اخبار روز

توسعه در اندیشه های کاندیدای وزارت تعاون در دولت چهاردهم / توافق و ائتلاف مسئله محور، راه برون رفت از بحران

گروه اندیشه: به نظر می رسد که دولت پزشکیان باید یکی یکی از نظریه پردازان، نظریه «خوشبختی» را در مصدر وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی قرار داده است. او کسی نیست جز دکتر احمد میدری، اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت روحانی. نماینده مردم آبادان در ششمین دوره شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس. به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاینمیدری دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران و سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و شهید چمران اهواز است. وی همچنین دوره آموزشی کوتاه مدت و پژوهشی را در دانشگاه ملل متحد در سال 2013 به پایان رساند.

نظریه پرداز توسعه؛ جلد اول، کتاب «در جستجوی سعادت عمومی»

در انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران احمد میدری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان وی در برنامه میزگرد کسب و کار شبکه یک سیما حاضر شد. میدری در این میزگرد آموزش و سلامت را به عنوان دو کالای عمومی معرفی کرد که باید خارج از سیستم بازار در اختیار شهروندان قرار گیرد. این اقتصاددان ایده اصلی بازسازی اقتصادی مبتنی بر عدالت اجتماعی را نشان می دهد پزشکیان می دانست

میدری با عنایت به تجربیات مجلس ششم و رویکردهای متناقض اصلاح طلبان و اصولگرایان و تاثیر مخرب آنها بر توسعه کشور، با تدوین دو جلد سعی کرده است مسیر جدیدی بر اساس توافقات و ائتلاف مشکل محور بیابد. کتاب تحت عنوان «در جست‌وجوی سعادت عمومی» در چارچوب حکومت وحدت ملی. وی از این منظر با توجه به ضعف جامعه و حکومت در ایران و نیز فضاهای متناقض و طردکننده که هر گونه توسعه ای را منتفی می کند، به بحث فوق می پردازد و راه های تحقق دولت وحدت ملی و توسعه و شکوفایی کشور را مطرح می کند. کشور کتاب «حکمرانی خوب و امکان سنجی آن در ایران» از آثار پیشین اوست. جلد اول در جست و جوی سعادت عمومی، بررسی انتقادی مشروط بودن قدرت است و جلد دوم، مقدمه ای بر توانمندسازی دولت و جامعه، در اختیار علاقه مندان به مسائل توسعه و گذار قرار گرفته است.

میدری در جلد اول کتاب «در جستجوی سعادت عمومی» هدف از نگارش کتاب را «دستیابی به هدف تقویت دولت و جامعه» بیان می‌کند که «نیازمند نظریه‌پردازی در سطوح مختلف و عملی است». وی در جلد اول کتاب هدف کتاب را اینگونه بیان می کند: «این کتاب درباره مشروط کردن قدرت است که از ابتدا ایده رایج انقلابیون مشروطه بوده است و در مورد شرطی شدن و محدودیت قدرت است. تقویت مردم و در عین حال گسترش پایگاه عمومی دولت و در نهایت تقویت دولت ضروری است.

وی در ادامه می افزاید: «مستشرقان در طول تاریخ، قدرت حاکم بر ایران را مطلق و ساختار سیاسی ایران را یک استبداد فردی معرفی کرده اند، از پاسخگویان خواسته شده است که نظر خود را در مورد نظریه استبداد شرقی و توصیه حود برای آن به ایران امروز بدهند. آیا قدرت حاکمان در تاریخ ایران بی قید و شرط بوده است و برای شرطی شدن قدرت امروز چه باید کرد؟ این کتاب حاوی متن تفصیلی پاسخ های کارشناسان مصاحبه شده در این زمینه است.

جلد دوم، کتاب «در جستجوی سعادت عمومی»؛ قبل از درگیری دست های خود را بشویید

میدری در جلد دوم این پرسش را بررسی می کند که چگونه می توان به توسعه و آزادی دست یافت. هرکسی که به بحث توسعه در ایران علاقه داشته باشد، در جلد دوم موضوعات مختلفی را خواهد یافت. میدری معتقد است: «اگر این معضل را با مشکلات کنونی جامعه ایران تلفیق کنیم، به نظر می رسد برای برون رفت از وضعیت کنونی، باید در سنت حکومت داری و روشنفکری تجدید نظر کرد این روز ضد سوسیالیسم و ​​روشنفکری ضد حکومت یا کنترل قدرت است. طرفداران برقراری دموکراسی، از جمله روشنفکران ایرانی، مشکل اصلی کنترل قدرت ایران را قبلاً در قانون اساسی و به ویژه پس از اقدامات استبدادی رضاشاه تعریف کرده بودند. در این چارچوب، اصلاح امور کشور مستلزم اجرای نهادهای دموکراتیک (انتخابات آزاد، قوه قضائیه مستقل، رسانه های آزاد و…) و مشروط شدن قدرت است. دموکراسی یک ارزش اساسی است و نمی توان آن را زیر سوال برد، اما الگوی مرسوم گذار به دموکراسی در ایران موضوعی است که نیاز به بازنگری دارد. به نظر می رسد که انتقال نهادهای مدرن دموکراتیک به جامعه ایران در یک قرن گذشته به بن بست سیاسی رسیده است.

او راه حل خود را برای “تقویت دولت و جامعه” برای هموار کردن راه توضیح داد. این کتاب برای رد نظریه شرق‌شناسی تاریخ ایران به شواهد و نظریه‌های مختلفی اشاره می‌کند و پاسخ‌دهندگان توصیه‌های متفاوتی برای نظام سیاسی ایران ارائه کرده‌اند. هم بحث تاریخی و هم توصیه به ایران نشان می دهد که متفکران امروزی حاوی انبوهی از اطلاعات علمی هستند که می تواند برای همه ما مفید باشد.

چی پزشکیان وی در شعارهای انتخاباتی خود و پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهور راهبرد توافق در کشور را برای حل مشکلات این دوران سخت کشور بیان کرد. برای بسیاری، این دغدغه فکری و علمی دکتر بود. احمد میدری سالها و برای توضیح آن در این دوره توجه زیادی به حوزه سیاسی کشور داشته است.

او راه برون رفت از این سه دام را نام برد (یعنی دموکراسی در یک دولت ضعیف، ایجاد یک حکومت قوی از طریق تضعیف جامعه و درگیری با یک دولت قوی برای دموکراسی). در عین حال می داند و می گوید: «. .. نه تنها این الگو با ایران بیگانه است، بلکه هر گاه ایران دارای ثبات سیاسی باشد و از هجمه اقوام و همسایگان مصون باشد، سبکی از حکومت مشاهده می شود که در آن اقتدار حکومت از طریق سازماندهی جامعه سامان می یابد. با من.»

روزنامه شرق در مقدمه جلد دوم نیز به تفاوت سنت رضاشاهی که اقتدار را در تضعیف نهادهای مردمی می‌دید و رشد اقتصاد ایران در دوره‌های خاصی از تاریخ ایران در کتاب اشاره کرده و می‌نویسد: «برخلاف در سنت رضاشاهی که قدرت خود را در تضعیف نهادهای مردمی می‌جوید، در دوره‌هایی از تاریخ ایران، حکومت‌های سلطنتی مانند حکومت صفویه وجود داشته که در پرتو شکل‌گیری جامعه و نهادهای مردمی، قدرت خود را اعمال می‌کنند. گروه‌ها و سازمان‌های اجتماعی از طریق اتحاد با آن‌ها توانستند رشد اقتصادی و فرهنگی نسبی را بر بقای خود تعیین کنند.

میدری با بازخوانی تاریخ کشور از منظر چهارچوب های نظری مختلف در این کتاب تلاش می کند به سهم خود در نقد گفتمان و عملکرد جریان های سیاسی کشور در دهه های اخیر نقش داشته باشد و نشان دهد که ریشه مشکلات در بلندمدت نهفته است. و درگیری مزمن جریان های مختلف قدرت در طول تاریخ معاصر

کتاب راه برون رفت از مشکلات و رویکرد به سعادت عمومی کشور را انتخاب راهبرد برای خروج از مناقشه، ایجاد سازوکارهای توافقی و تشکیل ائتلاف های مشکل محور برای کاهش مشکلات کشور می داند.

مهارت هایی که فراتر از رهبری یک وزارتخانه است

از اهداف مهم تالیف دو جلد کتاب، مشخص می شود که نقد به تنهایی کارساز نبوده و هدف نونهادگرایی تغییر جهان، حرکت در جهت وحدت و جنبش های مسالمت آمیز است. میدری می‌گوید: «نیکوکاران سیاسی می‌توانند با انتقاد از وضعیت موجود، ارائه راه‌حل‌ها و لابی کردن دولت‌ها برای رساندن پیام‌هایی به گروه‌های هدف برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری، به تغییر سیاست‌های نادرست کمک کنند». گفتمان لایه ای در حوزه سیاست گذاری است و می تواند طیفی از اقدامات را برای کاهش شکاف بین آنچه (وضعیت فعلی) و آنچه باید باشد (وضعیت ایده آل) ارائه دهد. به گفته وی، وکالت فرآیندی آگاهانه برای تأثیرگذاری بر افراد دخیل در تصمیم‌گیری، تدوین، اصلاح و اجرای سیاست‌ها است.

برخی میدری را نظریه پردازی توانا می دانند که می تواند علاوه بر مدیریت وزارت تعاون، از راهبرد عدالت خواهی و همفکری رئیس جمهور برای تقویت دولت و جامعه حمایت فکری کند. سید جواد حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش درباره میدری می نویسد: وی علاوه بر فعالیت و برنامه ریزی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می تواند پشتوانه فکری اصلی راهبرد عدالت خواهی و همفکری رئیس جمهور در این زمینه باشد. جهت تقویت حاکمیت جامعه و در جهت تقویت جامعه قوی – حکومت قوی، حکومت وحدت ملی با حضور خود و در جستجوی سعادت عمومی موفق تر خواهد بود».

بیشتر بخوانید:

تجدید نظر شجاعت می خواهد
هرج و مرج یا توسعه؛ ملت و دولت کدام را انتخاب خواهند کرد؟ / فرمول های آشتی برای توسعه ایران چیست؟ / چه امکانی برای ایجاد «مسئله مشترک» بین مردم و دولت وجود دارد؟
ببینید مردم و دولت چگونه واقع بین خواهند بود؟ / آیا بعد از مشروطیت و کنار گذاشتن دستور قبلی نظم بهتری ایجاد شد؟
تصمیم مشترک مردم و نظام برای وارد نشدن به جنگ غزه بود/ باید از ابزار گفتگو با دنیا استفاده کنیم.
هویت کلاهبرداران سیاسی چیست؟ / خطای محاسباتی براندازان چیست؟ / گسترش مشارکت مردمی و دولتی برای جلوگیری از ورود به جنگ فلسطین به مناطق دیگر
ببینید دولت ها نمی توانند آسمان را بسازند / لاک پشت ها پیروز می شوند نه خرگوش ها

216216

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا