اخبار روز

44 ساله و 60 ساله

اگر متوجه افزایش ناگهانی چین و چروک، درد یا احساس کلی پیری «یک شبه» شدید، یک توضیح علمی وجود دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد که پیری یک فرآیند آهسته و مداوم نیست، بلکه در حداقل دو دوره سریع اتفاق می افتد.

به گزارش فرادید، این مطالعه هزاران مولکول مختلف را در افراد 25 تا 75 ساله مورد بررسی قرار داد. دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن، در حدود 44 سالگی و دوباره در 60 سالگی شناسایی شده است. این نتایج ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از مشکلات سلامتی در سنین خاص از جمله مشکلات اسکلتی عضلانی و بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.

پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک و مدیر مرکز ژنومیک و پزشکی شخصی دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «ما در طول زمان به تدریج تغییر نمی کنیم. اواسط دهه 1940، مانند اوایل دهه 1960، زمان تغییرات شگرفی برای ما است، و این صرف نظر از کلاس مولکول‌هایی که شما به آن نگاه می‌کنید، صادق است.

108 داوطلب در این مطالعه شرکت کردند. هر چند ماه یکبار، بین سنین 1 تا 7 سالگی، این داوطلبان نمونه های خون و مدفوع و همچنین سواب (سواب) پوست، دهان و بینی را ارسال می کردند. محققان 135000 مولکول مختلف (RNA، پروتئین ها و متابولیت ها) و میکروب ها (باکتری ها، ویروس ها و قارچ هایی که در روده و روی پوست شرکت کنندگان زندگی می کنند) را بررسی کردند.

فراوانی بیشتر مولکول ها و میکروب ها به تدریج یا در طول زمان تغییر نکرد. هنگامی که دانشمندان به دنبال خوشه‌هایی از مولکول‌ها با بیشترین تغییرات بودند، دریافتند که این تغییرات در افراد در اواسط دهه 40 تا اوایل 60 سالگی رخ داده است.

افزایش سن در اواسط دهه 40 غیرمنتظره بود و در ابتدا تصور می شد که نتیجه تغییرات قبل از یائسگی در زنان است که نتایج را برای کل گروه تغییر می دهد. با این حال، داده ها نشان داد که تغییرات مشابهی در مردان در اواسط 40 سالگی رخ می دهد.

دکتر شائوتا شن، محقق سابق فوق دکترا در دانشکده پزشکی استنفورد و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “این یافته نشان می دهد که یائسگی یا چند سال قبل از یائسگی ممکن است در تغییرات زنان در اواسط 40 سالگی نقش داشته باشد. این احتمال وجود دارد که «عوامل مهم تری بر این تغییرات در مردان و زنان تأثیر بگذارند.»

موج اول تغییرات مولکول های مربوط به بیماری های قلبی عروقی و توانایی متابولیسم کافئین، الکل و لیپیدها را تحت تاثیر قرار داد. موج دوم تغییرات بر مولکول های دخیل در تنظیم ایمنی، متابولیسم کربوهیدرات و عملکرد کلیه تأثیر گذاشت. مولکول های مرتبط با پیری پوست و عضله در هر دو مقطع زمانی تغییر کردند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که پیری دیرتر ممکن است در سن ۷۸ سالگی اتفاق بیفتد. با این حال، آخرین مطالعه نتوانست این موضوع را تأیید کند زیرا مسن ترین شرکت کنندگان 75 سال سن داشتند.

این الگو با یافته های قبلی مطابقت دارد که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن به تدریج با افزایش سن افزایش نمی یابد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی پس از 60 سالگی به شدت افزایش می یابد.

به گفته نویسندگان، این یافته ها می تواند به مداخلات هدفمند کمک کند، مانند افزایش ورزش در زمان از دست دادن سریع عضله. اسنایدر معتقد است که ما باید سعی کنیم تا زمانی که هنوز سالم هستیم، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا