که هر سه هم مرز با اوکراین هستند نیز اجرا خواهد شد.

روسیه همچنین در منطقه بلگورود وضعیت فوق العاده فدرال اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، 11 هزار نفر روز دوشنبه منطقه کراسنایا یاروگا در بلگورود را ترک کردند.

با این حال، مسکو همچنین مدعی است که برخی از مناطق از دست رفته را بازپس گرفته است. وزارت دفاع در بیانیه ای اعلام کرد که کنترل شهر کروپتس در منطقه کورسک را دوباره به دست گرفته است.

این تحولات زمانی رخ داد که یک منبع دولتی بریتانیا به بی بی سی تایید کرد که تانک های اهدایی بریتانیا در روسیه در جریان حمله به اوکراین مورد استفاده قرار گرفته است.

وزارت دفاع بریتانیا رسماً در مورد اینکه اوکراین دقیقاً از چه سلاح‌هایی استفاده کرده است اظهار نظر نکرد، اما مجدداً تأکید کرد که اوکراین «حق آشکار» برای استفاده از سلاح‌های ارائه شده توسط بریتانیا برای «دفاع از خود در برابر حملات غیرقانونی روسیه» دارد.

بریتانیای کبیر یکی این کشور یکی از اولین کشورهایی بود که تانک های جنگی مدرن غربی را به اوکراین عرضه کرد و سال گذشته 14 تانک چلنجر 2 را اهدا کرد. اما آنها طرفدار حمله اوکراین برای بازپس گیری خاک این کشور بودند.

وزارت دفاع تاکید کرد که سیاست آن تغییر نکرده است.

آندری بلوسوف وزیر دفاع روسیه ریاست جلسه ای را در مسکو برای بررسی امنیت در مناطق مرزی با اوکراین برگزار کرد
دیدار وزیر دفاع روسیه با فرماندهان

در حمله به اوکراین از تجهیزات نظامی آمریکا و آلمان نیز استفاده شد.

هیچ یک از این کشورها با استفاده از تجهیزات خود در این حمله مخالفت نکردند. با این حال، به دلیل محرمانه بودن عملیات، تعداد کمی از آنها از اهداف اوکراین از قبل اطلاع داشتند.

ممکن است هنوز نگرانی‌هایی در غرب در مورد اتفاقات بعدی وجود داشته باشد، و نه فقط اینکه اوکراین ممکن است متحمل خسارات قابل توجهی شود و درخواست کمک بیشتر کند. اما مهمتر از آن، کسانی هستند که ممکن است نگران نحوه واکنش روسیه باشند.

کرملین قبلاً غرب را متهم کرده است که در پس حمله به خاک این کشور است. استفاده از سلاح های غربی در این حمله را می توان شاهدی بر این اتهام دانست.

تشدید تنش همیشه در هنگام برخورد با یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای یک نگرانی است و کرملین هر از گاهی از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود مانند شمشیر در هوا هراسی نداشته است.

با این حال، بسیاری از خطوط قرمز نیز شناسایی شدند که قبلاً از آنها عبور کرده بودند.

روسیه ابتدا به غرب نسبت به ارسال تانک به اوکراین هشدار داد. این هشدار در نهایت نادیده گرفته شد.

با این حال، هنوز یک محدودیت عمده وجود دارد. هیچ کشور غربی به کی یف برای استفاده از موشک های دوربرد خود برای حمله به اهدافی در داخل روسیه چراغ سبز نشان نداده است.

بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده همگی تعدادی از آنها را به اوکراین داده اند – اما با این اخطار که باید در داخل اوکراین استفاده شود. این شامل کریمه، شبه جزیره جنوبی اوکراین است که روسیه به طور غیرقانونی در سال 2014 آن را ضمیمه کرد.

رئیس جمهور زلنسکی بارها خواستار رفع این محدودیت ها شده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا