دانستنی ها

8 باور غلط در مورد ورزش در دوران بارداری!

بعدی- یک ترس کاذب و قدیمی در مورد ورزش در دوران بارداری وجود دارد. بسیاری از زنان باردار به اشتباه فکر می کنند که ورزش به نوزادشان آسیب می رساند.

به گزارش سان؛ سه متخصص ورزش قبل از تولد و بعد از زایمان، باورهای غلطی را در مورد ورزش در دوران بارداری آشکار کرده اند.

زنان باردار نباید ورزش کنند

آنچه را که قبلا شنیده اید فراموش کنید، زیرا کارشناسان می گویند ورزش در دوران بارداری برای کودک شما بی خطر و حتی مفید است. کارشناسان به زنان باردار توصیه می کنند که حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشند و عضلات خود را تقویت کنند. 150 دقیقه می تواند نیم ساعت پنج بار در هفته باشد. شدت متوسط ​​یعنی هر فعالیتی که باعث شود زن باردار کمی عرق کند. ورزش در دوران بارداری به مادر کمک می کند تا قدرت بدنی بیشتری برای زایمان و مراقبت از فرزندش پس از تولد داشته باشد.

ضربان قلب بالا برای زنان باردار مضر است

ورزش متوسط ​​ضربان قلب را افزایش می دهد و به گرم شدن مادر کمک می کند. ورزش باید به گونه ای باشد که زن باردار بتواند در حین ورزش صحبت کند. اگر در حین ورزش به سختی بتواند چند کلمه صحبت کند، این تمرین قطعا برای او مناسب نیست. در گذشته به زنان باردار توصیه می شد که ضربان قلب خود را زیر 140 ضربه در دقیقه نگه دارند.

لولو آدامز متخصص ورزش های دوران بارداری و پس از زایمان می گوید: نگرانی این بود که ماهیچه ها تمام اکسیژن را به داخل خود می کشانند و اکسیژن کافی به جنین نمی رسد. این یک نگرانی منطقی است، اما نرخ 140 bpm از تحقیقات قدیمی ناشی می شود. سیستم قلبی عروقی در دوران بارداری تغییر می کند و هر مادری باید ورزش متناسب با شرایط خود را انتخاب کند.

با نزدیک شدن به موعد مقرر، ورزش باید متوقف شود

حتی اگر موعد زایمان نزدیک باشد، ورزش بی خطر است و باعث می شود مادر احساس بهتری داشته باشد. کارشناسان توصیه می کنند در هر مرحله از بارداری ورزش متفاوتی را با شدت متناسب با شرایط مادر انتخاب کنید. در مراحل اولیه بارداری، مادر می تواند به راحتی در کلاس های ورزشی شرکت کند، اما با پیشرفت دوران بارداری، بهتر است راه رفتن را شروع کند.

اگر مادر قبل از بارداری هرگز ورزش نکرده است، بهتر است در دوران بارداری ورزش را شروع نکند.

متخصصان معتقدند ورزش در هر مرحله از بارداری قابل انجام است. لولو می گوید: «اگر بارداری باعث بی تحرکی شما شده و سلامت کلی شما تحت تأثیر قرار گرفته است، قطعاً نباید از شروع منظم ورزش بترسید. البته بهتر است به تدریج ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید و با گذشت زمان، مدت جلسات را افزایش دهید. فواید ورزش و تحرک در دوران بارداری بسیار بیشتر از خطراتی است که ممکن است سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

در دوران بارداری نمی توانید بدوید یا وزنه بردارید

وزنه زدن در دوران بارداری می تواند بسیار مفید باشد زیرا حرکات روزمره زندگی را تقلید می کند. این تمرین به مادر کمک می کند تا پس از تولد فرزند خود را راحت تر در آغوش خود حرکت دهد. دویدن برای مادران باردار نیز بی خطر است. اما بهتر است کار نرم را انتخاب کنید.

ورزش به کودک آسیب می رساند

ورزش هیچ خطری برای جنین ندارد و در واقع خطر مشکلات سلامتی مادر را پس از تولد کاهش می دهد. ورزش در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت بارداری را کاهش دهد، کیفیت خواب و سلامت روان مادر را بهبود بخشد و افزایش وزن ناشی از بارداری را مدیریت کند. مطالعات نشان داده است که ورزش در دوران بارداری با تولد زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد ارتباطی ندارد.

کماندار خوابیده

یکی یکی از توصیه های محبوب زنان در دوران بارداری این است که به پشت نخوابند و ورزش نکنند. وزن اضافی رحم می تواند بر شریان اصلی تغذیه کننده قلب و جنین فشار بیاورد که به آن سندرم فشرده سازی آئورتوکاوال می گویند. این عارضه علائمی مانند تعریق زیاد، حالت تهوع، سوزن سوزن شدن در پاها، تنگی نفس و افزایش ضربان قلب ایجاد می کند و این علائم معمولاً در عرض سه تا ده دقیقه پس از دراز کشیدن رخ می دهد.

لولو گفت: “ممکن است عاقلانه باشد که مراقب خوابیدن به پشت باشید، اما اگر متوجه شدید که به پشت بیدار می شوید، نگران نباشید.” تفاوت زیادی بین خوابیدن به پشت در تمام طول شب و ورزش کردن به پشت برای چند دقیقه وجود دارد. به طور کلی پس از سه ماه اول بارداری توصیه می شود که مادر بیش از سه دقیقه به پشت نخوابد. به همین دلیل است که پیلاتس یا یوگا برای زنان باردار عالی است زیرا مربی تمرینات را برای زنان باردار اصلاح می کند.

هیچ انگیزه ای برای ورزش در دوران بارداری وجود ندارد

به طور معمول، رفتن به باشگاه دشوار است، اما مادران زمانی انگیزه ورزش را پیدا می‌کنند که از فواید ورزش برای خود و نوزادشان آگاه باشند. ملاقات با زنان باردار دیگر در کلاس های ورزشی برای سلامت روانی و روابط اجتماعی مادران مفید است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا