اخبار روز

اولین موارد “ویروس تنبل” در اروپا؛ یک بیماری جدید “پشه”.

بیماری ویروس Oropouche، یک بیماری شبیه زیکا که در قاره آمریکا گسترش یافته است، برای اولین بار در اروپا کشف شد و برخی از افراد را در اسپانیا، ایتالیا و آلمان آلوده کرد.

به گزارش فرادید، در همین حال، مقامات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این ویروس می تواند باعث عوارض بارداری مانند ویروس زیکا شود یا خیر. (ویروس زیکا توسط پشه ای به نام Aedes aegypti (سوسک مصری) منتقل می شود که بیماری های دیگری از جمله تب زرد و دنگی را نیز منتقل می کند.)

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا (ECDC)، 19 مورد تب خوکی اروپایی در ژوئن و ژوئیه در میان مسافرانی که از کوبا یا برزیل بازگشته بودند، شناسایی شد. این بیماری هم از طریق ریزپشه (نوعی مگس گزنده) و هم از طریق پشه های معمولی به انسان منتقل می شود.

این آژانس در ارزیابی ریسک که در 9 اوت منتشر شد، گفت: “پیش‌آگهی برای بهبودی هنوز خوب است و پیامدهای کشنده در حال حاضر بسیار نادر است.”

ویروس تبخال می تواند علائمی شبیه زیکا از جمله تب ناگهانی، درد عضلانی، حساسیت به نور، درد چشم، استفراغ و کهیر ایجاد کند. در حدود 4 درصد موارد، ویروس می تواند سیستم عصبی را آلوده کرده و باعث التهاب در اطراف نخاع و مغز یا در خود مغز شود. با این حال، اکثر افراد ظرف چند روز تا یک ماه بهبود می یابند.

حیوانی که به نام “تنبلی” شناخته می شود احتمالا میزبان اصلی این ویروس است

اما اخیراً برزیل موارد انگشت شماری را گزارش کرده است که محققان گمان می کنند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شده است. این عفونت ها از نظر تجربی با پیامدهای بدی از جمله مشکلات بارداری (سقط جنین، سقط جنین) و میکروسفالی مرتبط هستند که باعث می شود سر نوزاد بسیار کوچکتر از حد متوسط ​​باشد.

با این حال، به دلیل اطلاعات محدود، ارتباط بین نتایج ضعیف بارداری و ویروس هرپس سیمپلکس هنوز تایید نشده است. CDC ایالات متحده و سازمان بهداشت پان آمریکا در حال حاضر در حال بررسی خطرات احتمالی هستند.

ویروس اروپایی اولین بار در سال 1955 در ترینیداد و توباگو شناسایی شد و از آن زمان به کشورهای مختلف آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب گسترش یافته است. تاکنون شیوع این بیماری در برزیل، بولیوی، کلمبیا و پرو گزارش شده است و کوبا نیز اولین موارد شناخته شده خود را گزارش کرده است.

انتقال مستقیم ویروس از فرد به فرد هرگز گزارش نشده است. در عوض، این بیماری معمولاً توسط گونه‌ای از موش‌های صحرایی به نام Culicoides paraensis منتقل می‌شود. علاوه بر این، برخی از گونه‌های پشه‌ها می‌توانند ناقل ویروس و انتشار آن به انسان‌ها باشند.

ECDC در ارزیابی خطر خود خاطرنشان کرد که پشه‌هایی که این بیماری را منتشر می‌کنند در اروپا یافت نشده‌اند و تا به امروز هیچ مدرکی دال بر توانایی پشه‌ها یا میگ‌های اروپایی برای انتقال ویروس وجود ندارد. این فقدان شواهد و این واقعیت که ویروس بین مردم سرایت نمی‌کند، احتمال انتقال محلی این بیماری در اروپا را بسیار بعید می‌سازد.

با این حال، خطر ابتلا به این بیماری در سطح بین‌المللی «متوسط» است و ECDC به افرادی که به مکان‌هایی که ویروس اروپایی بومی است سفر می‌کنند، توصیه می‌کند اقدامات احتیاطی از جمله استفاده از دافع حشرات و پوشیدن پیراهن‌های آستین بلند و شلوارهای بلند هنگام بیرون رفتن انجام دهند. و خوابیدن در پشه بند در اتاق های بدون صفحه نمایش یا تهویه مطبوع. هیچ واکسنی علیه این ویروس وجود ندارد.

اگرچه خطر ابتلا به ویروس تبخال در دوران بارداری هنوز مشخص نیست، ویروس زیکا (که در صورت ابتلا در دوران بارداری خطرات آشکاری دارد) در همان نواحی در حال گردش است. بنابراین، طبق ECDC، اقدامات احتیاطی یکسانی برای جلوگیری از هر دو عفونت باید انجام شود.

برخی از تیترها از ویروس اروپایی به عنوان “ویروس تنبل” یا “تب تنبل” یاد کرده اند. این نامگذاری به این دلیل است که حیوانی به نام تنبل (Bradypus tridactylus) ممکن است میزبان اصلی ویروس باشد و حشرات آن را از تنبل به انسان و پشت سر منتقل کنند.

با این حال، میزبان های حیوانی اصلی ویروس اروپایی هنوز تایید نشده است. علاوه بر تنبل‌ها، رقبای دیگری نیز وجود دارند، از جمله پرندگان وحشی مختلف و برخی پستانداران مانند میمون کاپوچین و میمون زوزه‌کش (Alouatta).

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا