دانستنی ها

سه دلیل مهم برای طعم تلخ در دهان

بیشتر اوقات وقتی احساس تلخی در دهان دارید، نمی توانید طعم غذاها و نوشیدنی های مختلف را متوجه شوید. بنابراین، آیا این احساس تلخ در دهان طبیعی است؟

هنگامی که مزه بدی دائمی در دهان دارید، به آن دیسگوزیا می گویند و به طور کلی به عنوان طعمی تلخ، فلزی، ترش یا شور توصیف می شود که از بین نمی رود یا بهبود نمی یابد و اغلب باعث بدمزه شدن غذا و نوشیدنی می شود. آنچه می خورید یا می نوشید در طول روز احساس نکنید. علاوه بر این، این مزه بد پس از مسواک زدن از بین نمی رود.

چرا دهان من همیشه طعم تلخی دارد؟

زندگی با طعم بد در دهان که از بین نمی رود می تواند بسیار خسته کننده باشد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد علل زمینه‌ای جدی نیستند و معمولاً در صورت درمان از بین می‌روند.

در اینجا به برخی از شایع ترین علل تلخی در دهان اشاره می کنیم:

1. مشکلات بهداشت دهان و دندان

چندین مشکل مختلف سلامت دهان و دندان می تواند به مزه بد مداوم کمک کند:

مشکلات دندانی

بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین دلایل ایجاد طعم بد در دهان است که می تواند ناشی از عفونت و بیماری لثه باشد. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینه دندان می تواند به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند و خطر طعم بد دهان را کاهش دهد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان وضعیتی است که باعث احساس سوزش در دهان می شود. به عنوان مثال، پس از خوردن غذاهای تند، احساس سوزش در دهان خود دارید. در کنار این حس عجیب، بسیاری از افراد طعم تلخ یا ترش را نیز تجربه می کنند.

خشکی دهان

خشکی دهان وضعیتی است که می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند بیماری شوگرن یا ناشی از مصرف مواد مخدر و تنباکو باشد. خشکی دهان نشانه کاهش سطح بزاق شما است و از آنجایی که بزاق به کاهش تجمع باکتری در دهان کمک می کند، با کاهش بزاق، سطح باکتری ها در دهان شما افزایش می یابد و منجر به طعم تلخ یا بد در دهان می شود.

برفک دهان

برفک دهان که به عنوان کاندیدیازیس دهان نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که در اثر رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود و به عنوان یک عفونت قارچی دهان در نظر گرفته می شود.

اگرچه کاندیدا آلبیکنس یک قارچ طبیعی است که در داخل و خارج بدن یافت می شود، اما زمانی که اجازه داده شود بیش از حد رشد کند، می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید کرمی و پوشش سفید روی زبان شود. این رشد بیش از حد به طعم تلخ یا ناخوشایندی که تجربه می کنید کمک می کند.

2. مشکلات گوارشی

بیماری ریفلاکس گوارشی یا GERD یکی یکی دیگر از بیماری های زمینه ای یکی از علل شایع طعم تلخ در دهان است. هنگامی که شما مبتلا به GERD هستید، اسفنکتر فوقانی معده به طور موثر و کارآمد در جلوگیری از برگشت اسید و صفرا کار نمی کند. با افزایش این اسید و صفرا، ممکن است احساس سوزش در قفسه سینه یا معده، گلودرد و طعم بد یا تلخ در دهان خود داشته باشید.

3. سایر علل بالقوه

بارداری

طعم تلخ یا فلز در سه ماهه اول بارداری شایع است زیرا هورمون های بدن در این دوره تنظیم می شوند. این احساس تلخ در دهان معمولا در پایان بارداری یا پس از تولد از بین می رود.

یائسگی

در دوران یائسگی، تغییراتی در سطوح هورمونی مانند استروژن رخ می دهد و مانند بارداری، این تغییرات می تواند منجر به طعم تلخ یا فلزی در دهان شود.

سندرم کاج

آجیل کاج آجیلی است که بسیاری از مردم آن را به عنوان میان وعده یا به عنوان افزودنی به دستور غذا میل می کنند. با این حال، برای برخی افراد، خوردن آجیل کاج ممکن است طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند که ممکن است چند روز پس از خوردن آجیل ایجاد شود. خبر خوب این است که این وضعیت طی چند روز تا چند هفته خود به خود برطرف می شود.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز می توانند بر توانایی چشایی شما تأثیر بگذارند. در واقع، پروتئین‌های التهابی که بدن شما برای مبارزه با بیماری‌ها استفاده می‌کند، می‌تواند حس چشایی شما را تغییر دهد و طعم همه چیز را متفاوت از حالت عادی کند که اغلب منجر به طعم تلخ در دهان می‌شود.

استرس و اضطراب

سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند منجر به تغییراتی در بدن شود، مانند خشکی دهان و تغییر در طعم. کاهش استرس و اضطراب از طریق مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا حس چشایی خود را بازیابید.

آسیب عصبی

جوانه های چشایی به اعصابی متصل هستند که سیگنال هایی را به مغز می فرستند که به شما امکان می دهد طعم ها را حس کنید. هنگامی که این اعصاب آسیب می بینند، حس چشایی شما اغلب تغییر می کند. آسیب عصبی که بر جوانه های چشایی تأثیر می گذارد اغلب می تواند به دلیل ضربه به سر، صرع، تومورهای مغزی یا شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس و فلج بل رخ دهد.

داروها و مکمل ها

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای قلبی و همچنین ویتامین های حاوی مواد معدنی و فلزات مانند آهن می توانند حس چشایی شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهند. برخی از داروها می توانند باعث خشکی دهان شوند که می تواند منجر به طعم تلخ یا بد شود. برخی از داروها همچنین می توانند بر بزاق شما تأثیر بگذارند و باعث ایجاد طعم نامطبوع و متمایز در دهان شوند.

چه زمانی باید نگران تلخی دهان خود باشید؟

اگرچه بیشتر دلایل تلخی دهان جدی نیستند، اما تجربه منظم این مزه ها می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر حتی پس از مسواک زدن دندان‌هایتان همچنان تغییرات طعمی را تجربه می‌کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی و نحوه درمان آن را مشخص کنید.

درمان های خانگی برای طعم تلخ در دهان

خبر خوب این است که انواع درمان ها و نکاتی وجود دارد که می توانید برای بهبود حس چشایی و کاهش درد در خانه انجام دهید:

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

مایعات فراوان بنوشید.

برای کمک به افزایش تولید بزاق، آدامس های بدون قند بجوید

سیگار کشیدن

غذاهای اسیدی که می توانند باعث رفلاکس اسید شوند را محدود کنید.

در مورد داروهای ریفلاکس اسید و ریفلاکس با پزشک خود صحبت کنید

اگر طعم تلخی پس از مصرف داروی جدید ایجاد شد، با پزشک خود در مورد جایگزین های احتمالی صحبت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا