اخبار ارز دیجیتال

سقوط دوباره بیت‌کوین زیر فشار رکود جهانی؛ سرمایه‌گذاران نگران از آینده بازار!

قیمت بیت‌کوین (BTC) بین روزهای ۱۳ تا ۱۴ آگوست ۵ درصد افزایش یافت و به ۶۱,۷۹۱ دلار رسید، اما ناگهان در کمتر از دو ساعت به ۵۸,۹۱۴ دلار سقوط کرد.

به گزارش رمز ارز نیوز،این کاهش ناگهانی پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده رخ داد.

در روزهای اخیر، قیمت بیت‌کوین به دلایل مختلفی افزایش یافته بود. یکی از این دلایل، سرمایه‌گذاری ۴۱۹ میلیون دلاری شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس روی صندوق‌های ETF این ارز دیجیتال بود.

شرکت مدیریت سرمایه مورگان استنلی نیز اقدام به توزیع و فروش سهام این صندوق‌ها از طریق مشاوران خود کرد.

همچنین، اعلام سرمایه‌گذاری نهادهای مهمی چون بانک مرکزی نروژ، بانک مرکزی سوئیس و سازمان خدمات بازنشستگی کره جنوبی در شرکت مایکرو‌استراتژی، که به خاطر ذخایر عظیم بیت‌کوین خود شناخته می‌شود، موجب خوش‌بینی معامله‌گران شده بود.

با این حال، عواملی نظیر اقدام اخیر دولت ایالات متحده برای انتقال و فروش احتمالی ۱۰ هزار بیت‌کوین، خروج بیش از یک میلیارد دلار استیبل‌کوین از صرافی‌ها در روز سه‌شنبه و شرایط اقتصاد کلان، در نهایت قیمت بیت‌کوین را به زیر ۶۰ هزار دلار رساند.

به نظر می‌رسد که عامل اصلی کاهش اخیر بیت‌کوین، گزارش وزارت کار ایالات متحده باشد که نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده طی ۱۲ ماه گذشته ۲.۹ درصد افزایش یافته که کمترین افزایش از مارس ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

عملکرد ضعیف بیت‌کوین صرفاً به شوک ناشی از انتشار داده‌های CPI محدود نمی‌شود. کاتالیزور اصلی برای اصلاح قیمت از سقف ۷۰ هزار دلار (۲۹ جولای)، رکود بازار سهام ناشی از تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای افزایش نرخ بهره بود. این اقدام، ریسک‌گریزی را در میان سرمایه‌گذاران افزایش داد.

بنابراین، به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف بیت‌کوین در ۱۴ آگوست منعکس‌کننده نگرانی سرمایه‌گذاران درباره احتمال رکود اقتصادی جهانی است.

در همین حال، طلا که به‌طور سنتی یک دارایی پوشش‌دهنده ریسک محسوب می‌شود، تنها کمتر از ۲ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد.

یکی از نقاط امید این است که اگر اقتصاد جهانی بدون توجه به روند تورم، نتواند شتاب خود را حفظ کند، بیت‌کوین می‌تواند به یک دارایی ارزشمند تبدیل شود.

در دوره‌های رکود، معمولاً تقاضا برای اعتبارات و مخارج مصرف‌کننده کاهش می‌یابد که این می‌تواند منجر به کاهش تورم شود. چنین سناریویی که به‌عنوان رکود تورمی شناخته می‌شود، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای صعود بیت‌کوین در سال ۲۰۲۵ باشد، اگرچه هنوز برای این نتیجه‌گیری زود است.

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا