اخبار روز

کدام استان های کشور با کاهش بارندگی مواجه شدند؟

وضعیت بارندگی کشور نشان می دهد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای … مهر 1402) تا 30 مرداد امسال هفت استان کشور نسبت به سال گذشته بارش کمتری را ثبت کردند.

به گزارش ایرنا، هرچند بارندگی ها در سال جاری بهبود یافته است، اما برخی مناطق کشور همچنان با کاهش بارندگی ها در دو ماهه پایانی امسال روبه رو هستند.

بررسی آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات و داده های آب این ایالت نشان می دهد که از آغاز سال آبی جاری (ابتدای مهر 1402) تا 20 اوت، میزان بارندگی کشور به 248.1 میلی متر رسید.

این میزان بارندگی در مقایسه با 242.5 میلی متر بارندگی بلند مدت 2 درصد بیشتر است. همچنین نسبت به 208.4 میلی متر بارندگی سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بارندگی در هفت استان کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

استان بوشهر با 309 میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری با 31 درصد کاهش نسبت به 303.7 میلی‌متر در سال گذشته در صدر استان‌های کم‌بارند قرار دارد.

سایر استان های آسیب دیده شامل فارس با 2 درصد کاهش، چهارمحال و بختیاری با 25 درصد، سمنان با 1 درصد، زنجان با 3 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 1 درصد و ایلام با 3 درصد کاهش بارندگی هستند.

به گزارش ایرنا، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوای کشور در تابستان امسال و تاثیر مستقیم بر دمای منابع آبی کشور، افزود: هر 10 سال هوای ایران از بین می رود. معمولاً نیم درجه افزایش می یابد و همین امر با کاهش 10 میلیارد مترمکعبی آب موجود در کشور از منابع تجدیدپذیر همراه است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت کشور طی سه دهه گذشته بین 20 تا 30 میلیون نفر افزایش یافته است که این امر اهمیت مدیریت کارآمد منابع آب کشور را در همه بخش‌ها اعم از آب شرب، کشاورزی، صنعت و غیره دوچندان می‌کند.

قاسم زاده گفت: حجم مخازن سدهای کشور در 10 سال گذشته رتبه چهارم سال های خشک را به خود اختصاص داده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا