اخبار روز

آغاز فروش محصولات ایران خودرو از امروز؛ ابهام در اعمال شرط گواهی.


به گزارش مانیبان، پس از گذشت یک سال و نیم از اجرای طرح های فروش خودروهای سواری گروه ایرانی صنعتی خودرو (به دلیل پیش فروش کل ظرفیت محصولات تولیدی این گروه تا پایان سال جاری در مرحله اول فروش تلفیقی خودروهای ملی از امروز (چهارشنبه) طرح فروش هشت محصول این شرکت آغاز می شود.

در حالی که گروه صنعتی ایران خودرو پس از اولین دور فروش تلفیقی ملی خودرو در اسفند 1300، محصولات خود را تا پایان سال 1402 پیش فروش کرد. اکنون پس از نهایی شدن قیمت محصول جدید، گروه صنعتی ایران خودرو (ریرا) تصمیم دارد بخشی از ظرفیت تولید خود را برای سال آینده به صورت پیش فروش و فروش ویژه برای سه گروه متقاضی عرضه کند.

ایران خودرو در این طرح فروش برای تسهیل خرید مصرف کنندگان واقعی قصد دارد هشت محصول خود شامل ررا، پژو 207 دستی، تارا، راناپلاس، سورن پلاس و هایما (بنزینی) و دو عدد لونا برقی را تا پایان سال 1403 تولید کند. GRE و FAW Bestune NAT را در قالب طرح پیش فروش و فوق فروش و بر اساس اولویت و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری عرضه خواهند کرد.

در این طرح فروش، متقاضیان جدید باید از سه گروه متقاضیان معمول، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانان (مادران) و مشمولان طرح تعویض خودروی فرسوده ثبت نام کنند.

فرآیندهای این عرضه در دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول، متقاضیان عادی هفت روز از یکشنبه (31 مرداد) تا پایان روز شنبه 27 مرداد ماه فرصت دارند. یکی آنها حساب های خود را در بانک های عملیاتی به نام ایران خودرو نمایندگی کردند و مبلغ 230 میلیون تومان را در این حساب مسدود کردند. البته برای درخواست دو خودروی برقی، هیچ یک از سه گروه متقاضی نیازی به تعریف حساب پروکسی و مسدود کردن وجوه ندارند.

ایران خودرو در مرحله دوم پس از تعیین اولویت ها و شناسایی متقاضیان واجد شرایط این مرحله، دعوتنامه ای را برای امضای قرارداد و واریز وجه برای متقاضیان اولویت ارسال می کند.

گفته می شود طبق قوانین تا زمان اولویت بندی و اعلام تا 50 درصد قیمت خودرو باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود. بر این اساس مبلغ بلوکه شده در این طرح 230 میلیون تومان است.

در هر زمانی که متقاضی بخواهد می تواند انسداد پول خود را لغو کند و با اعلام انصراف وجه را برداشت کند. بنابراین مشارکت در اولویت‌بندی منوط به موجود بودن پول در حساب تا زمان اجرای اولویت‌بندی خواهد بود. پس از اعلام اولویت مبلغ بلوکه شده، مبلغ مسدود شده حذف می شود و متقاضی می تواند بدون مراجعه به بانک مبلغ را برداشت کند.

تاکید شده است که پس از پایان مهلت تعیین شده برای رفاه حال متقاضیان، در صورتی که تعداد درخواست های ثبت شده بیش از ظرفیت تامین باشد، اولویت بندی به قید قرعه زیر نظر نهادهای مرتبط تعیین می شود. همچنین نتایج شما از طریق پیامک و سایت گروه صنعتی ایران خودرو اطلاع رسانی خواهد شد.

اگرچه با توجه به تاکید دیوان عدالت اداری مقرر شده است که شرط داشتن گواهی ثبت نام محدودیت نداشته باشد، اما تا روز گذشته (سه شنبه) ایران خودرو اعلام کرد که این موضوع به این شرکت ابلاغ نشده است. با وجود این موضوع، دیوان عدالت اداری بار دیگر بر عزل این شرکت تاکید کرد; امروز هم با وجود اینکه ثبت نام خودرو عملا آغاز شده است، هنوز تصمیمی در خصوص ابلاغ این موضوع اتخاذ نشده است. بنابراین، این موضوع با هاله ای از ابهام احاطه شده است.

همانطور که گفته شد مراحل و زمان بندی ثبت درخواست متقاضیان به شرح زیر است: وکالت حساب و انسداد مبلغ 230 میلیون تومان در بانک های عامل از تاریخ 21 لغایت پایان ساعت 24:00 شنبه (27 مرداد ماه) وقت دارند.

پس از ارسال اسامی بانک به گروه صنعتی ایران خودرو، از امروز (چهارشنبه 24) 48 ساعت پس از اخذ نمایندگی و واریز حساب، ثبت درخواست خودرو در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو آغاز می شود. مرداد ماه) به مدت هفت روز تا سه شنبه (31 مرداد) فعال خواهد بود.

پس از تکمیل ثبت نام و پیگیری اطلاعات متقاضی، شرکت ایران خودرو نتایج اولویت بندی را اعلام خواهد کرد. در نهایت با توجه به اولویت واگذاری متقاضیان، شرکت فراخوان پرداخت و عقد قرارداد را ارسال خواهد کرد.

البته شایان ذکر است که تا زمان انتشار این گزارش، سایت ایران خودرو هنوز برای ثبت نام از متقاضیان فعال نشده و همچنان در حال بروزرسانی است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا