سبک زندگی

یک نوشابه لعنتی، تخت پادشاهی مایکل جکسون را به باد داد!

بهترین ها: در سال 1984، مایکل جکسون هنگام فیلمبرداری تبلیغات پپسی دچار آتش سوزی شد. این خبر باعث تعجب بسیاری از طرفداران جکسون شده است. اما در سال 2009، یعنی 25 سال بعد، رسانه ها خبر دیگری را منتشر کردند که این بار تمام دنیا را شوکه کرد. مایکل جکسون، پادشاه موسیقی پاپ درگذشت.

شروع داستان: یک قرارداد بی سابقه!

در سال 1984 مصادف با اوایل دهه 1960 در ایران، پپسی قراردادی بی سابقه 5 میلیون دلاری با مایکل جکسون، فوق ستاره موسیقی پاپ آن زمان امضا کرد. این قرارداد بی سابقه گران ترین قرارداد بین یک هنرمند و یک شرکت بزرگ برای تبلیغ محصولشان بود. پس از امضای قرارداد، فیلمبرداری تبلیغات پپسی با مایکل جکسون آغاز خواهد شد. همه چیز با نظم و دقت کافی کار می کرد تا اینکه فاجعه رخ داد! در زمان اعلام نهایی، یکی او به دردسر می افتد و جرقه هایی از ترقه های سقف پخش می شود. همین جرقه ها بر سر مایکل می افتد. 10 ثانیه طول می کشد تا تیم متوجه شود چه اتفاقی افتاده و آتش را خاموش می کند و این 10 ثانیه باعث می شود که مایکل جکسون دچار سوختگی درجه دو و سه در ناحیه سر شود و به بیمارستان منتقل شود. این خبر مانند یک بمب به نظر می رسد و طرفداران مایکل به سرعت به بیمارستان می روند.

نوشابه لعنتی تاج و تخت مایکل جکسون را منفجر کرد!

همه چیز در آستانه فروپاشی است.

این اتفاق می تواند تاثیر بسیار منفی بر فروش پپسی بگذارد، از این رو تیم بازاریابی این شرکت دعا می کند که مایکل جکسون زودتر بهبود یابد. ترس او از این بود که مایکل جکسون پس از این اتفاق قرارداد را امضا کند و تمام تلاش هایش بی نتیجه بماند. به همین دلیل است که تیم بازاریابی پپسی یک میلیون و نیم دلار برای بهبود وضعیت هزینه می کند، یک واحد سوختگی جدید به نام مایکل جکسون در همان بیمارستان می سازد و درمان او را در سریع ترین زمان ممکن ادامه می دهد. البته برخی منابع معتقدند که مایکل قصد داشت از پپسی شکایت کند اما زمانی که پپسی یک میلیون و نیم دلار دیگر برای او خرج کرد، تصمیم گرفت تمام پول را به بیمارستان اهدا کند و نگران شکایت شدنش نباشد. در هر صورت مایکل به محض اینکه از بیمارستان خارج می شود، دوباره تمرینات خود را شروع می کند و برای فیلمبرداری تبلیغات پپسی می رود. حدود یک ماه بعد، مراسم گرمی آن سال برگزار می شود و مایکل جکسون با رکوردی بی سابقه که هنوز پابرجاست، 8 جایزه گرمی را از آن خود خواهد کرد.

نوشابه لعنتی تاج و تخت مایکل جکسون را منفجر کرد!

بخش تبلیغات پپسی و رکورد سود

چند هفته پس از مراسم گرمی، تبلیغات پپسی با حضور مایکل جکسون پخش خواهد شد و فروش سالانه پپسی حدود 700 میلیون دلار رشد خواهد کرد و برای اولین بار به 7.7 میلیارد دلار خواهد رسید. البته باید به یاد داشته باشیم که تنها قرارداد پپسی و مایکل جکسون تنها 5 میلیون دلار ارزش داشت. در واقع پپسی با صرف 5 میلیون دلار می تواند 700 میلیون دلار درآمد کسب کند. یعنی حدود 140 بار! در همان زمان، فروش رقیب پپسی رو به کاهش بود و برای اولین بار، فروش پپسی در سوپرمارکت های آمریکا از کوکاکولا پیشی گرفت. شایان ذکر است که ایده تبلیغ نوشابه اولین بار توسط مایکل جکسون به کوکاکولا پیشنهاد شد اما مدیران بازاریابی این شرکت به مایکل فقط پیشنهاد یک میلیون دلاری دادند زیرا باور نداشتند که می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در مورد فروش یک محصول

علاوه بر تبلیغات تلویزیونی، پپسی از کنسرت های مایکل جکسون و برادرانش حمایت مالی کرد. نام پپسی روی تمام اسکناس ها چاپ شده بود. جالب است بدانید که در تبلیغات پپسی، مایکل نوشابه یا نوشابه را در دست نمی گیرد، اما به دلیل اینکه مایکل جکسون در این آگهی ها آواز می خواند و می رقصد، بسیاری از شبکه های تلویزیونی مانند MTV که مخاطبان زیادی دارند، این تبلیغ را به این صورت نشان می دهند. رایگان برای جذب مخاطب بیشتر یک موزیک ویدیو پخش کردند. برنده این داستان پپسی بود زیرا تبلیغات آن بیشتر دیده می شد. مدیران بازاریابی پپسی بعداً در مصاحبه‌های خود گفتند که حتی اگر دو برابر بیشتر به جکسون پرداخت می‌کردیم، این معامله ارزشش را داشت.

جکسون قربانی پپسی می شود!

پس از آن اتفاق پرسود، مایکل جکسون باید چندین عمل روی پوست سرش انجام دهد، اما بخشی از موهایش کاملا از بین رفته و دیگر رشد نمی کند. پس از آن آتش سوزی، مایکل مجبور است همیشه کلاه گیس و موهای مصنوعی بپوشد تا نقطه طاس وسط سرش را بپوشاند. البته این موضوع تنها عارضه آن آتش سوزی نیست. پس از جراحی های متعدد، مایکل دچار میگرن های زیادی می شود و از مسکن های بسیار قوی استفاده می کند. بنابراین، آرام بخش ها و مسکن های مختلف به بخشی ثابت از زندگی مایکل تبدیل می شوند.

فرار از سیاه پوست، اولین اتهام مایکل جکسون

به محض ورود این قرص ها به زندگی مایکل، او روز به روز خود را منزوی می کند تا اتفاق دیگری برای او نیفتد. تجهیزات کنسرت هایی که بعد از آن اجرا کرد بارها بررسی شد تا مشکل دیگری پیش نیاید. این تنش ها و وسواس ها باعث می شود که بیماری ویتیلیگو که در ایران به آن لکوپلاکیا می شناسیم در بدن مایکل تشدید شود. در نتیجه این بیماری بسیاری از قسمت های پوست مایکل رنگدانه های خود را از دست می دهد و مایکل مجبور می شود برای سفید شدن تمام پوست خود دارو مصرف کند. شایعات زیادی وجود دارد. از جمله مایکل از رنگ پوست خود متنفر است و می خواهد با روش های زیبایی سفید به نظر برسد!

به داروهای مسکن معتاد شوید

در سال 1993، 9 سال پس از آتش سوزی تبلیغات پپسی، مایکل جکسون در مصاحبه ای اعتراف کرد که به مسکن های قوی معتاد بوده و نمی تواند بدون آنها زندگی کند. به همین دلیل برای بهبودی حدود دو ماه به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می کند.

بی خوابی قبل از خواب ابدی!

درد، استرس، بیماری های پوستی و فشار مطبوعات باعث می شود که مایکل دچار بی خوابی شود. افراد نزدیک به مایکل می گویند که در این دوره زمانی بود که او حتی پنج روز بدون خواب بود. مایکل باید برای خوابیدن به یک قرص خواب قوی نیاز داشته باشد، اما از آنجایی که در طول این سال ها داروهای مسکن زیادی مصرف کرده بود، بدنش به این قرص ها واکنشی نشان نداد. به همین دلیل است که مایکل به دارویی به نام پروپوفول روی می آورد. باید بدانید که این دارو یک قرص خواب آور نیست بلکه داروی بیهوشی است و باید در اتاق عمل زیر نظر متخصص بیهوشی تزریق شود، اما مایکل به مصرف این دارو در اتاق خوابش عادت می کند.

نوشابه لعنتی تاج و تخت مایکل جکسون را منفجر کرد!نوشابه لعنتی تاج و تخت مایکل جکسون را منفجر کرد!

به سال 2009 می رسیم، یعنی 25 سال پس از حادثه آتش سوزی آگهی پپسی. مایکل جکسون سال هاست که کم کار بوده و با شایعات یا پرونده های قضایی مختلف خبرساز شده است. در سال 2009 مایکل تصمیم گرفت به دنیای موسیقی و اجرای زنده بازگردد و آخرین کنسرت های خود را در لندن برگزار کرد. مایکل که تقریباً 10 سال بود که کنسرت زنده برگزار نکرده بود، اکنون باید به شدت تمرین می کرد تا بتواند در چند ماه اجرا کند. بلیت های میلیونی این کنسرت ها در کمتر از دو ساعت تمام شد و بسیاری از طرفداران مایکل منتظر بودند تا پادشاه پاپ را برای آخرین بار روی صحنه ببینند.

هر شب که تمرین تمام می‌شد و مایکل به خانه بازمی‌گشت، پزشک خصوصی‌اش مسکن‌ها و مسکن‌هایی مانند میدازولام یا بنزودیازپین‌ها به او می‌داد تا بتواند حداقل چند ساعت بخوابد. در آن شب خاص، مسکن ها اثر نکردند، بنابراین پزشک شخصی او تصمیم گرفت 10 میلی گرم داروی بی حسی به جکسون تزریق کند. اما حتی این دارو هم نمی تواند مایکل را بخواباند. این داستان از شب تا ساعت 10:20 صبح ادامه داشت و مایکل حتی برای چند دقیقه هم نمی توانست بخوابد. در نهایت پزشک تصمیم می گیرد دوز ۲۵ میلی گرمی دیگر بی حس کننده را به مایکل تزریق کند. پس از تزریق داروی بی حسی، پزشک برای چند دقیقه اتاق را ترک می کند و همان جا فاجعه رخ می دهد.

مایکل به دلیل تداخل قرص های بی حس کننده و آرامبخش دچار مسمومیت شدید می شود و دیگر نمی تواند نفس بکشد. سرانجام مایکل بدون نبض به بیمارستان منتقل می شود و در 25 ژوئن 2009 ساعت 2:26 بعد از ظهر مرگ مایکل جکسون رسما اعلام می شود…

نوشابه لعنتی تاج و تخت مایکل جکسون را منفجر کرد!

مایکل جکسون 50 سال زندگی کرد و اگر روزهای زندگی او را بشماریم، حادثه آتش‌سوزی تبلیغات پپسی به طور عجیبی مرکز زندگی او بود. موضوع را می توان به گونه ای دید که آتش سوزی و پیامدهای آن زندگی مایکل را به قبل و بعد تقسیم کرد. قبل از آن حادثه برای مایکل طبیعی بود که آهنگ های بی نظیری بسازد و موفقیت های بی شماری را تجربه کند، اما پس از آن آتش، درد، مسکن ها و قرص های خواب و البته استرس متحمل شده و شایعات مختلف او را از پای درآورد.

شاید جالب باشد بدانید که مایکل گیاهخوار بود و رژیم غذایی سالمی داشت. او از مواد مخدر و الکل استفاده نکرد. حتی بسیاری از نزدیکانش می گویند که او هم نوشابه دوست نداشت و به همین دلیل با پپسی معامله کرد و اشاره کرد که هرگز نباید در تبلیغات در حال نوشیدن نوشابه دیده شود. بسیاری از مردم حادثه آتش‌سوزی آگهی پپسی را آغاز اعتیاد پادشاه پاپ به مسکن‌ها و آرام‌بخش‌ها می‌دانند. داروهایی که دوز آنها سال به سال افزایش یافت و در نهایت باعث مرگ مایکل جکسون شد…

داستانی که گفته شد خوانش قسمت اول Plus Radiocommerce بود که توسط بهترین تیم تحریریه در کلاس بازنویسی شد.

منبع:برترینها

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا