اخبار روز

اولین دادگاه صلح استان سمنان کار خود را آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از استان سمنان، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری استان سمنان و معاونین قضات استان با حضور مسئولان قضایی و اجرایی، حقوقدانان، نخبگان و اساتید بخش و دانشگاه، معتمدین، اقشار مختلف مردم و جمعی از خانواده های شهدای شهرستان دامغان، مراسم افتتاحیه دادگاه های صلح در محل سالن هیئت رئیسه دانشگاه دامغان این شهرستان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در خصوص تشکیل شوراهای حل اختلاف گفت: شوراهای حل اختلاف بر اساس بند تشکیل شده است. «در برنامه سوم توسعه برای اصلاح ذات‌البن انجام شد. وجود مؤسسه برکات زیادی در حل و فصل اختلافات و جرایم به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد پرونده ها منجر به افت کیفیت رسیدگی می شود، افزود: راه برون رفت از این معضل افزایش مشارکت مردم در قالب شوراهای حل اختلاف است. «به دلیل پاسخگویی مناسب قضایی این قانون، قانون اصلاحات و عدالت صلح ایجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تشریفات در دادگاه صلح، مقدمات و زیرساخت های تشکیل این دادگاه ها تکمیل شده و یا در حال تکمیل است. در تمامی حوزه های قضایی استان این قانون از دهه اول مرداد در ماه جاری در تمامی حوزه های قضایی استانی اجرا شد و تاکنون هیچ قاضی صلح مستقل و دادگاه عمومی هر یک از ادارات در حوزه قضایی ادارات تشکیل نشده است که بر اساس قانون جدید شورای حل اختلاف برای وظایف قاضی صلح مسئول.

وی تصریح کرد: شهرستان دامغان اولین حوزه قضایی استان است که بر اساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف، دادگستری صلح این حوزه به طور رسمی از امروز آغاز به کار می کند و در باقیمانده نیز دادگستری صلح تشکیل می شود. شهرها به زودی

رئیس قاضی استان سمنان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و معاینات پیگیری جهت تامین تجهیزات فنی و اداری و نیروی انسانی لازم جهت ارائه خدمات قضایی به مراجعین در این محاکم، افزود: برای سیستم قضایی، مسئله عموم مردم مطرح است. حقوق و جلوگیری از تضییع حقوق مردم و سرعت و دقت آیین دادرسی بسیار مهم است و دادگاه های صلح برای تنظیم موضوع «روش های دادرسی جایگزین» تشکیل شده است که در سند تحول قضایی از اولویت های مهم تلقی می شود. و تعالی در این دادگاه ها، به سمت تلاش برای رسیدن به سازش. و در صورت عدم موفقیت، تصمیم مربوطه صادر شود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: دادگاه صلح دادگاهی است که بر اساس قانون جدید شورای حل اختلاف تشکیل شده است و عنوان صلح به این معنا نیست که فقط مسئولیت صلح و سازش را بر عهده دارد، بلکه دادگاه صلح است. همچنین مجاز به مذاکره در پرونده های قضایی و صدور حکم مندرج در ماده 12 قانون شورای حل اختلاف مصوب 1402 است، مثلاً برای کلیه دعاوی مالی تا سقف 100 میلیون تومان یا دعاوی ناشی از حوادث، حوادث صنعتی، دعاوی ناشی از آن. از تصرف عدوانی، دخالت در اموال، ممانعت از قانون موسوم به سه گانه یا جنایات درجه هفت و هشت و بسیاری عناوین دیگر از جمله حدود 29 عنوان در صلاحیت این دادگاه.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح هستند و همکاران پرتلاش شورا در مسیر صلح و سازش به تلاش خود ادامه می‌دهند و اگر به هر دلیلی در پرونده‌های ارجاعی مصالحه نشد. ، رای مقتضی در دادگاه صادر خواهد شد. صلح خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری در خاتمه افزود: با توجه به تجارب قبلی دستگاه قضایی در تشکیل دادگاه های عمومی و احیای دادسراها و نیز جدیت و تلاش برای تشکیل دادگاه های صلح در استان و … امید است با ساز و کار برنامه ریزی شده مسیر کاهش زمان و افزایش سرعت ارائه خدمات قضایی با حمایت مردمی منجر به بهبود رویه های قضایی و در نهایت کاهش تعداد پرونده ها شود. سیستم قضایی رهبری کرده است.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم احکام قضات دادگاه صلح توسط رئیس کل دادگستری استان سمنان و حجت الاسلام والمسلمین اکبری به همراه فرماندار شهرستان دامغان و سایر قضات تقدیم آنان شد. ماموران حاضر از دفاتر ساحوی دادگستری های صلح بازدید کردند و توانستند به تفصیل به تشکیل آن بپردازند.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا