اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

یادی از نابغه فاو

خراسان نوشت: سردار نامی لشکر ویژه ۲۵ کربلای مازندران که در نقش مالک اشتر این لشکر خط شکن و ظفرمند در دفاع مقدس ظاهر شد، در شمار نوابغ گنجینه دفاعی کشورمان به شمار می‌رود که تاکتیک‌های رزمی و نظامی او در دوران پرافتخار جنگ تحمیلی و دفاع ارزشمند رزمندگان سلحشور کشورمان، فتوحات بسیاری را به نفع جبهه اسلام رقم زده است.

سردار شهید محمد حسن طوسی، علمداری بود که در میادین نبرد حضوری شجاعانه و پرتوان داشت و هرگز در مسیر دلدادگی به حریم ولایت و رهبری و ایفای مسئولیت خطیر در فرماندهی عرصه‌های نبرد با دشمن غدار درنگ نکرد و حقیقتاً خود را وقف انقلاب و دفاع جانانه از کیان انقلاب و کشور کرد.

او در اوج قدرت و مقام فرماندهی که در بین رزمندگان و فرماندهان جنگ مثال زدنی بود، از تواضع و فروتنی متعلق به ساحت مفاخر معنوی و پی جویان کمال ایمانی بهره می‌جست و در طول حضور موفقش در میادین دفاع مقدس به ویژه در مقام معاونت اطلاعات و عملیات لشکر ویژه ۲۵ کربلای مازندران و قائم مقامی این لشکر خط شکن اخلاق برجسته قدسی و الگو بخشش را به همگان هدیه می‌کرد.

سردار حماسه ساز عملیات والفجر ۸ با عبور چندباره از اروند وحشی بارها به دل دشمن زد و با طراحی یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی، فتح شهر استراتژیک و بندری فاو را که تأثیر زیادی در معادلات جنگ تحمیلی داشت، به ملت قدرشناس و انقلابی ایران تقدیم کرد و کشورمان از این برتری نظامی در جنگ سود برد.

سردار شهید محمد حسن طوسی مردی ولایتمدار، مسئولیت پذیر، پاسخگو، با صداقت و صلابت بود. ایثار، شهامت، بصیرت، مردمداری و تقوا، توسل و توکل، تدین و تعهد، وطن دوستی، روحیه خدمت، محروم نوازی و خانواده دوستی از ویژگی های منحصر به فرد این مرد جهادی بود. دشت‌ها و شالیزارهای شمال و خاکریزهای آفتاب سوخته جنوب و وجب به وجب مناطق عملیاتی، دلاوری و رشادت سردار بزرگ اسلام، شهید «محمد حسن طوسی» را گواهی می‌دهند، دشت‌های شلمچه و دهلاویه، فکه و سرزمین‌های عملیاتی قدمگاه این شهید بوده است.

فرماندهی از دیار مازندران

سردار شهید طوسی سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی، متدین و کشاورز دیده به جهان گشود. او دوره ابتدیی را در زادگاهش روستای «طوسکلا» از توابع شهرستان نکا پشت‌ سر گذاشت. دوره راهنمایی را در مدرسه فردوسی نکا به اتمام رساند و پس از پایان دوره راهنمایی به دلیل مشکلاتی از تحصیل در مقطع دبیرستان بازماند و برای مساعدت به خانواده یار و یاور پدر گشت و به کار کشاورزی پرداخت.

به پاس فداکاری و رشادت‌های شهید که شجاعت و فعالیت وی به کسب فتوحات مهم در صحنه جنگ کمک کرده و سبب اعتلای کلمه اسلام و پایداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی ‌شد، نشان «فتح» از دستان آیت ا… خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا به او اعطا شد.

با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام راحل(ره) او به همراه تنی چند نفر از انقلابیون فعالیت سیاسی و مبارزاتی گسترده‌ای را در سطح منطقه آغاز کرد و این فعالیت‌های سیاسی تا سقوط حکومت شاهنشاهی ادامه یافت.

 سردار طوسی پس از پیروزی انقلاب برای حفظ دستاوردهای انقلاب، ابتدا به عضویت کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا و سپس در تاریخ ۸/۶/۵۸ عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری شد و با سمت جانشین عملیات سپاه ساری، مسئولیت پاک‎سازی جنگل های شمال به عهده او بود. شروع توطئه ضد انقلاب در غرب کشور شهید طوسی را به همراه گروهی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه کامیاران کشاند و آشنایی این شهید با سردار شهید احمد متوسلیان زمینه ساز خدمات بزرگی در جبهه جنگ شد.

 جنگ ایران و عراق

 سردار شهید طوسی، در ابتدای جنگ در منطقه بانه کردستان به عنوان مسئول گروهان و در منطقه مهاباد به عنوان جانشین عملیات انجام وظیفه کرد. در اسفند سال ۶۰ به منطقه جنوب اعزام شد و در عملیات قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به عنوان نیروی گشت شناسایی مشغول خدمت شد.

پس از مراجعت از جبهه مدتی مسئول عملیات گیلان و مازندران شد، اما پس از حدود ۴ ماه مجدداً به جبهه اعزام شد و در اطلاعات عملیات لشکر ۲۵ و پس از مدتی به دلیل شایستگی هایش مسئول عملیات لشکر ۲۵ کربلا شد. اما عملکرد شهید و رشادت ها و توان مدیریتی او موجب شد که شهید بزرگوار به عنوان جانشین فرماندهی لشکر ۲۵ کربلا برگزیده شود که تا زمان شهادت اش به طول انجامید.

در طول جنگ سردار طوسی در عملیات های مختلفی شرکت داشت. در عملیات والفجر ۶ که برادرش «محمد ابراهیم» در آن به شهادت رسید و عملیات های بدر ، بیت المقدس، قدس ۱ و ۲ ، مهران، والفجر ۸ ،کربلای ۴ و۵ و۸ رشادت های زیادی از خود نشان داد و سرانجام در سال ۶۶ در منطقه اروند به فیض شهادت نائل آمد.

سردار طوسی قبل از شهادت چهار بار مجروح شد. سال ۶۰ در پاک‎سازی جنگل در اثر برخورد ترکش نارنجک به چشم، سال ۶۱ در خرمشهر و در اثر برخورد موج انفجار، سال ۶۴ اصابت ترکش به دست راست در منطقه فاو، سال ۶۵ اصابت ترکش به پشت و دست و سرانجام سال ۶۶ در منطقه شلمچه که با مجروحیت شدید منجر به شهادت او گشت.

نقش سردار در حماسه والفجر ۸

 عملیات والفجر ۸ در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ شروع شد و با خلق حماسه‌ای تاریخی که به لحاظ دانش نظامی مدرن غیرممکن به نظر می رسید با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت. فتح فاو از نظر سیاسی، بسیار مهم و استراتژیک بود و توازن نظامی جنگ ایران و عراق را به سود ایران رقم زد.

 قبل از عملیات والفجر ۸ بیشترین معابر دسترسی به دشمن روی رودخانه اروند توسط این سردار بزرگ و نیروهای تحت امرش شناسایی شد. او در چندین نوبت به لحاظ حساسیت عملیات شخصاً لباس غواصی پوشید و ساحل و خط دشمن را دقیقاً شناسایی و برای عبور لشکر و دیگر نیروهای اسلام که قرار بود از خط لشکر ۲۵ کربلا عبور کنند علامت‌گذاری کرد.

در مرحله گرفتن پل در این عملیات تاریخی با شجاعت و شهامت خاص به همراه تعدادی از رزمندگان لشکر از رودخانه وحشی اروند عبور کرد و غواصان موج اول توانستند تحت فرماندهی مستقیم او در نبرد قهرمانانه‌ای مقر حزب بعث عراق در شهر فاو و همچنین مقر فرماندهی تیپ ۱۱ را تصرف کنند که با این اقدام شجاعانه و مهم موجبات شکست مزدوران عراقی در شهر فاو فراهم شد.

در ادامه با حضور رزمندگان اسلام در شهر و پیشروی آن‎ها پرچم متبرک بارگاه ملکوتی ثامن‌الائمه علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بر روی مناره مسجد شهر فاو به نشانه این پیروزی بزرگ و امدادهای الهی به اهتزاز درآمد.این فرمانده شهید عملیات والفجر هشت را 

« خدایی » توصیف کرده بود و در روایتش آمده است : ما در طول ۶ ماهی که در منطقه بودیم و کار می‌کردیم، شاهد امدادهای غیبی زیادی بودیم. بچه‌ها شناسایی می رفتند و دشمن هم منور می‌زد و آن‎ها را می‌دید و تیراندازی می‌کرد، ولی هیچ مسئله ای اتفاق نمی‌افتاد. از هیچ تیپ و لشکری هم اسیر ندادیم. شناسایی به لطف خدا و به راحتی انجام شد و دشمن تا زمان عملیات غافل ماند و این منطقه را به عنوان منطقه دست چهارم می‌دانست. 

نقل قول‌ هایی درباره شهید

شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار شهیدمحمدحسن طوسی را الگوی عینی مدافعان اسلام  توصیف می کرد و می گفت:« شاید آن قدر که من در وصف حماسه و ایثار سردار طوسی می دانم، حتی بستگان و خانواده اش نمی دانند».  

سردار مرتضی قربانی فرماندهی وقت لشکر ۲۵ کربلا درباره شخصیت شهید طوسی می‌گوید: «با توجه به اعتماد بالایی که وی در لشکر برخوردار بود، لیاقت و مسئولیت شناسایی را به عهده داشت و همین شایستگی‌ها سبب شد که بچه‌های لشکر در عملیات ها خصوصاً فاو به پیروزی برسند.»

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، فرماندهی اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز می‌گوید: «سردار طوسی بر اثر رشادت‌های بی‌ مانند که از خود در لشکر ۲۵ به جا گذاشت، می توان او را مالک‌اشتر لشکر ۲۵ کربلا نامید». سردار سوداگر فرمانده اسبق لشکر۲۵ کربلا، پیروزی در عملیات والفجر ۸ را مدیون شهید طوسی می‌دانست.

یکی از کتاب هایی که درباره این فرمانده شهید نوشته شده ، «قلب فرماندهی» نام دارد. نویسنده با انجام تحقیقات و پژوهش در این کتاب می نویسد: ولایت پذیری، شخصیت ولایی و الهی، آدمی اثرگذار، خلاق، مدیر، فرمانده مخلص و ایثارگر، مهربان، وفادار به خانواده،  احترام به پدر و مادر همسر و فرزند این شهید مثال زدنی است.

سمیه قاسمی طوسی فرزند شهید با بیان این که زندگی پدرم به بخش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی و مدیریت در جنگ تقسیم می‌شود، افزود: تولد و رشد و نمو شهید طوسی در بستر خانواده‌ای سنتی و مذهبی صورت گرفت و تعلیمات مذهبی و پرورش در دامن مادر و پدری با عقاید مذهبی در تربیت شهید طوسی نقش بسزایی داشته است. وی افزود: شهید طوسی احترام خاصی برای پدر و مادر قائل بودند و چون فرزند اول خانواده بود، همانند دوست، همراه و الفت خاصی با مادر خود داشتند و سنگ صبوری برای خانواده بودند.

وی گفت: وقتی عمویم که از نیروهای پدرم بود، به شهادت رسید، برخی‌ها به مادربزرگم می‌گفتند که فرزندان شما برای گرفتن مقرری به جبهه رفته‌اند و در این بین شهید طوسی به خانواده دلداری می‌داد و می‌گفت باید با خدا معامله و در این مسیر صبوری کرد.

نحوه شهادت

سردار محمدحسن قاسمی طوسی‌ که دو برادر دیگرش هم در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و بدن پاکش در سال ۱۳۷۴ بعد از هشت سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوسکلا به خاک سپرده شد.

فرازی از وصیت نامه شهید

 در بخشی از وصیت نامه سردار سرلشکر شهید محمدحسن قاسمی طوسی آمده است: انقلاب اسلامی ما در یک برهه‌ای از زمان واقع شد که به جرئت می‌توان گفت که تمام اسلام در مقابل تمامی شرک و کفر قرار گرفت و پیروزی انقلاب باعث احیای اسلام در تمام دنیا و شکست آن باعث شکست اسلام خواهد شد. پس باید همه دست به دست هم در صراط مستقیم و پیرو امام به حرکت ادامه دهیم.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا