اخبار روز

10 باور غلط در مورد عینک آفتابی که به چشم شما آسیب می رساند

عینک آفتابی یکی وقتی بیرون از خانه و زیر نور آفتاب هستید یکی از لوازم ضروری است. عینک آفتابی بیش از اینکه بخشی از استایل و پوشش شما باشد، برای سلامت چشمان شما اهمیت بیشتری دارد. در اینجا 10 باور غلط در مورد عینک آفتابی وجود دارد.

آیا عینک آفتابی برای سلامت چشم مفید است؟

به گزارش بازتاب آنلاین، خیلی ها فکر می کنند عینک آفتابی فقط برای ظاهر و تکمیل یک استایل تابستانی است. اما این اکسسوری بیشتر برای حفظ سلامت چشمان شماست تا ظاهری زیبا. زمانی که خورشید در آسمان می تابد، هنگام بیرون رفتن از خانه، چه صبح، عصر، تابستان یا زمستان، همیشه باید از عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید.

هم عینک آفتابی و هم ضد آفتاب از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کنند. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند باعث پیری پوست، آفتاب سوختگی، چین و چروک و بسیاری از مشکلات چشمی شود. در مقاله زیر در مورد اشعه ماوراء بنفش و اثرات منفی آن بر پوست و چشم بیشتر بخوانید.

10 باور غلط در مورد عینک آفتابی

در زیر به برخی باورهای غلط در مورد عینک آفتابی اشاره می کنیم که اغلب شنیده می شود اما مبنای علمی ندارد. اگر قصد خرید عینک آفتابی را دارید، این نکات به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند.

1. عینک آفتابی گران قیمت بهتر است

قیمت بالای عینک آفتابی لزوماً به این معنی نیست که آنها محافظت بیشتری در برابر اشعه های UVA و UVB دارند. عینک آفتابی همچنین می تواند با قیمت مناسب از نور خورشید محافظت کند. قبل از بررسی قیمت یک محصول، ابتدا برچسب آن را بخوانید. اگر در توضیحات گفته شده که این عینک 100% در برابر UVA و UVB محافظت می کند، آن را خریداری کنید. در غیر این صورت از این محصول صرف نظر کنید.

همیشه عینک آفتابی را از عینک فروشی های معتبر خریداری کنید. اگر فکر می کنید که فقط عینک های گران قیمت از چشمان شما محافظت می کنند، به دلیل قیمت بالای آن از خریدن عینک آفتابی به کلی اجتناب خواهید کرد.

2. اندازه عینک مهم نیست

شاید فکر کنید کافی است لنز جلوی چشم شما را بپوشاند. اما این درست نیست. چشم پزشکان می گویند: هر چه لنز بزرگتر باشد بهتر است. وقتی فردی از عینک آفتابی استفاده می کند، مردمک ها به طور طبیعی گشاد می شوند تا نور بیشتری وارد چشم شود.

اگر فریم عینک آفتابی به اندازه کافی بزرگ نباشد، نور ماوراء بنفش از لبه‌های عدسی نشت می‌کند و با گشاد شدن مردمک راحت‌تر وارد چشم می‌شود. پس سعی کنید عینکی بخرید که فریم بزرگتری داشته باشد و چشم و اطراف آن را کاملا بپوشاند.

3. خراش روی عینک جای نگرانی ندارد

خراش روی لنز عینک آفتابی روی دید شما تاثیری ندارد. اما اگر برای دیدن با این لنز معیوب به چشمان خود فشار بیاورید، چشمان شما خسته می شود. استفاده از عینک آفتابی با لنزهای شفاف، سالم و بدون خط و خش چشمان شما را تقویت می کند.

4. انتخاب رنگ عینک مهم است

رنگ لنز عینک آفتابی بر اساس ترجیحات شما یک تصمیم کاملا شخصی است. فرقی نمی کند عینک خاکستری یا قهوه ای داشته باشید. رنگ لنز تاثیری در محافظت از چشم شما ندارد. کیفیت لنز و محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش مهمتر از رنگ لنز است.

5. همه عینک های آفتابی تابش خیره کننده را کاهش می دهند

فقط لنزهای پلاریزه تابش خیره کننده را مسدود می کنند. تمام نوری که از یک سطح منعکس می شود، زمانی که در یک زاویه خاص نوسان می کند، قطبی می شود. برای جلوگیری از این نور منعکس شده، یک عدسی پلاریزه در قاب عینک با زاویه مناسب تعبیه شده است. هرچه سطح بازتاب بیشتری داشته باشد، نور پلاریزه بیشتری به چشم ما می رسد.

رایج ترین منابع سطوح بازتابنده آب، پنجره ها و اتومبیل ها و تا حدودی سیمان و آسفالت هستند. به یاد داشته باشید که نور پلاریزه با نور UV متفاوت است. لنزهای پلاریزه تابش نور را کاهش می دهند و کنتراست را بهبود می بخشند، اما همه لنزهای خوب محافظ UV پلاریزه نمی شوند.

6. عینک آفتابی تاریخ انقضا دارد

بستگی به این دارد که در مورد چه جنبه ای از عینک آفتابی صحبت می کنید. وقتی صحبت از محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می شود، این فرض درست نیست و عینک آفتابی تاریخ انقضا ندارد. هیچ تحقیقی نشان نداده است که محافظت در برابر اشعه با گذشت زمان و با استفاده از عینک کاهش می یابد. اما خراش هایی که به مرور زمان روی شیشه عینک ایجاد می شود کیفیت دید شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل لازم است هر از چند گاهی عینک خود را عوض کنید.

7. عینک ارزان قیمت عالی است

در بالا گفتیم که عینک گران قیمت لزوماً به معنای بهتر بودن آنها نیست. اما به یک نکته توجه کنید. حتی ارزان‌ترین عینک‌های آفتابی نیز می‌توانند از چشمان شما در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت کنند. اما مشکلی در مورد عینک آفتابی ارزان وجود دارد. لنزهای پلاستیکی بی کیفیت می توانند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهند و کیفیت دید شما را کاهش دهند که در دراز مدت می تواند منجر به سردرد شود.

همیشه عینکی بخرید که کیفیت عدسی آن قابل قبول باشد، مشکلی در بینایی ایجاد نکند و به شما امکان می دهد هر کجا را واضح و بدون اعوجاج ببینید.

8. لنزهای تیره تر محافظت بیشتری ارائه می دهند

به نظر می رسد که عینک های آفتابی تیره تر می توانند نور بیشتری را مسدود کنند، اما اینطور نیست. درجه محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بر رنگ شیشه و رنگ شیشه بر درجه محافظت تأثیر نمی گذارد. تنها عاملی که میزان محافظت را تعیین می کند، ماده لنز یا نوع پلیمر پلاستیکی به کار رفته در آن است.

9. تمام عینک های آفتابی از چشم ها در برابر نور UVA/UVB محافظت می کنند

همه عینک های آفتابی دارای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیستند. برخی از عینک هایی که به عنوان عینک آفتابی فروخته می شوند فقط جنبه اپتیکال دارند و جزء لوازم تزئینی هستند. اگر می خواهید یک عینک آفتابی بخرید، حتما به برچسب روی آن توجه کنید. عینک هایی را بخرید که دارای برچسب محافظت 100٪ در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. همیشه عینک آفتابی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

10. ما فقط در تابستان به عینک آفتابی نیاز داریم

اگر در زمستان بیرون رفته اید یا در برف اسکی کرده اید، می دانید که چقدر نور منعکس شده از برف می تواند باعث مشکلات چشمی شود. نور خورشید در زمستان مانند تابستان مخرب است. این تصور غلط وجود دارد که اشعه ماوراء بنفش در زمستان و فصول سرد کمتر است. اما در فصول سرد و به خصوص زمانی که برف می بارد، اشعه ماوراء بنفش از سطوح و برف روی چشم ها منعکس می شود و به آن آسیب می رساند.

صرف نظر از فصل و آب و هوا، همیشه از عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خود در هنگام تابش خورشید استفاده کنید. حتی در روزهای ابری.

خلاصه

عینک آفتابی یکی یکی از اکسسوری هایی است که علاوه بر زیبایی و مد، در درجه اول به سلامت چشم کمک می کند. تصورات غلط در مورد عینک آفتابی گاهی ما را به اشتباه در خرید عینک سوق می دهد. در این مقاله به این 10 باور غلط در مورد عینک آفتابی اشاره کرده ایم. با این نکات می توانید این بار عینک آفتابی بهتری بخرید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا