دانستنی ها

هشدار؛ 7 عفونت گوش این کودکان

شاید شنیده باشید که دود سیگار برای سلامت افراد غیرسیگاری اطراف فرد سیگاری مضرتر از سلامت افراد سیگاری است.

باید گفت که به گزارش همشهری آنلاین، این موضوع کاملا صحیح و علمی است و البته سلامت کودکان را بیش از بزرگسالان تهدید می کند. کودکانی که والدین آنها سیگار می کشند در خطر ابتلا به بیماری های مختلف هستند. حتی سندرمی به نام سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود دارد که باعث مرگ ناگهانی و غیرمنتظره نوزادی در خواب می شود که اغلب بدون علائم قبلی است. نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز در معرض خطر ابتلا به این سندرم هستند.

دود سیگار حاوی 7000 نوع ماده سمی است که درصد کمی از آن وارد بدن فرد سیگاری می شود و درصد زیادی در محیط پخش می شود و حتی بازکردن پنجره نیز کمکی به خارج شدن تمام سموم از اتاق نمی کند.

خطر وزوز گوش در کودکان دارای والدین سیگاری 7

دودی که فرد سیگاری پس از استنشاق بیرون می دهد، «دود اولیه» است. دودی که در اثر استنشاق سیگار در محیط منتشر می شود را «سیگار غیرفعال» می گویند و دود جمع شده روی سطوحی مانند مبل، تخت و… را «دود دست سوم» می گویند. بر خلاف افکار عمومی، دود دست دوم و دود دست سوم خطرات جدی و عوارض ناخوشایندی برای اطرافیان فرد سیگاری به ویژه کودکان به همراه دارد.

دود سیگار یا سیگار کشیدن غیرفعال توسط والدین می تواند اثرات منفی زیادی بر سلامت کودکان داشته باشد. در این مقاله در مورد مهمترین عوارض و مضرات آن صحبت کردیم:

مشکلات تنفسی: کودکانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند بیشتر در معرض مشکلات تنفسی مانند سرفه های مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس هستند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آسم و برونشیت در این کودکان افزایش می یابد.

عفونت گوش میانی: دود سیگار می تواند عفونت گوش میانی را در کودکان افزایش دهد که می تواند منجر به مشکلات شنوایی شود.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: ممکن است کودکی در اثر تنفس در دود سیگار والدین خود بمیرد. این پدیده به ویژه در نوزادان و کودکان خردسالی که سیستم تنفسی و ایمنی آنها هنوز رشد نکرده است خطرناک است. یکی یکی از شناخته شده ترین خطرات کشنده برای نوزادان، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است. چندین مطالعه نشان داده است که نوزادانی که در معرض دود دست دوم والدین خود قرار می گیرند، بیشتر در معرض خطر SIDS هستند. این سندرم باعث مرگ ناگهانی و غیرمنتظره نوزاد در خواب می شود، اغلب بدون هیچ علامت قبلی. البته این اتفاق معمولا در صورتی رخ می دهد که کودک به مدت طولانی در محیط بسته در معرض دود سیگار قرار گیرد.

تضعیف عملکرد ریه: قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند بر رشد و تکامل ریه های کودکان تأثیر بگذارد و عملکرد ریه را کاهش دهد.

افزایش خطر بیماری قلبی: دود سیگار ممکن است خطر بیماری قلبی را در آینده افزایش دهد. زیرا اثرات منفی بر عروق خونی و سیستم قلبی عروقی دارد.

اثرات منفی بر رشد مغز: برخی مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار می تواند بر رشد مغز کودکان تأثیر منفی بگذارد و توانایی های شناختی و یادگیری آنها را کاهش دهد.

افزایش خطر سرطان: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را در آینده افزایش دهد، مانند سرطان ریه و سایر سرطان های مرتبط با دود سیگار.

باز گذاشتن پنجره ها تاثیری ندارد

دود سیگار حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی مختلف است که بسیاری از آنها سمی و برای سلامتی مضر هستند. از این تعداد، 250 مورد به عنوان مواد سمی خاص و حداقل 70 مورد سرطان زا شناخته شده اند.

نیکوتین، مونوکسید کربن، آمونیاک، فرمالدئید، سیانید هیدروژن، قطران، بنزن و آرسنیک تنها برخی از مواد سمی موجود در دود سیگار هستند که می‌توانند باعث بروز انواع بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، مشکلات تنفسی و سایر مشکلات جدی سلامتی شوند. .

باز کردن پنجره بعد از یا در حین سیگار کشیدن می تواند به تهویه و کاهش میزان دود سیگار کمک کند، اما سموم دود سیگار را به طور کامل از بین نمی برد. ذرات ریز و مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می توانند در هوا باقی بمانند و به سطوح مختلف خانه مانند دیوارها، مبلمان، فرش و لباس بچسبند، حتی اگر پنجره ها باز باشند. این ذرات برای مدت طولانی در محیط باقی می مانند و می توانند سلامت افراد غیر سیگاری را به خطر بیندازند. خطر ابتلا به این بیماری در کودکان بیشتر است. زیرا کودکان بیشتر با این سطوح تماس دارند.

چرا افراد غیر سیگاری بیشتر رنج می برند؟

پس چرا دود سیگار برای افراد غیر سیگاری و کسانی که در معرض دود سیگار هستند مضرتر است؟ دلایل علمی متعددی برای این موضوع وجود دارد.

غلظت بالاتر مواد سمی در دود جانبی: دود سیگار حاوی غلظت بیشتری از مواد سمی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و مواد سرطان زا است. بنابراین افراد نزدیک به فرد سیگاری در معرض مواد شیمیایی خطرناک تری قرار می گیرند.

نبود فیلتر برای افراد غیر سیگاری: فرد سیگاری دود را از فیلتر سیگار عبور می دهد که تا حدی (نه به طور کامل) مواد مضر را کاهش می دهد، اما دود فرعی فیلتر ندارد و مستقیما وارد محیط می شود.

افزایش قرار گرفتن در معرض دود: افرادی که در داخل خانه یا در نزدیکی افراد سیگاری هستند، برای مدت طولانی در معرض دود قرار می گیرند. به خصوص اگر تهویه کافی در آن محیط وجود نداشته باشد.

پس چرا کودک من به ظاهر سالم است؟

بسیاری از مردم می پرسند که آیا دود سیگار برای کودکان مضر است؟ پس چرا اکثر کودکانی که والدینشان سیگار می کشند کاملا سالم به نظر می رسند؟ به گفته کارشناسان، برخی از بیماری ها و مشکلات ناشی از دود سیگار ممکن است سال ها یا حتی دهه ها پس از قرار گرفتن در معرض دود سیگار رخ دهد. به عنوان مثال، کاهش عملکرد ریه و بیماری های تنفسی، مشکلات قلبی عروقی و سرطان ممکن است خود را در نوجوانی یا بزرگسالی نشان دهد. بنابراین، اینکه کودک از نظر ظاهری سالم است، لزوماً به معنای سالم ماندن او در آینده نیست. علاوه بر این، افراد از نظر ژنتیکی و بیولوژیکی متفاوت هستند. برخی از کودکان ممکن است در برابر اثرات منفی دود سیگار مقاومت بیشتری داشته باشند و در کوتاه مدت علائمی از خود نشان ندهند.

علاوه بر این، کودکان به میزان های مختلف در معرض دود سیگار قرار می گیرند. اگر والدین گاهی اوقات سیگار می کشند یا در فضای باز سیگار می کشند، کودک کمتر در معرض دود سیگار قرار می گیرد و اثرات منفی کمتری را تجربه می کند.

دود سیگار برای بزرگسالان غیرسیگاری نیز مضرات خاص خود را دارد و نه تنها سلامت کودکان را تهدید می کند. بنابراین بهتر است افراد سیگاری نکات ایمنی را رعایت کنند تا سلامتی عزیزان خود را با مصرف سیگار به خطر نیندازند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا