اخبار روز

سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری اعلام کرد/ آیا بیماری همه گیر دیگری در راه است؟

به گزارش بازتاب آنلاین، دکتر فرشید رضایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از افزایش موارد ابتلا به آبله میمون پس از چند هفته انتظار خبر داد، اظهار کرد: مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه 2 مرداد ماه اعلام کرد که بر اساس مقررات سازمان بهداشت جهانی (2005) افزایش موارد آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو و تعداد فزاینده ای از کشورهای آفریقایی را یک اورژانس بهداشت عمومی با اهمیت بین المللی (PHEIC) می داند.

وضعیت بحرانی آبله میمون در قاره آفریقا

وی ادامه داد: این تصمیم بر اساس توصیه کمیته اضطراری مقررات بین المللی بهداشت متشکل از کارشناسان مستقل اتخاذ شد. این کمیته توضیح داد که افزایش موارد آبله میمون یک وضعیت اضطراری با احتمال شیوع بیشتر در کشورهای آفریقایی و احتمالاً فراتر از این قاره است که ناشی از جهش ویروس در سال گذشته است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسان کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی هنوز توصیه های اولیه خود را به کشورها تهیه نکرده اند، افزود: ظهور نوع جدیدی از آبله میمون، شیوع سریع آن در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و موارد گزارش شده در چندین کشور همسایه بسیار نگران کننده است.

تلاش سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با آبله میمون

وی ادامه داد: بر اساس تعریف PHEIC، برای جلوگیری از شیوع این بیماری و نجات جان انسان‌ها در شرایط اضطراری بهداشت عمومی، اجتناب از تصمیم‌گیری‌های منفرد و متناقض در بین کشورها، نیاز به یک واکنش هماهنگ بین‌المللی است.

رضایی در خصوص وضعیت آبله میمون در آفریقا گفت: با توجه به اظهارات ماتشیدیسو موتی، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در آفریقا؛ تلاش های قابل توجهی در همکاری نزدیک با جوامع و دولت ها در حال انجام است. تیم های ملی نیز در خط مقدم برای تقویت تلاش های کنترل آبله میمون ها کار می کنند. با گسترش ویروس، سازمان بهداشت جهانی در حال افزایش واکنش هماهنگ بین‌المللی خود برای کمک به کشورها برای پایان دادن به شیوع است.

اورژانس آبله میمون در جهان

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: افزایش کنونی بیماری آبله میمون در برخی مناطق آفریقا که با شیوع نوع جدیدی از ویروس آبله میمون از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، نه تنها یک اورژانس است. آفریقا اما برای کل جهان.

لزوم پیشگیری از همه گیری آبله میمون

رضایی با تاکید بر اینکه آفریقا خاستگاه آبله میمون است خاطرنشان کرد: آبله میمون که منشا آن آفریقاست در آنجا نادیده گرفته شد و منجر به شیوع جهانی این بیماری در سال 2022 شد. اگرچه ویروس عامل بیماری همه گیر جدید در آفریقا با ویروس 2022 متفاوت است، اما به دلیل جهش این ویروس جای نگرانی وجود دارد. اکنون زمان آن است که قاطعانه عمل کنیم تا از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم.

اعلام وضعیت اضطراری آبله میمون

وی با اشاره به شیوع آبله میمون گفت: برای دومین بار در دو سال اخیر وضعیت اضطراری (PHEIC) در رابطه با آبله میمون اعلام شد. آبله میمون توسط ویروس ارتوپاکس ایجاد می شود که اولین بار در سال 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو در انسان شناسایی شد. این بیماری در کشورهای مرکز و غرب آفریقا یک بیماری بومی محسوب می شود.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: در تابستان سال 2022 به دلیل شیوع بیماری آبله میمون در چند کشور وضعیت فوق العاده اعلام شد. زیرا این ویروس به سرعت از طریق تماس جنسی در تعداد زیادی از کشورهایی که قبلاً این ویروس دیده نشده بود گسترش یافت و مواردی از این ویروس در تمام قاره ها گزارش شده است. وضعیت اضطراری در ماه مه 2023 به دنبال کاهش مداوم موارد جهانی پایان یافت.

رضایی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است، افزود: تعداد موارد گزارش شده هر سال به طور پیوسته افزایش یافته است، موارد گزارش شده نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی درباره آمار گزارش شده آبله میمون در کنگو گفت: امسال بیش از 156 هزار مورد ابتلا به آبله میمون گزارش شده و 537 نفر جان خود را از دست داده اند. بررسی ها نشان می دهد که میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون در سال جاری بیشتر از میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال گذشته است.

افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون

وی گفت: این بیماری حتی از سال گذشته با بیش از 15 هزار و 600 مورد و 537 فوتی نیز پیشی گرفته است. ظهور و گسترش سریع نوع جدیدی از ویروس آبله میمون در جمهوری دموکراتیک کنگو به نام نوع 1b که عمدتاً از راه جنسی منتقل می شود و به ویژه تشخیص آن در کشورهای همسایه جمهوری دموکراتیک کنگو بسیار نگران کننده است. و این یکی از دلایل اصلی توضیح این است که این یک وضعیت اضطراری است.

وی در خصوص شیوع آبله میمون در کشورهای همسایه جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: 4 کشور «بوروندی»، «کنیا»، «روآندا و اوگاندا» بیش از 100 مورد تایید شده آبله میمون «1b» را گزارش کرده اند. این در حالی بود که آنها قبلا آبله میمون را گزارش نکرده بودند. کارشناسان فرض می کنند که تعداد موارد آبله میمون در چهار کشور همسایه جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از 100 مورد است زیرا بخش زیادی از بیماران هنوز آزمایش نشده اند.

رضایی درباره شیوع و همه‌گیری آبله میمون‌ها توضیح داد: کشورهای مختلف طغیان‌های متفاوتی از انواع مختلف آبله میمون‌ها را تجربه کرده‌اند که راه‌های انتقال متفاوت و سطوح خطر متفاوتی دارند.

2 واکسن علیه آبله میمون

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره واکسن آبله میمون گفت: در حال حاضر دو واکسن برای آبله میمون استفاده می شود. سازمان بهداشت جهانی و برخی از کشورها مانند نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو این واکسن ها را تایید کرده اند.

وی با بیان اینکه دسترسی به واکسن مناسب و ایمن مانند دوران کووید 19 مشکل بزرگی در مقابله با آبله میمون و پیشگیری از این بیماری است، افزود: سازمان بهداشت جهانی یک میلیون و 450 هزار دلار از صندوق اورژانس اختصاص داده است. دستور سازمان بهداشت جهانی برای گسترش فوری واکسیناسیون در سرتاسر جهان دستاوردهایی را درو کرده است و احتمالاً در روزهای آینده به پول بیشتری نیاز دارد. سازمان بهداشت جهانی برای رفع تمام نیازهای آبله میمون به حمایت مالی نیاز دارد.

2333333

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا